2012. április 11. | Bertoni
Egyszemélyes hadjárat a zeneipar ellen – SOSO
A svéd popénekes, Sophia Somajo (Soso) 2012. május 1-jén tervezte kínai stílusú debütáló albumának megjelenését. Végül jóval korábban, április 6-án ingyenesen elérhetővé tette a The Pirate Bay-en keresztül egy levél kíséretében, amelyben elmondja, nem pénzt akar keresni a zenével, hanem haladni a korral, és mindenekelőtt közönséget találni. Vajon hányan lesznek vevők erre az ultramodern lépésre?
Amikor már kezdtük azt hinni, hogy az illegális zeneletöltés végleg leáldozott, megjelenik egy svéd lány, aki producerek és cégek támogatása nélkül (ahogy írja, a Do It Yourself Bitch Production keretében) elkészít egy lemezt a saját lakásában az életéről, önmagáról és a nyereség vágynak legkisebb jelét sem adva, ingyen adja mindenkinek, akit csak érdekel.
A That Time I Dug So Deep I Ended Up In China (T.T.I.D.S.D.I.E.U.I.C.) már a címet tekintve sem az egyszerűséget célozta meg, sőt a honlapon található levél is „nárcisztikus hajlamról” számol be, amit mi sem bizonyít jobban, mint az a hozzáállás, hogy világgá kürtöli: elege van azokból, akik szerint a zeneletöltés lopás. A kazetta és a CD elavult, a fejlődésnek pedig bolondság útját állni – jelmondata szerint nem a zeneiparral törődik, hanem csakis a zenével. A művésznek ki kell használnia, hogy lehetősége van a közönségéhez közvetlenül eljutni, hiszen a zene eredetileg is azért jött létre, hogy hallgassák.
Nyíltan vállalja tehát a kalóz szerepét, és megkockáztatom, az időzítés sem véletlen: az illegális internethasználat ellen megindult harcban polgárpukkasztó megoldásával hívja fel magára a figyelmet. A zenéje önmagában nem tűnik olyan kivételesnek - érződik rajta a home-made jelleg: amit az otthoni technikával, egy számítógépes keverővel meg lehet oldani, ahhoz adta a hangját (mondjuk az egész jó), fűszerezve stílusérzékkel, a hagyományok újraértelmezésével és művészi fotókkal. Az összhatás inkább elektro-pop és hip-hop, mint kínai, de tény, hogy sokat dob rajta a rengeteg személyes történet, amire minden adandó alkalommal kitér.
Nem tudom, a modernség vagy az érdektelenség számlájára írható, mindenesetre arról is büszkén vallott egy cikkben, hogy nem tudna kiállni egy színpadra semmilyen hangszerrel, inkább a gépi zenéhez kötődik, ez az élete. Így tényleg nem lehet anyagi haszonra számítani a zenéből, ezt jól látja, úgyhogy leginkább a fiatalokra szeretne hatni, segíteni nekik az igazi énjük megtalálásában. Kérdés, hogy ehhez ez a rengeteg őszinteségi hullám és a zene elegendő-e? Felfigyelnek-e rá azok, akikhez leginkább szeretne szólni?
Bertoni
Mymusic értékelés: 5/10
Tracklist:
1. THAT TIME I DUG SO DEEP I ENDED UP IN CHINA (INTRO)
2. HAPPY PEOPLE
3. EVERY MAN I LOVE HAS GOT A GIRLFRIEND
4. MY WOMEN, MY GUiTARS (COdY CHESnutt cover)
5. EVERYTHING NEAR BECOMES DISTANT
6. I NEVER THOUGHT YOU’D COME IN SUMMER
7. JOAQUIN PHOENIX
8. SAB LACKATH
9. HE DON’T LIVE HERE NO MORE
10.MARIA MAKES MY LIFE
11.THE BALLAD
12.WHO’S GONNA LOVE ME
13.SO I SAY GOODBYE BEFORE I SAY HELLo (OUTRO)
Szólj hozzá!
Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.