2012. április 11. | Bertoni
Egyszemélyes hadjárat a zeneipar ellen – SOSO
A svéd popénekes, Sophia Somajo (Soso) 2012. május 1-jén tervezte kínai stílusú debütáló albumának megjelenését. Végül jóval korábban, április 6-án ingyenesen elérhetővé tette a The Pirate Bay-en keresztül egy levél kíséretében, amelyben elmondja, nem pénzt akar keresni a zenével, hanem haladni a korral, és mindenekelőtt közönséget találni. Vajon hányan lesznek vevők erre az ultramodern lépésre?
- megosztás
- kapcsolódó linkek
Amikor már kezdtük azt hinni, hogy az illegális zeneletöltés végleg leáldozott, megjelenik egy svéd lány, aki producerek és cégek támogatása nélkül (ahogy írja, a Do It Yourself Bitch Production keretében) elkészít egy lemezt a saját lakásában az életéről, önmagáról és a nyereség vágynak legkisebb jelét sem adva, ingyen adja mindenkinek, akit csak érdekel.
A That Time I Dug So Deep I Ended Up In China (T.T.I.D.S.D.I.E.U.I.C.) már a címet tekintve sem az egyszerűséget célozta meg, sőt a honlapon található levél is „nárcisztikus hajlamról” számol be, amit mi sem bizonyít jobban, mint az a hozzáállás, hogy világgá kürtöli: elege van azokból, akik szerint a zeneletöltés lopás. A kazetta és a CD elavult, a fejlődésnek pedig bolondság útját állni – jelmondata szerint nem a zeneiparral törődik, hanem csakis a zenével. A művésznek ki kell használnia, hogy lehetősége van a közönségéhez közvetlenül eljutni, hiszen a zene eredetileg is azért jött létre, hogy hallgassák.
Nyíltan vállalja tehát a kalóz szerepét, és megkockáztatom, az időzítés sem véletlen: az illegális internethasználat ellen megindult harcban polgárpukkasztó megoldásával hívja fel magára a figyelmet. A zenéje önmagában nem tűnik olyan kivételesnek - érződik rajta a home-made jelleg: amit az otthoni technikával, egy számítógépes keverővel meg lehet oldani, ahhoz adta a hangját (mondjuk az egész jó), fűszerezve stílusérzékkel, a hagyományok újraértelmezésével és művészi fotókkal. Az összhatás inkább elektro-pop és hip-hop, mint kínai, de tény, hogy sokat dob rajta a rengeteg személyes történet, amire minden adandó alkalommal kitér.
Nem tudom, a modernség vagy az érdektelenség számlájára írható, mindenesetre arról is büszkén vallott egy cikkben, hogy nem tudna kiállni egy színpadra semmilyen hangszerrel, inkább a gépi zenéhez kötődik, ez az élete. Így tényleg nem lehet anyagi haszonra számítani a zenéből, ezt jól látja, úgyhogy leginkább a fiatalokra szeretne hatni, segíteni nekik az igazi énjük megtalálásában. Kérdés, hogy ehhez ez a rengeteg őszinteségi hullám és a zene elegendő-e? Felfigyelnek-e rá azok, akikhez leginkább szeretne szólni?
Bertoni
Mymusic értékelés: 5/10
Tracklist:
1. THAT TIME I DUG SO DEEP I ENDED UP IN CHINA (INTRO)
2. HAPPY PEOPLE
3. EVERY MAN I LOVE HAS GOT A GIRLFRIEND
4. MY WOMEN, MY GUiTARS (COdY CHESnutt cover)
5. EVERYTHING NEAR BECOMES DISTANT
6. I NEVER THOUGHT YOU’D COME IN SUMMER
7. JOAQUIN PHOENIX
8. SAB LACKATH
9. HE DON’T LIVE HERE NO MORE
10.MARIA MAKES MY LIFE
11.THE BALLAD
12.WHO’S GONNA LOVE ME
13.SO I SAY GOODBYE BEFORE I SAY HELLo (OUTRO)
Szólj hozzá!
Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.