Nicolas Jaar: Space Is Only Noise (2011) | A 21 éves Nicolas Jaar közelmúltban megjelenő lemeze, a Space Is Only Noise méltán került a figyelem középpontjába. A korong a Circus Company kiadó gondozásában látott napvilágot, 14 számot tartalmaz, stílus meghatározásként a downtempo, deep house, ambient műfajok egyedi és figyelemreméltó ötvözete.
Ha létrejön egy mű annak vélhetőleg célja az is, hogy nyomot hagyjon és, hogy teremtsen valami újat is, valamit, amitől egyedivé válik a dolog. A Space Is Only Noise egy elektronikus zenei hanganyag egy New York-i születésű Chile-i producertől, Nicolas Jaar-tól, aki egyébként 14 éves kora óta foglalkozik a zenével. A korai inspirációk közt lehetne megemlíteni Ricardo Villalobos-t, de Jaar hangzása némileg visszafogottabb és inkább a nyugalom vizein kalandozik. A zenei stílusjegyek arzenálját lehet megtalálni ebben a letisztult hangzásvilágban. A soul, a blues, a funk, a hip-hop, a dubstep, és rengeteg egyéb más impresszió válik egy egésszé ezen a korongon. Minden aprócska kis zörej a rendkívül esztétikus elrendezésű hangkollázs szerves része, melytől olyan érzetünk lehet, hogy mindennek oka van. Ilyen fokú tudatossággal pedig csak a mester végzi munkáját.
A lágy fátyoltextúrák, a lassú zongorabetétek és hangmintamorzsák, a tiszta orgonák és gitárhúrok sokszínűsége, egy rendkívül érdekes zenei légkört hoznak létre, valami olyasmit, amit eddig még nem hallottunk. Értékelendő az ilyesfajta újító szándék, a stiláris pontosság és, hogy a zene ez esetben erőteljesen zene marad, amit lehet érezni, és ami tud hatni. Mindezeken túl nagyon szépen szóló munka ez, ahol a tartalom és forma pompás egységben érvényesül. Ugyanakkor érdemes megfigyelni, hogy egyre több előadó építkezik korunk divatos stílusirányzataiból, így próbálván létrehozni valami újabbat, újszerűbbet.
A lemez 14 számból áll, hangulati síkon a downtempo és a soul lehet a két fő csapásirány némi jövőbevivő jazzes fűszerezéssel. A Space Is Only Noise nyitánya, az Etre, a pianók zengő katedrálisába vezet minket, a mozdulatlanság és a nyugalom mindent átjár. Folytatásként a Colomb fő tematikában hasonló mint az album kezdőszáma, de itt a lírai atmoszférán és az érdekes ritmusszekción kicsit old a francia nyelvű acapella-montázs. A Sunflower közjáték után a Too Many Kids Finding Rain In The Dust című szerzemény következik, aminek egyik motívuma kissé megbabrálva fellelhető a Variations-nál, ami szerintem a legjobb szám az albumon. A jazzes és a bluesos elemek először leginkább a Keep Me There-nél jelennek meg. Itt már erőteljesebbek a fúvósok, amiket végig acapella kísér, mindez némi dubos effektuskörnyezetbe ültetve. A lemez utolsó száma az Etre, hasonul a kezdő zenéhez. Egyértelmű és markáns lezárása ez egy műnek, ami rengeteg stílusjeggyel rendelkezik ugyan, mégsem kalandozik el idegen tájakra, átadja üzenetét, mindezt pedig a lehető legtöbb eleganciával és illendőséggel teszi. Ebben a zenében benne van a lélek, az értelem és minden serkentő és értékes emberi tényező, ami működtetni képes. A rendkívül fiatal Nicolas Jaar első bemutatkozása egy értékes időtálló produktum, amely mentes szokványos sablonoktól és giccses kliséktől.
MyMusic értékelés 9/10
Nicolas Jaar: Space Is Only Noise (Circus Company, 2011)
PVRIS – Use Me (2020) | Az áll a Wikipédia ide vonatkozó cikkében, hogy a PVRIS egy amerikai rock együttes. Nos, ezt már a második album után is erősen megkérdőjeleztem volna, most viszont egyértelműen cáfolnám! A PVRIS olyan vegytiszta popegyüttes, hogy már abban is kételkednék, hogy Lynn Gunn tudja-e még egyáltalán, hogy hogyan kell fogni egy gitárt… Seguir
Machine Gun Kelly – Tickets To My Downfall (2020) | Amikor először szembejött ez a szőke srác a Sleeping With Sirens – Alone című klipjében, egyáltalán nem értettem, hogy mégis mire ez a nagy hype körülötte. Sőt, a rapes albumait nem is komálom a mai napig sem, úgyhogy amikor jött a bejelentés, hogy stílusváltás következik, nagyon kíváncsi lettem. Egy hajdani rapstar fogja megreformálni a 2020-as poppunk színteret? Ugyan már... Seguir
Neck Deep – All Distortions Are Intentional (2020)|Negyedik lemezéhez érkezett a walesi poppunk brigád, én pedig hiába csinálok akármit, egyszerűen nem értem, hogy miért népszerű a Neck Deep. Közel 40 perc alatt összesen 5 percnyi érdekességet nem tudnék összeszedni a hallottakból, és még az is csak maximum középszerű lenne. Seguir
Sylosis – Cycle Of Suffering (2020) | Nagyon sokáig tologattam magam előtt a Sylosis ötödik lemezét, hiszen mindenképpen akartam róla írni, mert csoda, hogy elkészült, de mégis olyan hosszú és olyan tömör hallgatnivaló, hogy nagyon nehezen szántam rá magam. Összességében nem csalódás a Cycle Of Suffering, de sajnos kultstátuszba sem fogom emelni soha. Seguir
The Used – Heartwork (2020) | Őszintén, valamikor 2012-ben, a Vulnerable környékén veszítettem el a bandát, s noha azóta is átfutottam a lemezeiken, nagyon nem tudtak elkapni. A mostanira sem mondanám, hogy visszatérés a gyökerekhez és újra tizennégynek éreztem magam, miközben azt üvöltöm, hogy „ájkémálájv”, de pár fokkal azért közelebb kerültünk az élvezhetőséghez. Seguir