Nicolas Jaar: Space Is Only Noise (2011) | A 21 éves Nicolas Jaar közelmúltban megjelenő lemeze, a Space Is Only Noise méltán került a figyelem középpontjába. A korong a Circus Company kiadó gondozásában látott napvilágot, 14 számot tartalmaz, stílus meghatározásként a downtempo, deep house, ambient műfajok egyedi és figyelemreméltó ötvözete.
Ha létrejön egy mű annak vélhetőleg célja az is, hogy nyomot hagyjon és, hogy teremtsen valami újat is, valamit, amitől egyedivé válik a dolog. A Space Is Only Noise egy elektronikus zenei hanganyag egy New York-i születésű Chile-i producertől, Nicolas Jaar-tól, aki egyébként 14 éves kora óta foglalkozik a zenével. A korai inspirációk közt lehetne megemlíteni Ricardo Villalobos-t, de Jaar hangzása némileg visszafogottabb és inkább a nyugalom vizein kalandozik. A zenei stílusjegyek arzenálját lehet megtalálni ebben a letisztult hangzásvilágban. A soul, a blues, a funk, a hip-hop, a dubstep, és rengeteg egyéb más impresszió válik egy egésszé ezen a korongon. Minden aprócska kis zörej a rendkívül esztétikus elrendezésű hangkollázs szerves része, melytől olyan érzetünk lehet, hogy mindennek oka van. Ilyen fokú tudatossággal pedig csak a mester végzi munkáját.
A lágy fátyoltextúrák, a lassú zongorabetétek és hangmintamorzsák, a tiszta orgonák és gitárhúrok sokszínűsége, egy rendkívül érdekes zenei légkört hoznak létre, valami olyasmit, amit eddig még nem hallottunk. Értékelendő az ilyesfajta újító szándék, a stiláris pontosság és, hogy a zene ez esetben erőteljesen zene marad, amit lehet érezni, és ami tud hatni. Mindezeken túl nagyon szépen szóló munka ez, ahol a tartalom és forma pompás egységben érvényesül. Ugyanakkor érdemes megfigyelni, hogy egyre több előadó építkezik korunk divatos stílusirányzataiból, így próbálván létrehozni valami újabbat, újszerűbbet.
A lemez 14 számból áll, hangulati síkon a downtempo és a soul lehet a két fő csapásirány némi jövőbevivő jazzes fűszerezéssel. A Space Is Only Noise nyitánya, az Etre, a pianók zengő katedrálisába vezet minket, a mozdulatlanság és a nyugalom mindent átjár. Folytatásként a Colomb fő tematikában hasonló mint az album kezdőszáma, de itt a lírai atmoszférán és az érdekes ritmusszekción kicsit old a francia nyelvű acapella-montázs. A Sunflower közjáték után a Too Many Kids Finding Rain In The Dust című szerzemény következik, aminek egyik motívuma kissé megbabrálva fellelhető a Variations-nál, ami szerintem a legjobb szám az albumon. A jazzes és a bluesos elemek először leginkább a Keep Me There-nél jelennek meg. Itt már erőteljesebbek a fúvósok, amiket végig acapella kísér, mindez némi dubos effektuskörnyezetbe ültetve. A lemez utolsó száma az Etre, hasonul a kezdő zenéhez. Egyértelmű és markáns lezárása ez egy műnek, ami rengeteg stílusjeggyel rendelkezik ugyan, mégsem kalandozik el idegen tájakra, átadja üzenetét, mindezt pedig a lehető legtöbb eleganciával és illendőséggel teszi. Ebben a zenében benne van a lélek, az értelem és minden serkentő és értékes emberi tényező, ami működtetni képes. A rendkívül fiatal Nicolas Jaar első bemutatkozása egy értékes időtálló produktum, amely mentes szokványos sablonoktól és giccses kliséktől.
MyMusic értékelés 9/10
Nicolas Jaar: Space Is Only Noise (Circus Company, 2011)
Sylosis – Cycle Of Suffering (2020) | Nagyon sokáig tologattam magam előtt a Sylosis ötödik lemezét, hiszen mindenképpen akartam róla írni, mert csoda, hogy elkészült, de mégis olyan hosszú és olyan tömör hallgatnivaló, hogy nagyon nehezen szántam rá magam. Összességében nem csalódás a Cycle Of Suffering, de sajnos kultstátuszba sem fogom emelni soha. Tovább
The Used – Heartwork (2020) | Őszintén, valamikor 2012-ben, a Vulnerable környékén veszítettem el a bandát, s noha azóta is átfutottam a lemezeiken, nagyon nem tudtak elkapni. A mostanira sem mondanám, hogy visszatérés a gyökerekhez és újra tizennégynek éreztem magam, miközben azt üvöltöm, hogy „ájkémálájv”, de pár fokkal azért közelebb kerültünk az élvezhetőséghez. Tovább
Make Them Suffer – How To Survive A Funeral (2020) | Nagyon nehéz helyzetben voltam, mert alapvetően bírom a bandát, viszont az előzetes dalokból nekem egyedül az Erase Me ütött csak akkorát, hogy elkezdjem várni a lemezt – plusz természetesen a lemez címe, mert az viszont telitalálat! Ebből a kétes alapszituációból pedig a végeredmény egyértelműen kibillentett, nézzük merrefelé! Tovább
Currents – The Way It Ends (2020) | A második (jó, legyen harmadik a házi kiadású Life – Lost-tal együtt, de mindenhol másodikat írnak) lemezével a Currents bizonyítja, amit két éve már az I Let The Devil In EP-vel eléggé határozottan megpendített: hogy nekik bizony helyük van a jövő metalcore nemzedékének térképén. Ezt pedig kőkemény riffekkel, okos dalszerkesztéssel, fejletépős üvöltésekkel és arénákért kiáltó refrénekkel teszik. Tovább
Emmure – Hindsight (2020) | Nyolcadik alkalommal mondja meg Frankie Palmeri a frankót mindenkinek és talán senki nem lesz meglepve, amikor azt mondom, hogy markánsan azért nem változtak meg a játékszabályok az elmúlt másfél évtizedben. Szóval nyugodjon le mindenki, ismét el lesz küldve a fél világ a p***ába! Tovább