2011. április 7. | Anikó
Beady Eye: Different Gear, Still Speeding | A Beady Eye friss hangzású és slágergyanús számokkal telepakolt albumot rakott le az asztalra. A bemutatkozó lemezük: a Different Gear, Still Speeding! Ha végighallgatod, nem lesz kérdéses, hogy az év egyik legjobb hanganyagát tartod a kezedben!
Vedd az Oasis-t, Noel Gallagher nélkül, tedd meg frontemberré Liam Gallaghert, adj hozzá indie és rock dallamokat, fűszerezd némi Beatles utánérzéssel! Ennek a tökéletes elegyeként született meg a Beady Eye debütáló albuma: a Different Gear, Still Speeding. Hazájukban elsöprő sikert aratott az album, a legjelentősebb toplistákat máris megjárta. Semmi sem véletlen...
Hogy a zenekar bizonyítsa, hogy nem csak kiváló zenészek, de nagyon emberségesek is, a napokban látott napvilágot a Beatles Across the Universe-nek feldolgozása (mely nem szerepel a Different Gear, Still Speedingen), és az ebből a kiadványból befolyó összeget a Japánban történt tragédia áldozatainak ajánlják fel.
A 2009-ben alakult Beady Eye tavaly év végén kezdte elhalmozni maxikkal a hallgatóságot, ezek a dalok mind helyet is kaptak a lemezen. A Bring the light remekül ötvözi a modern zenei trendeket és a klasszikus rock’n’rollt. És ezzel létrehoztak egy teljesen újnak is aposztrofálható hangzásvilágot, mely igaz az album egészére, hiszen úgy újítanak, hogy a régi alapokat használják fel, de azt mesterien!
Ha az időrendiséget követjük, ezután jött ki a Four letter word single-je, ami a Different Gear, Still Spending nyitószáma lett. Akár hatásvadásznak is nevezhető – pozitív értelemben – ahogyan a worldmusicból ihletet merítő zene tüntetőleg jelzi, hogy erre az albumra érdemes lesz odafigyelni. És ez még csak az első másodpercek hatása. Amikor minderre szinte ráolvad az indie szólam, akkor lesz ez is egy feledhetetlen zenei keverék.
Az albumot közvetlenül beharangozó szám: The roller. Kicsit popos, de nagyon slágergyanús. Ezzel a dallal bármit el lehet adni, rögtön énekelhető, könnyed életérzést sugároz, olyan „minden rendben” típusú szám lett.
A Millionaire single májusban fog megjelenni, de az albumon fellelhető ez a nóta is. Itt már kicsit kuszává válik a rengeteg zenei hatás, de ez csak először fura és nem csökkenti a Millionaire értékét.
Ezeket a számokat javarészt (a Bring the light kivételével) az album elejére pozícionálták, így felmerült bennem a kérdés, hogy a hátralevő rész is képes lesz-e fenntartani az érdeklődést, vagy egybefolyó és nem túl emlékezetes masszaként fogok a többi dalra tekinteni. Szerencsére minden kétkedésem hamis volt, mert a lemez végig meglep és szórakoztat. Jó párosítás például, hogy az életvidám, lelkes For anyone után következik a Kill for a dream, ami viszont egy másik, „sötétebb”, mélyebb oldal felől közelít. Szerintem baromi ütős dal, ami koncerten jön át a legjobban. Rögtön az jutott eszembe, hogy hiba lenne ezt kihagyni az élő repertoárból, hiszen a dal végén, a „nanananana” résznél elég sokan be tudnak szállni az énekbe és ez igencsak hatásos elem lehet. De ahogy utána megnéztem néhány koncertfelvételt, látszik, hogy a Beady Eye tagjai kihasználják az ebben rejlő potenciált. A Standing on the edge of noise rockos hangszerelésre (azért a ’n’roll rész is bejátszik) és széttorzított énekre épít. Jól! Ez talán az egyik legkeményebb dal a lemezen.
Jó gének...
Utolsó előtti dalként kapjuk a Beat goes on c. számot, a „Thought that I died today” felütés mellé sokkal optimistább sorokat is rejtettek a szerzők: „Someday all the world will sing my song”. Ezt a dalt is meg kell jegyezni, mert könnyen lehet belőle toplistavezető.
Szerintem a zárásként előadott The morning son a legérdektelenebb az összes közül. A szöveg rendben van, de a vokállal (visszhang effekttel?) nem igazán sikerült megbékülni. Levezetésként azért elmegy, de nem robbant akkorát, mint az összes többi szám a Different Gear, Still Speedingen.
A dalok nagyon gitár centrikusak, és tényleg úgy sikerült a különböző zenei stílusokból kölcsönzött elemeket felhasználni, hogy ebből egy teljesen egységes és nagyon kellemes anyag született. És a professzionalizmus (ami a Different Gear, Still Speeding teljes egészére abszolút igaz) nem válik túlzóvá vagy zavaróvá. Bárcsak több ehhez hasonló album születne! Sokan példát vehetnének a Beady Eye-ról.
Hozzánk legközelebb augusztus 18-án adnak koncertet, Ausztriában. Érdemes megfontolni a kiruccanást!
Anikó
A MyMusic értékelése: 10/10
Beady Eye: Different Gear, Still Speeding (Sony Music, 2011)
1."Four Letter Word"
2."Millionaire"
3."The Roller"
4."Beatles and Stones"
5."Wind Up Dream"
6."Bring the Light"
7."For Anyone"
8."Kill for a Dream"
9."Standing on the Edge of the Noise"
10."Wigwam"
11."Three Ring Circus"
12."The Beat Goes On"
13."The Morning Son"