2009. június 27.
Mizar: Natural Design CD | Akár tudatos, akár véletlen választás eredménye, a Mizar zenekar keresve sem találhatott volna találóbb címet új albumához, mint a Natural Design, azaz Természetesre tervezett, vagy Természetes „dizájn”. Nem elsősorban az akusztikus hangszerek bőséges és kreatív használata miatt, hanem mert a lemez dalainak közös jellemzője a természetesség, amely mind a hangszerelésben, mind a kompozíciók felépítésében tetten érhető.
Sárközy Fanni, a Mizar zeneszerzője és szövegírója 2008 tavaszán kezdett el dolgozni az új szerzeményeken, amelyek aztán több hónapnyi közös zenélés, közös gondolkodás után nyerték el végső formájukat. Mégis, az egész folyamat során sikerült megőrizni, „frissen tartani” az inspirációt, újabb és újabb zenei ötletekkel gazdagítani a megszólalást, ugyanakkor nem túlérlelni a dalokat.
A hangszerelés alakulásával újabb és újabb vendégzenészek kaptak meghívást a közreműködésre, s valamennyien kitűnően, a Mizar zenéjét értve és gazdagítva oldották meg a feladatot. Csak néhányukat említve hallhatjuk az albumon Szirtes Edinát, a Fabula Rasa fantasztikusan tehetséges hegedűsét, aki nemrég Presser Gáborral énekelt duettet a Sportarénában, vagy basszusgitáron Barabás Tamást (Djabe), Baranyi Gergőt (ex-Nox) és Szendőfi Balázst (a Mizar állandó vendégét), szaxofonon pedig Kollmann Gábort (Budapest Jazz Orchestra).
A hangszeres felvételek zöme a Mizar saját stúdiójában készült, ahol az együttes dobosa és ütőhangszerese, Pusztai Gábor látta el a hangmérnöki teendőket. Hála a Tom-Tom stúdió támogatásának – amelyre a zenekar a 90.9 Jazzy rádió 2007 es dalversenyének megnyerésével szerzett jogot – a keverés végső fázisa és az utómunkák ideális körülmények között, a kitűnő hangmérnök és zenész, Paczári Károly irányításával és részvételével zajlottak. A Mizar harmadik tagja, Schneider Péter gitáros is biztosította magát a szakbarbárság vádja ellen, hiszen ő végezte az albumborító grafikai tervezését, az album zenei színvonalához illeszkedő gondossággal.
A hazai közönség megértésében bízva a zenekar és a kiadó közösen döntött arról, hogy az album dalai angol nyelven szólaljanak meg. Mivel a Mizar által képviselt nu-jazz, vagy jazz-pop irányzat a világ minden táján komoly közönséggel rendelkezik, magától értetődő lépés a nemzetközi terjesztés, amely a digitális zeneáruházak korában minden nehézség nélkül megoldható. Az angol nyelvi lektorálást Mike Kelly, a hazánkban élő és dolgozó szigetországi színész végezte, aki művészi szempontok alapján is csiszolt a szövegeken.
Tekintsük át röviden a dalokat!
1. Eighties (Nyolcvanas évek)
A Toto és a Rippingtons számainak hangulatát idéző, lendületes felvétel az egész album alaphangját megadja, témája a nyolcvanas évek (zenei) hangulatának felidézése, „újraélése”.
2. Reborn (Újjászületve)
A haikuknak is tekinthető sorokkal induló dal a belső megtisztulásról, a lelki újjászületésről szól. A dallamvilág és a hangszerelés is e belső fejlődést képezik le, nagyszerű, dinamikus harmóniákkal
3. No Time To Lose (Nincs vesztenivaló idő)
A nagyvárosi lét magányosságát, sokszor kiábrándító életérzését idézi meg a dal, gyönyörű középrésszel oldva a szerzemény kissé borongós hangulatát.
4. Breaking point (Töréspont)
A túlhajszoltság, a miértek és a kiutak kereséséről szóló szerzemény, az album egyik legerőteljesebb felvétele.
5. Just for fun (Csak úgy...)
Könnyed, szép, kellemes jazz waltzer, amely kitűnően oldja az előző dalok komorabb, komolyabb atmoszféráját.
6. Love potion (Szerelmi bájital)
A dalt akár a nyolcvanas évek brit zenekarai is énekelhették volna – bár a hangzás természetesen mai, s a felvétel akár valamelyik romantikus hollywoodi mozi betétdala is lehetne.
7. A Tale Of Two Hearts (Mese két szívről)
Dal a szerelem minden nehézséget, fizikai akadályt legyőző erejéről. Az Enya lemezeit idéző hangzás új minőséggé formálódott – hála a gyönyörű világzenei elemeknek.
8. Mr. Phil
A nyolcvanas évek zenéjét felelevenítő lemez természetes közeg e szerzemény számára, amely tisztelgés nem csak a zenész, hanem a filmszínész Phil Collins előtt is.
9. Natural Design (Természetes „dizájn”)
A címadó dal ellentmondást nem tűrő funky alapra és gazdag harmóniákra épül, a szöveg a természetesség és önmagunk elfogadásának fontosságára világít rá.
10. Let’s Call It A Day (Legyen ennyi mára)
Az album „levezető”, instrumentális felvétele a tagok közös szerzeménye, amelyben Sárközy Fanni, Schneider Péter és Pusztai Gábor újra megcsillogtatja hangszeres tudását és zenei humorát.
A MyMusic értékelése: 6/10
A stúdiómunkálatok fáradalmait kipihenve a zenekar már túl van az első lemezbemutató koncerten (a nemrég indult Zuglói Smooth Jazz Klubban léptek fel telt ház előtt, nagy sikerrel).
A további fellépésekről folyamatosan hírt ad a zenekar és a kiadó honlapja. (www.mizarmusic.hu és www.beaglebeat.com ).