2008. október 13. | Neményi Márton
Újraszervezve és újragondolva tért vissza a Carbonfools, még mindig Titusszal, de szinte teljesen más felállásban. Második, Carbon Heart című albumuk a MyMusic-lemezbemutató napján jelent meg. A zenészek vérprofik, a frontemberük modell, a dobok mögött Keleti Tamás rockmenedzser – szóval ők a legmenőbbek, de vajon a legjobbak is?
A második lemez mindig sorsdöntő, itt válik el, mit is ér valójában egy együttes. Az angolszász szaksajtóban létezik is a másodiklemez-tünet: hiába a több évig érlelődött, garázsban felvett zseniális bemutatkozó album, ha a stúdiószerződéssel, profi körülmények között, határidőre felvett második anyag vergődés csupán. A Carbonfools esetében külön izgalmas a kérdés, ugyanis ez már szinte nem is az az együttes, akit a Poisoned Gulasch lemezzel megismertünk: részben Keleti Tamás producer-dobos szervezőmunkájának hála komplett, stabil felállású banda lett belőlük. Méghozzá rockbanda.
Titusz el is tűnt az együttes nevéből, nem véletlenül: a bëlga dj-je inkább a háttérből húzza rá az elektronikát a gitár-basszgitár-dob-alapú hangzásra. Mindehhez beszerveztek egy modell-frontembert (saját meghatározásuk szerint: popmodell), Fehér Balázst, aki szerencsére nem csak mézesmadzagként funkcionál: színpadi jelenléte, sőt hangja is van, nem is akármilyen. Egy kis magyaros mellékíztől eltekintve tisztességesen nyomja az amerikai angolt is, ami egyértelmű jele annak, hogy a Carbonfools úgy érzi: kész a nemzetközi piacra.
Teljes joggal. A Carbon Heart tökéletesen megszólaló, érett, felnőttes (de nem öreges) album, nyugodtan betolhatjuk polcunkon az élvonalbeli angol és amerikai agyas rockbandák közé. Azért nem merem leírni a zseniális szót, mert a Carbonfoolszban még mindig túl sok ellentétes erő működik. Nem tudja eldönteni, hogy akkor most zúzós rock, komoly pop, vagy elektronikus zene-e. A három világ pedig sokszor nem együtt, hanem egymás mellett él: a kezdő Carbonfreak vagy a The Line a tiszta elektronikából megy át rockos vadulásba – ezt a kettősséget leszámítva egyébként mindkettő hátborzongatóan jó szám. A Furilla breakbeates lüktetése és a The Mirror indie-s zúzása is inkább a középszer felé rántják az albumot – ahonnan szerencsére mindig kitalál az együttes, hiszen tudják ők, mi az, amiben a legjobbak.
A Carbon Heart nagy pillanatai azok, amikor elfelejtik a műfaji elvárásokat és gondolkodni, kalandozni kezdenek. Amikor Titusz összetéveszthetetlen effektjei előre törnek, amikor Fehér Balázs fesztelenül, eszköztelenül, „csak úgy” énekel, amikor Keleti Tamás matekozva dobol. Ilyen pillanatokból szerencsére kapunk eleget: a már említett Carbonfreak, a The Line befelé fordulós hangulata, a háttérben alig hallható akusztikus gitárokkal – ezek azok az ötletek, amiktől egyedülálló a Carbonfools. Meg persze attól, hogy tudnak dalt írni: a Mountain Tears western-retrójához filmet kéne forgatni, a Pony pedig simán hozza azt, amit a Red Hot Chilli Peppers hozott tizenöt éve. Kiemelkedik még a C64 is, ami a magyar poptörténelem legijesztőbb intrója ellenére nem került fel a lemezre – a banda MyMusic-adatlapján viszont meghallgatható.
Szóval okos együttes a Carbonfools – ideje, hogy ezt ők is végleg elhiggyék, és magasról tegyenek a műfaji határokra. Ennyi hiányzik ahhoz, hogy ne csak a legmenőbb magyar zenekar legyen, hanem a legjobb is.
Neményi Márton
A MyMusic értékelése: 8/10