Határsáv stílusok és zenészek között – Bonnie Raitt
Bonnie Raitt: Slipstream | A blues, reggae és soul speciális vegyítése révén 7 éves visszavonulása után az énekesnő megújulva jelentkezik 19. albumával. A lemez különlegessége Joe Henry közreműködésén túl két Bob Dylan-dal, valamint a hangszerek közül a gitár kiemelése. Valamit nagyon jól tudnak, hiszen nemcsak a blues, de a rock és independent albumok listáin is tartoltak – lássuk, mit lehet a titok!
2005-ben hallhattunk utoljára Bonnie Raittről mint dalszerző, ekkor jelent meg Souls Alike című albuma. Még egy ideig eljárt turnézni, viszont a magánéletben annyi csapás érte (szülei, testvére és legjobb barátja is meghalt), hogy szükségét érezte a váltásnak. Míg a zenei karrierjét szüneteltette, közéleti tevékenységet folytatott, most viszont megtört a jég: 62 éves korában ismét elkezdett zenélni, és valami tőle szokatlannal akart előrukkolni. Ebben Joe Henry és csapata voltak a segítségére, akikkel két teljes napon át jammelt.
Ennek az örömzenének az eredménye a Bob Dylan-szekció (Million Miles, Standing in the Doorway) mellett a You Can’t Fail Me Now és a God Only Knows. Ezeknél a daloknál érezhetően a szöveg a fontos, a zene alárendelt szerepet játszik, mintegy a mondanivaló aláfestését adja. A You Can’t Fail Me Now-ban két ember maximális összhangja a téma, míg a God Only Knows imaszerű és kicsit a What a Wonderful World-re hajaz. (Mostanában inkább nyavalyogni szokás, hogy milyen kínlódás az élet, nem pedig azt mondani, hogy „But the world is always beautiful”.) Az album záródalaként tehát a remény sorait választották biztatásként: az ember nem tehet mást, mint hogy a tőle telhető legtöbbet és legjobbat igyekszik nyújtani, aztán utólag majd eldől, mire volt ez elég.
Az indító lökés után az énekesnő maga köré gyűjtötte régi csapatát - ennek eredménye a többi 8 dal (ugyanakkor egyes források szerint a Henry-ékkel való jammelést teljes terjedelmében hamarosan külön is megjelentetik). Vannak nagyon vagány számok, mint a Used to Rule the World, a Down to You, az Ain’t Gonna Let You Go és a Split Decision, amikből igazi öntudat és határozottság sugárzik, és ez jól passzol Raitt hangszínéhez, no meg az újonnan alapított kiadócég, a Redwing Records profilját is megalapozza.
A szövegek alapján úgy tűnik, felnőtt módon kezeli az élet dolgait (pl. a szerelemhez hozzá tartozik, hogy két ember megosztja egymással az életét; a sztárságnak látni kell az árnyoldalát is) és mindennel van mondanivalója. A zenei rész középúton mozog: a lassú számokat nem unjuk el, de a gyorsabbaktól se szakad le a mennyezet. Úgy látszik, szélesebb rétegekhez igyekszik szólni, idősek és fiatalok közül az igényes közönségre számít. Az Amazon.com szerint hagyományhoz akar kapcsolódni: a múltban és a jövőben is találunk kiemelkedő zenészeket a soul, blues és reggae műfajokban, akik között hídként funkcionál a Slipstreammel (a cím egyébként annyit tesz: ’légcsavarszél’) – meglátjuk, mennyire sikerül ezt megvalósítani.
PVRIS – Use Me (2020) | Az áll a Wikipédia ide vonatkozó cikkében, hogy a PVRIS egy amerikai rock együttes. Nos, ezt már a második album után is erősen megkérdőjeleztem volna, most viszont egyértelműen cáfolnám! A PVRIS olyan vegytiszta popegyüttes, hogy már abban is kételkednék, hogy Lynn Gunn tudja-e még egyáltalán, hogy hogyan kell fogni egy gitárt… Continuer
Machine Gun Kelly – Tickets To My Downfall (2020) | Amikor először szembejött ez a szőke srác a Sleeping With Sirens – Alone című klipjében, egyáltalán nem értettem, hogy mégis mire ez a nagy hype körülötte. Sőt, a rapes albumait nem is komálom a mai napig sem, úgyhogy amikor jött a bejelentés, hogy stílusváltás következik, nagyon kíváncsi lettem. Egy hajdani rapstar fogja megreformálni a 2020-as poppunk színteret? Ugyan már... Continuer
Neck Deep – All Distortions Are Intentional (2020)|Negyedik lemezéhez érkezett a walesi poppunk brigád, én pedig hiába csinálok akármit, egyszerűen nem értem, hogy miért népszerű a Neck Deep. Közel 40 perc alatt összesen 5 percnyi érdekességet nem tudnék összeszedni a hallottakból, és még az is csak maximum középszerű lenne. Continuer
Sylosis – Cycle Of Suffering (2020) | Nagyon sokáig tologattam magam előtt a Sylosis ötödik lemezét, hiszen mindenképpen akartam róla írni, mert csoda, hogy elkészült, de mégis olyan hosszú és olyan tömör hallgatnivaló, hogy nagyon nehezen szántam rá magam. Összességében nem csalódás a Cycle Of Suffering, de sajnos kultstátuszba sem fogom emelni soha. Continuer
The Used – Heartwork (2020) | Őszintén, valamikor 2012-ben, a Vulnerable környékén veszítettem el a bandát, s noha azóta is átfutottam a lemezeiken, nagyon nem tudtak elkapni. A mostanira sem mondanám, hogy visszatérés a gyökerekhez és újra tizennégynek éreztem magam, miközben azt üvöltöm, hogy „ájkémálájv”, de pár fokkal azért közelebb kerültünk az élvezhetőséghez. Continuer