2008. november 19. | Kerényi Áron
Punjab Kebab House – Superman-girls from London | Megtévesztő nevet visel az egyik legígéretesebb fiatal hazai formáció, a Punjab Kebab House. Bemutatkozó albumuknak ugyan semmi köze nincs a Blaha Lujza téri éjjel-nappal nyitva tartó gyrososhoz, viszont annál több az eredeti, kísérletezőbb nyugati zenekarokhoz.
A myspace-adatlapjuk olyan neveket emel ki, mint a Portishead, Natacha Atlas, vagy épp Madonna. Az eklektikus felsorolás, az ígéretes öndefiníció (Electro/Rock/Trip-Hop), és a mosóporreklám-színtű mottó (The leading manufacturer of ethnic electro sounds) vagy felkelti az ember érdeklődését, és már csak ezért is meghallgatja az albumot, vagy esetleg csatorna-váltásra ösztönöz. Jobban járunk az előbbivel.
Első végighallgatásra én naiv módon még kerestem a tradicionális (arab? Vagy magyar? Esetleg balkáni?) hangszereket, de a prekoncepcióim persze tévesnek bizonyultak. Hamar rájöttem ugyanis, hogy ez alatt a bő 40 perc alatt nem fogok találkozni a most olyan divatos ethno-remake-kel, viszont ha nem figyelek, elmulaszthatok valami egészen mást és érdekeset. Az album nyitó száma, az Oomph egy elég erős electro alappal kezdődik, ami aztán már szinte indie-tronicba hajlik át, és most vagy ötödik hallgatásra egy újabb fajta Adam Freeland szettben is simán el tudnám képzelni. A soron következő, címadó Superman-girls from London már inkább hazai kollégáikat, a Zagart idézi, azzal a különbséggel, hogy ők kevésbé a szintetizátorban, inkább a gitárban tudnak elveszni.
Valójában nem ők vesznek el, hanem mi. A zenekar három tagja, a titokzatos Ms. K, Mr. E, és Mr. K. az egész lemezen kezükben tartják az irányítást, minden szám nagyon jól össze van szedve és önmagában is megállja a helyét, pedig erre nincs szükség, ugyanis az album egy szinte tökéletes ívet fut be. Ahogy azt előtte reméltük is, elég sok stílusba belekóstol a lemez, de egyáltalán nem az itthon megszokott módon a régóta működő képletekkel operál, amikkel nyugaton már ki se mer állni a színpadra szinte senki. A PKH zenéje, ha nem is a legelborultabb kelet-londoni garázs-klub zene, de otthoni viszonylatban alsó hangon is legalább experimentálisnak számít, a jó értelemben. Nem sok hazai zenekar van, akik ilyen szervesen tudták volna a Massive Attack vagy épp a Stereo Mcs hagyatékát magukévá tenni.
A Punjab Kebab House lemezével az egyetlen baj hogy rövid, ezért mindenkinek ajánlott már jó előre lenyomni a repeat gombot, hogy azzal se kelljen fáradni. A másik, amire még kíváncsi vagyok, az egy élő fellépésük lenne, de remélem erre hamarosan lesz alkalmunk. Addig pedig csöndben (vagy épp a Superman-girls…-t hallgatva) reménykedem, hogy ez nem a magyar zenei piac csillagjainak egy-az-egymillióhoz esélyű együttállásának eredménye.
A MyMusic értékelése: 9/10
Kerényi Áron