2008. március 29. | Savas Henrik
Hetedik stúdióalbumával jelentkezett 34. születésnapján Pityinger László alias Dopeman. A Ganxsta Zolee oldalán megismert, majd önálló rapper és produceri karriert is befutott szabadszájú szövegi gengszter.
Az időközben családapává (Pityinger Fanni 9 hónapos) vált Dope- on nem változtatott a házasélet, illetve pont annyit, és olyan irányban, amitől még önmaga maradt. Az albumon természetesen nyomott hagyott az imádott csemete, de aki Danubius kompatibilis tételeket vár, az nagyon téved.
Mr Pityinger legújabb albumát is a börtön poéta Baráth Gyula szavalta vers nyitja, ízes, szlenggel kevert, de szabatos megfogalmazásban vezeti fel az olajszőkítés hőskorából kiinduló gengszterháborút, majd indul az újabb Dope menet, ami kemény, mint a vídia.
Társadalomkritika, de nem a bölcsészkaros megmondós blogolós féle, hanem a paprikás krumplis, sörös, málló vakolatú mackófelsős réteget képviselő cucc.
A szokásos strici hip hop témájú szövegek közül az egyik kedvenc a siófoki parton villantó kirakatbűnözőket méltósággal – értsd nem ordenáré módon – leoltó Színház, vagy a a Srácok az ucccán, ami vegytiszta bűnöző rap. A Döglégy Zolival történő szakításra mutat rá a Pénz meg az ego című tétel, amiben rávilágít a médiafelhajtást igencsak mellőző szakításra, és annak hátterére. Szóba kerül természetesen Majka is, de a trackből lejövő tanulság szerint Magyarország Rémálma, Zana Zolival történt szakítását bánja egyedül. Kicsi Dope hangszíne néhol- direkt vagy véletlen?- szinte kísértetiesen ugyanolyan, mint Zolié, ami azért is fura, mert a „Te vagy a fasza gyerek Dopeman én tudom” sor furán hangzana Döglégytől.
A zenei alap végig hibátlan, a régi Kartel, és Dopeman dalokból bedolgozott hangminták bukkannak fel időnként, és persze megkapjuk a soron következő feldolgozást, most az Austin Powers főcímdalként is kiváló Quincy Jones tétel itt a Strici tánc címmel tűnik fel.
Feltűnnek súlyos vallási témák, a „Mit Érez Jézus?!” című dalnál érezni először, hogy ez a lemez valahogy más, minnt a többi.
A lemezborító a magyar könnyűzene egyik mérföldköve, ilyen radikális képet,- Fletó Viki célkeresztben –még a hungarista zenekarok sem engedtek meg maguknak. Ez nagy merészség volt a kiadó részéről, de egyben remek pr. húzás is egyben. A belső pedig egy igazi Pityinger képtár, ha le kellene képezni az ars poeticát, akkor csak ki kell lapozni a borítót. Hithű katolikus vallása, és szövegei erős kontrasztot képeznek a strici életmóddal szemben, de ebből nem is csinál titkot. A „Telep csicskája” korszakra jellemző hangnemnek vége, amiben valószínűleg a lánya születése erősen belejátszott. Az üzenet ugyanaz, a hangnem viszont csiszolódott, ha nem is szelídült meg, de határozottan az előnyére vált a változás. Mindenesetre most is lazán vedel három napon keresztül, majd leruccan Szerbiába, ahol eddig sem volt szívesen látott vendég a magyar.
.
A lemezen felbukkan a Bandita születik Dope tehetségkutató befutója, a mezőkovácsházi Mákrkypapa, reméljük ő tovább marad a La mafia famíliában,mint elődei, valamint Fábián Juli, akinek tényleg csodás hangja van. Mindent egybevéve egy jól összepakolt lemezt sikerült lerakni az asztalra, böcsületes iparosmunka, ez nem vitás, amin vannak remek tételek.
A MyMusic értékelése: 7/10
01. Intro
02. Üdvözöld A Királyt!
03. Az Eredeti Genszter
04. Színház
05. A Srácok Az Ucccán (Boys-N-The Hood) (Eazy-E R.I.P.)
06. A Pénz + Az Egó
07. Rázzad!!!
08. A $trici Tánc
09. Orosz Rulett
10. Mit Érez Jézus?!
11. Fönn Van A Kéz (Ide A Pénzt)
12. Színes Kép
13. Szeretlek Kislányom
14. D.O.P.E.M.A.N. (Freestyle)
15. Outro
16. Shabaam Sahdeeq & DopeMan (Brooklyn-N-JTown): Hungry
17. Delagodo & DopeMan (Compton-N-JTown): Streetz Of Rage
18. Dumm Dumm (Dudás Tibi bevonuló zenéje)
19. Színes Kép (Fábián Juli VerziYO)