3426 zenekar 12455 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Lemezkritika

2015. május 4. | Dobos

Swing - A legnagyobb show az életed - lemezkritika

Copyright:

Fazekas Csaba rendező és forgatókönyvíró nagy fába vágta a fejszéjét 2014-ben, amikor a Swing című magyar musicalfilm elkészítésébe kezdett. A projekt célja egyértelmű volt: Létrehozni egy olyan kurrens, magyar, zenés filmet, amely hiánypótló a piacon, és amely minőségében felveszi a versenyt a nyugati musicalekkel. Az Ónodi Eszterrel, Csákányi Eszterrel és Törőcsik Franciskával fémjelzett film szép sikereket ért el a mozikban, köszönhetően annak is, hogy a magyar közönség már régen látott ilyen jellegű alkotást a hazai filmiparban. Ennek megfelelően a film soundtrackjében, a magyar zenei élet, illetve a populáris színtér számos neves előadója közreműködött.

A Swing – A legnagyobb show az életed című lemezen a filmben elhangzó összes dal megtalálható. A kiadvány nagy dobásának egyértelműen Cserháti Zsuzsa, Mennyit ér egy nő? című dalát szánták, amely a vége-főcím alatt csendül fel Mohamed Fatima, Radics Gigi, valamint Tóth Vera előadásában. Ennek a dalnak két remixe is helyett kapott a lemezen: Az egyik a Happy Colony, a másik pedig Lotfi Begi és Sean Darin munkája.
Természetesen a soundtracken nemcsak a zenész közreműködők hallhatók, hanem a film szereplői és színészei is számos dalt felénekeltek. Így hallhatjuk Törőcsik Marit, és Franciskát, Ónodi Esztert és Csákányi Esztert is, sőt Hajós András is jegyez egy dalt a lemezen. A lemez műfaját tekintve teljesen érthető módon erős big bandes hatással és hangszerekkel ötvözött, modernebb felfogású swing, amely tökéletesen rádióbarát hangszerelésével, gyakorlatilag letisztult popzenének tekinthető. Erre tökéletes példa a zászlóshajónak szánt Mennyit ér egy nő? A lemezen rengeteg a rézfúvós, illetve a vonós hangszer, de a zongorahasználat a legdominánsabb. A harsona, a trombita és a szaxofon jelenléte rengeteg dob az összhangon, tökéletesen visszaadja az 50-es évek klubjainak életérzését, valamint hű a film, műfajmegjelölő címéhez. Ez főleg a lemez második tételében, a Boogie Woogie Bugle Boy-ban van erősen jelen, amely nem meglepő, hiszen egy 1956-os klasszikusról van szó. (The Andrew Sisters). Ha már klasszikusok és feldolgozások: elmondható, hogy a lemez szinte teljes egészében a film karakterei által képviselt korszakból származó dalok feldolgozásaival operál.

A harmadik dal, a bárzongorás At Last (Etta James) egy meglehetősen jól sikerült újraértelmezése az eredeti, angol nyelvű dalnak - ez a track később is visszatér, kissé teljesebb, monumentálisabb hangszereléssel (Mindkét verziót Törőcsik Franciska énekli). Új stílusként, a rumbába is belekóstolhatunk az Engem a Rumba című dal jóvoltából. A Stevie Wonder-féle For Once In My Life, Törőcsik Franciska által előadott verziója egy lelassított ballada lett, amely szintén főleg a bárzongorás vonalat hivatott képviselni, míg a később feltűnő, Kiss Flóra által énekelt repríz, az eredeti dalra hajaz inkább. A Csákányi Eszter által énekelt Jó nő a big bandes hangszereléshez tér vissza. A tőle talán szokatlan módon, zongora által kísért Hajós András dala, a Még egy lépés a legérdekesebb tétel a lemezen, hiszen több szempontból – mind stílusában, dalszövegében, hangszerelésében – kicsit szokatlan tőle. A dal erőteljes vonós kísérettel operál, és szép harmóniákat tartalmaz. A rövid, lírai szám egyébként két címen is fut, hiszen ez Hajós egy korábbi szerzeménye, A dalnak nincsen vége, melynek szövegét hasznosította itt újra. Üde, eredeti színfoltja ez a kiadványnak.

Ezután egy kicsit multikulturálisabb színt kap a lemez, hiszen a Tuo Vuo Fa L'Americano egy 1956-os, Renato Carosone dal, szintén a swing műfajában, amely autentikusan, olaszul (pontosabban nápolyi nyelven) csendül fel. Az egyik legrégebbi tétel a lemezen a 1926-os Bye Bye Blackbird átírata szintén teljesen zongorára írva, amelyet egyedül az dob fel, hogy Törőcsik Mari énekli. A megkerülhetetlen vonós és fúvós kíséret persze azért emel a hangulatán. A Mennyit ér egy nő? című dal két remixe van már csak hátra: A Happy Colony-féle verzió funky-s, illetve future R n’B-s hangvételű, míg a Lotfi Begi & Sean Darin által készített remix ennél radikálisabb, house-alapú klubzene.

Összességében elmondható, hogy a lemez hűen reprezentálja azt, ami talán a legnagyobb gond a magyar filmiparral manapság: Az eredetiség szinte teljes hiánya. Hiába készít az ember musicalt, ha a dalok többsége csupán feldolgozás, illetve régebbi dalok minimális, önismétlő átirata. A filmzene egy olyan kiaknázatlan terület sajnos az országban, amely pl. az Egyesült Államokban sok, önmagában talán nem is annyira kiemelkedő filmet írt bele végérvényesen a filmművészet történetébe. Szomorú az itthoni tendenciát ilyen szempontból megfigyelni, ugyanis egyre kevesebb magyar filmre jellemző az, hogy saját dalkészlettel, legalább egy kislemeznyi saját számmal jelentkezzen, vagy, hogy a filmet gondozó stáb felkérjen néhány zenészt arra, hogy dalokat szerezzen a mozijához. Itt most nem kell egy teljes, blockbusterhez készülő score-ra gondolunk, elég lenne pár, a filmhez köthető, annak történetére reflektáló új dal is. Ezek a megfigyelések persze nem biztos, hogy egy musicalnél a legszerencsésebbek, de itt most egy olyan filmről beszélünk, amelyet úgy reklámoztak, hogy végre kapunk egy magas színvonalon működő, saját musicalélményt.
A lemezen található átiratok hűen tükrözik az eredeti dalok hangulatát, az énekesnők természetesen nagyon szép, magas színvonalon működtek közre, ám egy ekkora dobásnak szánt filmnél többet várt volna az ember. Korábban is készültek filmek, amelyek feldolgozásokat, átiratokat, vagy újraértelmezéseket használtak bizonyos mértékben egy-egy soundtrack alapjául, de jelen esetben ez arcpirító szintet képvisel, főleg úgy, hogy a megközelítőleg 10 dalból, kettő kétszer is szerepel a lemezen, némiképp átdolgozva, vagy más által elénekelve. A negatív felhang alól talán a Hajós András által előadott Még egy lépés kaphat felmentést, eredetisége, érdekessége és letisztultsága miatt.

MyMusic értékelés: 4/10

Dallista:

1. Mennyit ér egy nő? (vége főcím változat) (Mohamed Fatima, Radics Gigi, Tóth Vera)
2. Boogie Woogie Bugle Boy (Ambrus Rita, Gulyás Erika, Kiss Flóra)
3. At Last (Miki és Angéla duo változat) (Töröcsik Franciska)
4. Engem a Rumba (On The Road-Bei Mir Bist Du Schoen-Rum and Coca Cola-Tico Tico-Chattanooga Choo Choo) (Ónodi Eszter, Ambrus Rita, Gulyás Erika, Kiss Flóra)
5. For Once In My Life (Miki és Angéla duo változat) (Törőcsik Franciska)
6. I Am A Woman (Jó nő) (Csákányi Eszter)
7. Még egy lépés (Hajós András)
8. Tuo Vuo Fa L'Americano (Ambrus Rita, Gulyás Erika, Kiss Flóra)
9. Bye Bye Blackbird (Törőcsik Mari)
10. For Once In My Life (Kiss Flóra)
11. Mennyit ér egy nő? (Happy Colony Remix) (Mohamed Fatima, Radics Gigi, Tóth Vera)
12. At Last (Törőcsik Franciska)
Bónusz track:
13. Mennyit ér egy nő? (Lotfi Begi & Sean Darin Remix) (Mohamed Fatima, Radics Gigi, Tóth Vera)

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2020. február 25.

Csendesen | Breaking Benjamin

Breaking Benjamin – Aurora (2020) | Akusztikus albummal jelentkezett a Benjamin Burnley vezette csapat, akik az Ember után úgy gondolták, hogy jobb lesz, ha visszavesznek a durvulásból és a hosszú-hosszú évek óta áhított unplugged dalcsokorral lepik meg a rajongókat. Ez egyrészt dicséretes, hiszen tényleg minimum 15 éve vártuk ezt a percet, másrészt reméljük, hogy jövőre jön a következő hangos lemez, csak hogy ne szakadjon meg a hároméves ciklus, plusz az utóbbi is zseni volt. Tovább

2020. február 20.

Egy kicsit innen... | Wage War

Wage War – Pressure (2019) | Megérkezett az ocalai brigád harmadik nagylemeze, ami attól kapta a legnagyobb visszhangot, hogy a belengető single gitártémája egy az egyben lenyúlta az Architects Doomsday-riffjét. Ha itt megálltak volna, akkor nem lenne a fenti cím és a rossz szájíz, de sajnos túl sok zenét hallgatnak a srácok… Tovább

2020. február 14.

A 2. félidőt hozták a fiúk | Our Last Night

Our Last Night – Overcome The Darkness (2019) | Kicsit talán elhamarkodott képet alkottam tavaly a Let Light Overcome-ról, de védelmemre legyen mondva, hogy akkor még szó nem volt arról, hogy lesz második fele is az anyagnak. Viszont az Overcome The Darkness megérkezett, rám rúgta az ajtót és kicsit még el is varázsolt. Tovább

2020. február 8.

Hátra arc! | Sleeping With Sirens

Sleeping With Sirens – How It Feels To Be Lost (2019) | Kellin Quinn azt ígérte, hogy végre egy keményebb, a banda aranykorához jobban hasonlító, rockosabb albumot kapunk, mert a Gossip volt. Ez egy nagyon szép fogadkozás, csak mivel a Gossip nettó pop volt, kicsit mégis féltem ettől a kijelentéstől. Végül aztán csak igazat mondott Mr. Quinn, de ettől még ne kezdjünk örömtáncot járni. Tovább

2020. február 4.

A kis béna | Andrew Baena

Andrew Baena - Bury The Hatcet (2019, EP) | A youtuberek korát éljük, mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy már lassan mindegyiknek van saját dala, EP-je, lemeze, videóklipje vagy bármije, ami a zenéhez köthető – még ha nem ért hozzá, akkor is. Szóval az is tény, hogy ezek közül nagyon kevés az értékelhető produktum, ezért baromi meglepő, hogy az egyik ilyen tavaly Andrew Baena nevéhez fűződik. Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky