3423 zenekar 12355 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Lemezkritika

2010. január 22. | Egres

A betiltott új Rammstein album - Liebe ist für alle da

Copyright:

Rammstein: Liebe ist für alle da | A 2005-ös Rosenrot és a 2006-os Völkerball koncert kiadványok óta síri csend vette körül a Rammsteint. De nem akárhogy tértek vissza. A Pussy című dal klipjének bemutatása, ugyanis hatalmas botrányt és felháborodást keltett, erős szexuális tartalma miatt. Aki eddig nem tudta, kik is ők, most még az is róluk beszélt, hiszen a Pussy című dalukra készült pornós klipjükkel újdonságot (és persze balhét) hoztak az agyhalott mainstream médiába...

A dolog azt hiszem simán nevezhető zseniális marketingfogásnak, hiszen adtak is valamit a klipben, meg nem is adtak, viszont hirtelen mindenkit elkezdett érdekelni az új album a Liebe ist für alle da. A kezdetek óta ugyanabban a felállásban működő, részben ennek köszönhetően is konzekvens hatást keltő berlini együttes az elejétől fogva képes volt szórakoztatni és himnikus slágereket írni, felháborítani, polgár pukkasztani. Jó nagy szarkasztikus lufi az övék, ám ezzel tisztában is vannak és a mai napig ki is használja. Tömegeket szórakoztat azzal, hogy reciklálja azt, ami őelőtte is létezett. Az igazi áttörést a Mutter című album jelentette a zenekar számára. Már a Rosenrot is bővelkedett szokatlan zenei megoldásokban, ugyanakkor a Mein Teil és a Mann Gegen Mann klipje arról tanúskodott, hogy Tillék a vizuális sokkolás terén is igyekeznek maradandót alkotni.


Na, de nézzük az új albumot, amire valljuk be, sokat vártunk, és elég nagyok az elvárásaink, ekkora promó után. Az új lemezen sok rockosabb, szaggatott gitár riff van, amitől az egész album metálosabb hangvételű és pörgőbb lett. A gépiesen pontos dobok és a nagyon ötletes, de mégis minimalista szintetikum mellett, most sok helyen az arcunkba kapunk kemény ütemeket.

Az első szám a Rammlied, első ütemeit hallván, mintha egy horrorfilm zenéjét hallanánk, némi templomi ízzel vegyítve, aztán jön a bevált szó, a RAMM-STEIN, ordítása és brutál jó dobjai és a jellegzetesen Rammsteinos zúzás, de az Engel-ből ismerős női vokál felelgetése a versszakok utolsó szavaira sem marad el. A dobritmusok nem olyan technoidok, mint pl. a Du Hast volt annak idején, nem ipari metronómként vannak kizárólag jelen, sokkal élőbbek. A közönség Ramm-stein-t kántáltatása biztosan elmaradhatatlan elem lesz a koncerteken. Ez a szám, hozza, amit vártam, jó a ritmus, jó az ének, igazán jól ordítható szám.

Az Ich Tu Dir Weh (Bántalak), című dalt egymásután kétszer is meghallgattam, annyira jól kezdődik.. csak az a nagyon magas hangon való éneklés ne lenne a vége felé. De amúgy ez egy nagyon jó, slágeres számnak ígérkezik. Még egy igazi, zúzós szám, a Waidmanns Heil, (ez egy német vadászköszöntés) ami egy vadászkürttel kezdődik, majd nagyon jó refrénnel és megint hangsúlyos dobbal folytatódik. A Haifisch (Cápa) szintis-részei eléggé a ’80-as évek népszerű zenei stílusára hajaznak, ez nem annyira jól sikerült dal. Na végre, elérkeztünk a címadó dalhoz, a Liebe ist für alle da-hoz. (A szerelem mindenkinek itt van) nagyon pörgősen kezd, itt-ott thrash metalos tempókkal és gitártémákkal.(picit Metallica-s a gitár) a dal üteme, elnyújtásai, már-már hörgésbe torkollanak, de mintha a dob és a gitár vinné el a hátán az egészet. Nincs meg az igazán 'ütős' szöveg és ének.  A következő dal a B*******, ami az együttes által kreált szó (így bárkinek, bármit jelenthet) de náluk, Bückstabü-t jelent. Brutálisan jól indul, kemény dal, igazi headbangelős, s azt hiszem, sokak számára ez már magában is elegendő indok a meghallgatására.

Ennyi zúzda után, jól is esik a líraibb,  Frühling In Paris, (Tavasz Páriszban) hmm, micsoda szép és romantikus cím.. kissé fura is tőlük..de ez korántsem egy szokványos lassú szám, Lindemann francia szöveg részekkel, akusztikus, spanyol gitárral balladáskodik, és ezekkel szívfacsaró dallamokkal tolmácsolja kedvesen beteg sorait. Mikor már majdnem továbbnyomtam volna a számot, akkor előjönnek egy igen jó, ritmusosabb refrénnel. na, ez is maradhat.

A Wiener Blut, az osztrák Josef Fritzl rémtörténetére épít (vagy Natascha Kampuschra), aki hosszú évekig tartotta fogva saját lányát. A lemez talán legjobb momentumai ehhez a sejtelmes számhoz köthetők, mely hangulatában olyan, akár egy esti mese az Amstetteni Rém felolvasásában. Mein Teil folytatásnak is aposztrofálják a számot, amely az APA hírügynökség szerint ismét csak provokálni akar, s igazából nem dolgozza fel a történetet. Még így is rettenetesen jól hangzik, amikor eldördül az „In der Dunkelheit! In der Dunkelheit!“


A következő nótánál is maradnak a provokálásnál a srácok, hiszen a vulgáris szövegű és még provokálóbb klippű: Pussy (szerintem mindenki tudja, mit is jelent ez a szó..) a nyolcadik szám. A Német slágerlisták élére kúszott ez a dal, ami az általa okozott botrány miatt is nagy szó. Azért a Rammsteintől megszokhattuk, hogy értelmetlenül nem öltöznek kövérnek, nem pucérkodnak, vagy nem csinálnak pornókippet. Ebben a számban is van társadalomkritika, hiszen a szexturizmust egyszerű eszközökkel gúnyoló szám elérte a közönséget, s bebizonyosodott, a szex nem csak jól ad el, hanem megfelelő szintű ügyességgel társulva bármit képes legyőzni. Ügyes volt fiúk, hiszen magában a tény, hogy kiket előzött meg a sok helyütt cenzúrázott szám, felér egy provokációval.

A tízedik dal, a Mehr (Több), mintha egybeolvadna az előtte hallott számmal, amely bár zeneileg ugyancsak nem valami nagy was ist das, de kellemesen kezdődik, s az áthajlás a zúzósabb szintekre irgalmatlan jól sikeredett. A gitár itt is kimagasló, sőt érdekes zenei összhangot teremt Till hangjával. A záró Roter Sand (Vörös homok) egy rosszul végződött párbajt mesél el, ugyancsak jelentős gitárkísérettel, a legfontosabb szerepet itt az énekes hangja kapja. A záródalokhoz híven lassú, amely altatni szeretne egy szerelmes balladával.

Ez az első Rammstein album, ahol ennyire az 'élő zene' és a hangszerek kapják a hangsúlyt. Ezáltal már-már koncert fílinget érez a hallgató. Mindenképpen pozitívum ez a zeneiség! Remek kis összeállítás. Persze lehet fanyalogni, hogy ez már nem az, ami a 90-es évek végén volt, sőt lehet azt is mondani, hogy a hat idősödő német bácsi egyre inkább a nagyközönség kiszolgálására törekszik, DE ez jelen esetben nem fedi a valóságot, hiszen a fiúk azt csinálják, amit szeretnek, és amihez értenek, -nem érdekelve, ki mit szól ehhez-ami a zenélés, és lássuk be, azt kiválóan csinálják. Örülök, hogy mertek újítani és nem csak hozták a jól bevált Rammstein-os hangzást.

Március 16-án irány a Papp László Budapest SportAréna!

Egres

A MyMusic értékelése: 8/10

Rammstein: Liebe ist für alle da (Vagrant Records, 2009)

1.  Rammlied – 05:19
2. Waidmanns Heil – 03:33
3. Haifisch – 03:45
4. B******** – 04:15
5. Frühling in Paris – 04:45
6. Wiener Blut – 03:53
7. Pussy – 04:00
8. Liebe ist für alle da – 03:26
9. Mehr – 04:09
10. Roter Sand – 03:59

 

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2021. február 25.

Használj ki! | PVRIS

PVRIS – Use Me (2020) | Az áll a Wikipédia ide vonatkozó cikkében, hogy a PVRIS egy amerikai rock együttes. Nos, ezt már a második album után is erősen megkérdőjeleztem volna, most viszont egyértelműen cáfolnám! A PVRIS olyan vegytiszta popegyüttes, hogy már abban is kételkednék, hogy Lynn Gunn tudja-e még egyáltalán, hogy hogyan kell fogni egy gitárt… Tovább

2021. február 14.

Machine Gun Kelly poppunk babérjai

Machine Gun Kelly – Tickets To My Downfall (2020) | Amikor először szembejött ez a szőke srác a Sleeping With Sirens – Alone című klipjében, egyáltalán nem értettem, hogy mégis mire ez a nagy hype körülötte. Sőt, a rapes albumait nem is komálom a mai napig sem, úgyhogy amikor jött a bejelentés, hogy stílusváltás következik, nagyon kíváncsi lettem. Egy hajdani rapstar fogja megreformálni a 2020-as poppunk színteret? Ugyan már... Tovább

2021. február 11.

Ez miért működik bárkinél is? | Neck Deep

Neck Deep – All Distortions Are Intentional (2020)|Negyedik lemezéhez érkezett a walesi poppunk brigád, én pedig hiába csinálok akármit, egyszerűen nem értem, hogy miért népszerű a Neck Deep. Közel 40 perc alatt összesen 5 percnyi érdekességet nem tudnék összeszedni a hallottakból, és még az is csak maximum középszerű lenne. Tovább

2020. október 5.

Ennyit várni a szenvedésre? - Sylosis – Cycle Of Suffering

Sylosis – Cycle Of Suffering (2020) | Nagyon sokáig tologattam magam előtt a Sylosis ötödik lemezét, hiszen mindenképpen akartam róla írni, mert csoda, hogy elkészült, de mégis olyan hosszú és olyan tömör hallgatnivaló, hogy nagyon nehezen szántam rá magam. Összességében nem csalódás a Cycle Of Suffering, de sajnos kultstátuszba sem fogom emelni soha. Tovább

2020. szeptember 30.

The Used – Heartwork (2020)

The Used – Heartwork (2020) | Őszintén, valamikor 2012-ben, a Vulnerable környékén veszítettem el a bandát, s noha azóta is átfutottam a lemezeiken, nagyon nem tudtak elkapni. A mostanira sem mondanám, hogy visszatérés a gyökerekhez és újra tizennégynek éreztem magam, miközben azt üvöltöm, hogy „ájkémálájv”, de pár fokkal azért közelebb kerültünk az élvezhetőséghez. Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky