3427 zenekar 12457 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Lemezkritika

2008. szeptember 28. | burlesque

Freddie Mercury nélkül hogyan?

Copyright:

Queen + Paul Rodgers: The Cosmos Rocks | A klasszikus rockon edződött Rodgers pontosan ugyanannyit tesz hozzá a zenéhez, mint annak idején Freddie – csak éppen nem ugyanazt. Ennek megfelelően az eredmény össze sem hasonlítható a Queen korábbi munkáival.

  • megosztás
  • kapcsolódó linkek

Az 1991-es év egyszerre volt felemelő és tragikus a Queen számára. Ekkor jelent meg a csapat egyik legjobban sikerült lemeze, az 'Innuendo', és ebben az esztendőben hunyt el az együttes legendás énekese, Freddie Mercury. Akkor egyértelműnek tűnt, hogy senki sem pótolhatja a kiváló frontembert. Ennek megfelelően a három másik tag – Brian May, Roger Taylor és John Deacon – összegyűjtötte az eddig ki nem adott Queen-szerzeményeket, melyek az 1995-ös búcsúalbumon, a 'Made In Heaven'-ön kaptak helyet.

Úgy nézett ki, hogy a Queen története végleg lezárult, hiszen a következő kilenc évben semmi sem történt a csapat háza táján. May és Taylor is saját projektjeivel foglalkozott, Deacon pedig visszavonult az aktív zenéléstől.

Aztán 2004 novemberében történt valami. Brian és Roger közös produkciója Paul Rodgers-szel az UK Music Hall Of Fame díjkiosztóján olyan jól sült el, hogy a három zenész úgy döntött, mindenképpen folytatják a közös munkát. A csapat Queen + Paul Rodgers néven indult turnézni – a remeteéletet élő Deacon nem tartott velük. Rodgers meg sem próbálta pótolni Mercury-t, ennek megfelelően a tagok a Queen bluesosabb, rockosabb dalait vették elő. Ezek a szerzemények jól passzoltak Rodgers stílusához, ráadásul az énekes is hozott magával ütős számokat, hiszen mégiscsak tagja volt egykoron a Bad Company-nek és a Free-nek is. Bár a trió színpadi teljesítményét nem érhette kifogás, sokan mondogatták: ez már nem Queen, ez valami egészen más.

Valamikor a nyolcvanas években Rodgers tagja volt egy The Firm nevezetű formációnak, melyet az a Jimmy Page vezetett, aki több mint négy éven át alkotói válságban volt John Bonham dobos halála, valamint a Led Zeppelin feloszlása miatt. A The Firm megjelentetett ugyan két albumot, ám a közönség nem igazán volt vevő rájuk.

Rodgers most hasonló dolog részese: élő legendaként kell összhangot teremtenie két másik élő legendával, akik szintén egy hatalmas zenekar tagjai voltak. A 'The Cosmos Rocks' bizonyíték arra, hogy Rodgers sikerrel járt – akárcsak May és Taylor.

A számok egy része igen húzósra sikeredett: a 'One Vision'-t megidéző 'Cosmos Rockin'' és a tökéletes riffel indító 'C-lebrity' nagyon fekszik Rodgers-nek, a balladisztikus 'Through The Night'-ban pedig May mutatja be, hogy miként is szól az a híres Red Special. A bluesos 'Still Burnin'' szintén kiváló lett: May talán csak az 'I'm Going Slightly Mad'-ben slide-ozott olyan jót, mint itt. Ez a dal is visszahoz valamit a Queen hőskorából, hiszen az átvezető részt gyakorlatilag egy az egyben a 'We Will Rock You'-ból emelték át.

A 'Some Things That Glitter'-t és a 'Warboys'-t hallgatva ismét nosztalgiázhatunk. Előbbi kapcsán nekem egyből a 'The Miracle' ugrott be – talán ez az a dal, melyben Rodgers tiszteleg Freddie előtt, a basszustémák pedig egyértelműen Deacon játékára hajaznak. A 'Warboys' tipikus May-szerzemény: olyasmi, mint a 'Ride The Wild Wind' az 'Innuendo' című albumról – némi torzított gitárral megspékelve. A többi szám kissé laposra sikeredett ugyan, de azért mindegyik a hallgatható kategóriába esik. A legfurcsább dal a ’Voodoo’: ilyet sem a Queen-től, sem pedig Rodgers-től nem vártunk volna.

Mit is lehetne mondani összegzésképpen? Aki kizárólag Freddie miatt kedvelte a Queen-t, alighanem jobban teszi, ha elkerüli a korongot, aki viszont vevő Rodgers egyszerűbb, rockosabb megközelítésére, az mindenképpen tehet egy próbát. A mai Queen ugyanis kevesebb egy Freddie Mercury-val, de több egy Paul Rodgers-szel.

burlesque

A MyMusic értékelése: 7/10

Számlista:

'Cosmos Rockin''
'Time To Shine'
'Still Burnin''
'Small'
'Warboys (A Prayer For Peace)'
'We Believe'
'Call Me'
'Voodoo'
'Some Things That Glitter'
'C-lebrity'
'Through The Night'
'Say It's Not True'
'Surf's Up... School's Out!'

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

Hozzászólások
burlesque 2008. okt.. 27.  23:31 2
Valóban elég bután lett megoldva, de ha meg marad a Queen név, akkor meg a véresszájú fanatikusok kezdenek kajabálni, hogy "Paul Rodgers! Takarodj Freddie helyéről!". Más kérdés, hogy több hasonló cipőben járó zenekarnál (The Doors, Alice In Chains stb.) nem volt probléma ebből. Ez van.

Az új album viszont egész jó :)
   
TULIPÁN 2008. okt.. 26.  21:42 1
Elég furán hangzik így , hogy Queen + Paul Rodgers. Ha teljesjogú tag akkor miért van kiemelve? Vagy csak meghívott zenész lenne? Alig hinném. Nagyon sok zenekarnál előfordul mindenféle okból kifolyólag zenész változás. Eddig is .Csak eddig nem volt divat ezt így kiemelni. Ennek elrettentő példája a Török Ádám és a Mini. Ő a Mini oszlopos tagja (jobban ondva nélküla nincs Mini) .Tehát a Mini tagja is meg még ki is van emelve. Kb. olyan mintha azt írnák , hogy Kóbor János és az Omega. Logikátlan ha az adott előadó eleve az együttes tagja. De bolond világban bolondítani kell a népet. Inkább a zene lenne a fontosabb.
   

2021. február 25.

Használj ki! | PVRIS

PVRIS – Use Me (2020) | Az áll a Wikipédia ide vonatkozó cikkében, hogy a PVRIS egy amerikai rock együttes. Nos, ezt már a második album után is erősen megkérdőjeleztem volna, most viszont egyértelműen cáfolnám! A PVRIS olyan vegytiszta popegyüttes, hogy már abban is kételkednék, hogy Lynn Gunn tudja-e még egyáltalán, hogy hogyan kell fogni egy gitárt… Tovább

2021. február 14.

Machine Gun Kelly poppunk babérjai

Machine Gun Kelly – Tickets To My Downfall (2020) | Amikor először szembejött ez a szőke srác a Sleeping With Sirens – Alone című klipjében, egyáltalán nem értettem, hogy mégis mire ez a nagy hype körülötte. Sőt, a rapes albumait nem is komálom a mai napig sem, úgyhogy amikor jött a bejelentés, hogy stílusváltás következik, nagyon kíváncsi lettem. Egy hajdani rapstar fogja megreformálni a 2020-as poppunk színteret? Ugyan már... Tovább

2021. február 11.

Ez miért működik bárkinél is? | Neck Deep

Neck Deep – All Distortions Are Intentional (2020)|Negyedik lemezéhez érkezett a walesi poppunk brigád, én pedig hiába csinálok akármit, egyszerűen nem értem, hogy miért népszerű a Neck Deep. Közel 40 perc alatt összesen 5 percnyi érdekességet nem tudnék összeszedni a hallottakból, és még az is csak maximum középszerű lenne. Tovább

2020. október 5.

Ennyit várni a szenvedésre? - Sylosis – Cycle Of Suffering

Sylosis – Cycle Of Suffering (2020) | Nagyon sokáig tologattam magam előtt a Sylosis ötödik lemezét, hiszen mindenképpen akartam róla írni, mert csoda, hogy elkészült, de mégis olyan hosszú és olyan tömör hallgatnivaló, hogy nagyon nehezen szántam rá magam. Összességében nem csalódás a Cycle Of Suffering, de sajnos kultstátuszba sem fogom emelni soha. Tovább

2020. szeptember 30.

The Used – Heartwork (2020)

The Used – Heartwork (2020) | Őszintén, valamikor 2012-ben, a Vulnerable környékén veszítettem el a bandát, s noha azóta is átfutottam a lemezeiken, nagyon nem tudtak elkapni. A mostanira sem mondanám, hogy visszatérés a gyökerekhez és újra tizennégynek éreztem magam, miközben azt üvöltöm, hogy „ájkémálájv”, de pár fokkal azért közelebb kerültünk az élvezhetőséghez. Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky