2008. június 9. | Kerényi Áron
Lykke Li: Youth Novels | Pedig nagy a harc, tényleg. Svédország zenei exportja, illetve annak színvonala legalább olyan nehezen magyarázható jelenség, mint Izlandé. Mégis: új csillag tűnt fel a sarki fény alatt. Informatív jellegű kritika.
A svéd popzenének komoly nagy múltja van a mainstream szórakoztatóiparban. Azt hiszem, senkinek sem kell magyarázni az ABBA 70’-es illetve a Roxette 80’-as/90’-es évek diszkójában betöltött szerepét. Valószínűleg maguknak a svédeknek is elegük lett belőle, hogy csak a kevés üzenetet hordozó, és így könnyen befogadható zenékkel kapcsolódott össze a nemzetük, mert a kilencvenes évektől kezdve máig nagyon erős a kemény rock és metál vonal is az országban. Olyan zenekarok indultak el innen, mint a Hammerfall vagy az In Flames. Az ezredforduló után pedig idomultak a közízléshez, és megjelentek az alternatívabb indie rock/pop zenét játszó előadók is. Napjainkban legnagyobb exportcikkeik a könnyedebb Peter, Bjorn and John és az egy szál gitáros José Gonzales, valamint a fesztiválok kedvelt koncertzenekarai, a Hives illetve a Mando Diao.
Ebből a mezőnyből kezdett kiemelkedni a tavalyi év vége fele egy fiatal hölgy, akinek a Little Bit c. száma elárasztotta az összes külföldi blogot és alternatívabb rádió-állomást. Idén februárban pedig megjelent bemutatkozó albuma, a Youth Novels, ami felett mellesleg Björn Yttling bábáskodott (a fentebb említett zenekarból). Azóta Lykke Li Angliában és Észak-Európában turnézik, mindenhol elkábított rajongókat és kritikusokat hagyva hátra.
Az album első single-je a Little Bit volt az, amivel az énekesnő betört a pop-piacra, okosan a zene-blogok felől közelítve. A szám igazi 2007-’08-as indie sláger, folkos alap, kis zakatolás a háttérben, és az éteri, mégis hétköznapinak ható énekhang. A második kislemez, az I’m Good, I’m Gone a kemény ütemeivel és a robottá torzított vokállal biztosít arról, hogy ez a produkció élőben is megállja a helyét, és még táncolni is lehet rá. Az egész lemezre végig igaz, hogy az alaphang ez a kedves, folkos, nyugalmas zene, de nem hagy teljesen lemenni alfába, 2-3 számonként van benne egy ébresztő is (pl. Breaking It Up). Összességében ez a 45 perc egy ideális indie albumhossz, nem unja meg az ember, és csak amikor vége van, akkor jövünk rá, hogy elfelejtettünk leszállni a buszról.
A MyMusic értékelése: 7/10
Kerényi Áron