2008. március 26. | Kerényi Áron
A kilencvenes évek második felének egyik legmeghatározóbb trip-hop csapata, a Portishead 2005-ben visszatért, és új lemezt ígérgetett. A megjelenést végül április 28-ra tűzték ki, de a rég óta várt album több mint egy hónappal korában kiszivárgott. Hát, mi is meghallgattuk.
A Portishead három tagja 1991-ben talált egymásra. 1994-ben elkészítették a To Kill A Dead Man c. rövid kémfilmjüket, aminek a soundtrackjére felfigyelt a Go! Beat Rec. és leszerződtette a csapatot. Első albumuk, a Dummy még ebben az évben meg is jelent, és akármennyire tiltakoztak is ellene a zenekar tagjai, nagy sajtóvisszhangot keltett. Ez érthető is, hiszen olyan örök klasszikusok szerepeltek rajta, mint pl. a Glory Box, amivel ’95-ben sikerült is elnyerniük a Mercury-t.
Második lemezük, a Portishead, 3 év megfontolás után jelent csak meg. A hangzásvilága már sokkal durvább és nyersebb volt, valószínűleg mert itt már nem felvételekről vették a hangmintákat, hanem élő zenekar játszotta fel. Az album singlejei, az Over, a Cowboys, és az All Mine mind a Top 10-ben landoltak Angliában. Ezután még jött egy live korong ’98-ban, majd a csapat eltűnt a világ szeme elől.
2005-en kerültek először elő egy, a cunami áldozatait támogató koncerten. Ezután fel-fel tünedeztek fesztiválokon, többek közt például a tavalyi All Tomorrow’s Parties line-up-ját ők állították össze. 2007 végén bejelentették, hogy áprilisban fog kijönni az új lemez, ebből lett később április 28. Az album kb. március eleje óta kering a neten.
És akkor az albumról. A tendencia, amit a Dummy és a Portishead között kiemeltünk, konkrétan a nyersebb, durvább hangzás féle haladás itt is folytatódik. Az albumon nem egyszer fordul elő, hogy azt gondoljuk, félremasterelték, mert amikor belép a dob vagy a gitár, szinte arcul üt. Jó példa erre a myspace oldalukon is meghallgatható Machine Gun, amelynek címe is elég találó, enyhén szólva is erős a ritmus-szekció. Vannak persze klasszikusabbnak is mondható számok, ilyen például a Nylon Smile, ami teljes egészében az Over-ös időket idézi. Általában inkább az újabb, erősebb Portishead hangzás dominál, szó sincs már a lágy, érzéki trip-hopról. De ez nem feltétlenül baj, hiszen amikor az ezredforduló óta mindenki azt hangoztatja, hogy a trip-hop halott, mi mást üzenhetne a stílus egyik legfőbb zászlóshajója, mint hogy él, és változik.
A MyMusic értékelése: 7/10
Kerényi Áron