2008. március 18.
A Yazoo 1982-es Upstairs at Eric’s című albumával nem könnyű megbirkózni. Annak ellenére, hogy klasszikus lemezről van szó, sokszor felmerül az emberben, ez a szintipop prüntyögés vajon mi a fenétől szól jól a mai napig?!
Ami engem illet, a szintipop területén jobban szeretem a Depeche Mode-ot, a Depeche Mode-nak is inkább azt a felét, ami végül megmaradt Depeche Mode-nak, azaz a Gahan és Gore rendszergazdasága alatt futó verziót. Ezzel szemben az is tény, hogy a nagy Yazoo sláger Don’t Go nekem is nagy kedvencem volt kiskoromban, és még most is szívesen hallgatom. Mikor Vince Clarke korai DM-dalszerző (a nagyon sikeres Just Can’t Get Enough című sláger elkövetője), 1981 végén bejelentette, hogy kiválik az általam háromszor is nevén nevezett elektronikus formációból, még nem tudhatta, hogy létrehozza a poptörténetben átugorhatatlan fejezetet nyitó Yazoo-t, s ezzel újabb rajongókat indukál a nintendo-hangzás imádóinak már amúgy is népes közösségébe.
1982 elején az "MS-DOS Felhasználók Baráti Körének" lelkes tagja elkezdett kutakodni, vajon kivel együtt realizálhatná a fejéből egyre másra kipattanó jobbnál jobb dalait. A kései Kraftwerk magnetikus delejében feltöltődve mit sem törődött azzal, hogy választottja, Alison Moyet tulajdonképpen jazz-, és blues énekesnő, de úgy tűnik, más sem; szuperjellegzetes fúziójuknak csodájára járt a popvilág (Clarke szerint egyébként Moyet a világ legjobb fehér énekesnője). Létrehoztak egy teljesen kompakt zárójelet a diszkrét számok halmazán belül, oly sikeresen, hogy a bitekre szeletelt hangminták és hurkok egyáltalán nem sírnak ki az r’n’b’ koordinátarendszerből.
Az első közös nevező az Only You kislemez volt, melyet újabb kettő, a Situation és a Don’t Go követett. Mondhatnám azt is, hogy ezek a legnagyobb slágereik. Ami a klasszikus Upstairs-t illeti, szinte már csak körítés eme nemes triász köré. Hogy ne szólják meg a váz elejét, hozzá kell tennünk; azért vannak még jó nóták a lemezen.
Mikor 1986-ban CD-n is megjelentették az albumot, az I Before E Except After C -t, melyről úgy gondolták, hogy egyáltalán nem passzol a koncepcióba, levették a tracklist-ről. Viszont a The Other Side of Love, amit egyébként már az Upstairs sikere után tovább együtműködve, kislemezként adtak ki, és a Situation is felkerült a lemez végére. Ezt azért is fontos tisztázni, mert a körzővel szerkesztett zenei ívek világában még fontosabb a pontos sorrend, mint a többi album kritizálása során, elvégre az elektromágneses mezőben haladó elektronok is csak egy irányba térülhetnek el. Éppen ezért mindenkinek azt tanácsolom, mielőtt belekezdünk a zajok és hangok dekódolásába, dobjunk még be egy kávét és egy krémest.