2008. január 20. | Savas Henrik
Hogy mi lehet a titka a Ladánybene 27-nek? Jó kérdés. Talán az, hogy másokkal ellentétben nem csinálnnak mást, mint az elmúlt 22 évben. teszik a dolgukat, méghozzá jól. A csapat legutolsó albumán, a Babylon Cirkuszon elmélkedtünk egy sort.
A csapattal még a kilencvenes évek második felének elején volt szerencsém összefutni élőben, az abádszalóki strandon, ahol egy üdítőital roadshow keretében léptek fel. Addigra már elismert és népszerű csapatnak számítottak, de valahogy sosem sikerült élőben elcsípni őket. Itt, a hely és a rendezvény jellege miatt sem számítottam arra, hogy a csapat nettó 3 órát örömzenél a színpadon, a kötelező alap műsor után reggae klasszikusokat, roottsokat és riddimeket vezettek elő. Ez a hozzáállás alapból metálos beállítottságomnak is szimpatikussá tette a csapatot, és annak durván párszáz nyaralónak is, akik nem valamelyik partszéli kocsmában mulatoztak. Azóta eltelt egy évtized, és a tavalyi év végének zenei hozadékaként itt a 14 tracket magába foglaló Babylon Cirkusz. Az eltelt évek persze rajtuk sem múlnak el nyomtalanul, és most jöhetne a jól bevált és annyiszor elsütött hasonlat a bor minősége és az eltelt évek függvényével kapcsolatban, de inkább hagyjuk. Nehéz ennek az albumnak a hangulatát írásban visszaadni.
A csapat hat évvel ezelőtt adott ki utoljára sorlemezt (Reggae Kirakat) de ez persze nem jelenti azt hogy sima fröccsözéssel telt volna az elmúlt fél évtized. Válogatások, jubileumi dvd ( 20 év az húsz év ugye) majd a tavaly nyáron kiadott E.P., a Judge Day amely a Babylon Cirkusz ízelítőjeként praktizált.
Itt a zenekarhoz – és a műfajhoz közeli – barátok, a Connections, KRSA és Mr P. a Pannonia Allstarsból, CopyCon, és a német ragga színtér ikonja dr Ring-Ding a saját verzióival színezve a korongot, amelynek dizájnja a régi, 12 inches bakelit kislemezeket idézi.
„Ugyanaz az arc, amiben most ököllel kárt tesz,
mégis ugyanaz az arc siratja, mikor csak a vágy lesz”
De vissza a nagylemezhez.
A dalszövegek elgondolkodtatóak, (Arci dal, Doktor Kérlek,) kritikusak, mint a mára kialakult felszínes törtető rohanó életstílust békésen kritizáló Babylon III., de a lenyugodott, békésen hömpölygő dub érzlés sem hiányozhat. Ilyen például a Fürdik a lelkem, ami határtalan nyugalmat árasztva magából idézi meg a Reggae Kirakat bónusz dub remixeket tartalmazó korongját, de akad táncosabb tétel is. A dr Ring-Ding közreműködésével elkészült „Az élet más.” A reggae albumok egyik velejárója lehet, hogy ha nem vagy mindennapos felhasználója a stílusnak, akkor egy idő után unalmassá válhat a cucc. Ettől jelen esetben eltekinthetünk.
A Connections közreműködésével elkészült album borítója is tisztes iparosmunka, a hypermarketek és cd-storeok által utált (nem tudják kirakni a polcaikra, de ez legyen az ő bajuk) digipack csomagolás grafikája szépre sikerült, talán egy dalszövegmelléklet azért még elférhetett volna a kiadványban.
Hogy mitől működik a Ladánybene 27? Kimaradtak a médiabalhékból, nincs szükségük a mai közeget jellemző izzadságszagúan erőltetett pr cikkekre, (látom a címlapokat: „Miksa kutyasétáltatás közben megbotlott és leejtette mobiltelefonját” muhaha) egyszerűen teszik a dolgukat.
Zenélnek, soundsystemet és saját projekteket üzemeltetnek, segítik az utánpótlást, rendszeres klubkoncertek fővárosban és vidéken, Ladánybene tábor, nemzetközi bulik szervezése itthon, fesztiválok, ami furcsának tűnhet, pedig ez lenne a normális, hiszen élő bizonyíték Rastamásék 22 éve tartó menetelése Babylonban.
Progajánló:
2008. 01. 27. A38
Tosh Meets Marley - The Fully Fullwood Band (JAM), Junior Marvin (JAM), LB27, LB Reggae Sound System
Savas Henrik