2008. július 23.
Black Devil Disco Club: Eight To Eight | A hihetetlen 2006-os visszatérés után két évvel újabb Black Devil Disco Club albumot vehetünk a kezünkbe, még hozzá nem is akármilyet. Bernard Fevre már egy vén kecske, de a hetvenes éveket nagyon nem akarja elfelejteni: legújabb, Eight To Eight című munkájával is űrutazásra indul a kedvenc space diszkó hajóján.
Meglehetősen érdekes a francia Black Devil Disco Club története: Bernard Fevre és Jacky Giordiano produkciós zeneszerzőként dolgozott együtt az 1970-es években (a produkciós zeneszerzők írják a reklámokhoz, valamint tv- és rádióműsorokhoz a bevezető és egyéb zenéket), üres óráikat pedig diszkózenék írásával töltötték. Black Devilnek nevezték el magukat, a munkáik pedig a Disco Club című albumon láttak napvilágot 1978-ban, és akkora sikert arattak vele a partikultúrában, hogy mindmáig presztízskérdés a gyűjtők körében birtokolni egy példányt az ominózus darabból.
Mindazonáltal a duó nem folytatta tovább a diszkózást, és ma már valószínűleg a történelemkönyveken kívül más nem is emlékezne a Disco Clubra, ha Luke Vibert valami véletlen folytán fel nem fedezi újra 2004-ben. A kiadványt ráadásul még huszonhat év után is annyira izgalmasnak találta a kísérleti elektronika császára, hogy szó szerint újra kiadatta Aphex Twin kiadóján, a Rephlexen. Az pedig már csak hab volt a tortán, hogy a semmiből ismét előkerült Bernard Fevre, a múltra való tekintettel felvette a Black Devil Disco Club nevet, és 2006-ban elkészítette a folytatást (amit csak stílusosan 28 Afternek nevezett el). Az igazi csattanó meg csak ezután jött: egy 2007-es interjújában elárulta, hogy Jacky Giordiano soha nem vett részt a Black Devil-koncepcióban. Csupán azért került fel a neve a korongokra, mert szívességből fizette neki a stúdiószámlákat...
Nyáron ráadásul megjelent a harmadik album is Eight To Eight címmel, ami méltó befejezése az időközben Cosmic-trilógiaként elnevezett ciklusnak. A számmisztika szerint a nyolcas szám fontos napjainkban: a pekingi Olimpia 2008. augusztus 8-án kezdődik pontban 8 óra, 8 perc és 8 másodperckor; a Kabbala szerint pedig a nyolcas szám a bőséget, hatalmat, kozmikus tudatosságot, boldogságot és végtelenséget jelenti, de van egy bölcsesség is, miszerint „hét a mennyország, a nyolc pedig a kapuja”.
Olyan érzésem van a lemez hallgatásakor, hogy Bernard Fevre (aki egyébként idén töltötte be a hatvankettőt!) érti a space/cosmic diszkó eszméjét, és még annak ellenére is képes kellemes, távoli galaxisokba vágyódó atmoszférát teremteni, hogy az Eight To Eight már kissé megkopva szól. Nem annyira pszichedelikus, mint a stílus skandináv uralkodóinak, Lindtsrömnek és Prins Thomas-nak a munkái; nincsenek benne különösebben kiemelkedő megoldások, sem formabontó sablonok. Hat, teljesen hétköznapi diszkózene az Eight To Eight (ami így terjedelmében a 70-es évek lp formátuma előtt tiszteleg), amin Salvador Dali találkozik Cerrone-nal, és elmélkednek egy nagyot a szürrealista festészet és az elektronikus zene kapcsolatáról valami new yorki galériában megrendezett giccspartin. A hangzás ódivatú, ha nem tudnánk, hogy mi pörög a lemezjátszóban, akkor könnyedén hihetnénk azt, hogy valami hőskori gyűjteménnyel van dolgunk.
A Free For The Girls és a For Hoped az album zászlóvívői: maximumra feltekert space diszkó utánérzés, táncolható ütemek és szépen csilingelő dallamok jellemzik a két felvételt, amik kiemelik az Eight To Eightet a szürke középszerűségből, és lezárnak egy harmincéves periódust. Nem tudom, hogy Bernard Fevre mihez kezd ezután, de valószínűleg nem sértődnénk meg, ha idős kora ellenére még nem vonulna nyugdíjba.
A MyMusic értékelése: 7/10
Velkei Zoltán