3423 zenekar 12355 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Lemezkritika

2008. július 1. | Fodor Csaba

Sigur Rós: Með suð í eyrum við spilum endalaust

Copyright:

Sigur Rós: Með suð í eyrum við spilum endalaust | Az izlandi Sigur Rós ötödik stúdióalbumának elkészítése során két lehetőség állt az együttes előtt, vagy megmaradnak az eddigi pszichedelikus pátoszzenélésnél, melyből már szinte mindent kihoztak, vagy változtatnak a koncepción és szembemennek az eddig felépített angyali stílussal, s némileg nyitnak a populáris zenék felé. A Með suð í eyrum við spilum endalaust című albumot meghallgatva kiderül, hogy egyik utat sem feltétlenül járták be, inkább csak meztelenül elkalandoztak a két ösvény közti erdőben, ahol belecsúsztak valami giccses mocsárba.

Az 1997-ben a Von című albumukkal befutott, majd a 2005-ös Takk…-kal nagyszerűt alkotó Sigur Rós-on már május végén, a Gobbledigook című szám megjelenésekor lehetett érezni, hogy a frissíteni próbálnak és ezzel együtt tudatosan nyitnak a popzene felé. A reykjaviki banda új albumának nyitószámaként szereplő dal nem is lett más, mint egy Animal Collective-re hajazó, tábortüzes akusztikus gitárral és törzsi dobokkal vegyített, slágergyanús popkísérlet. Ami ettől függetlenül nem rossz. A második Inní mér syngur vitleysingur is hozza a már említett poposabb vonalat, a végén az együttestől jól ismert emelkedett lezárással, csilingeléssel, fúvósokkal. A baj csak az, hogy a következő két szám erejéig is beleragadnak ebbe a nagyzenekaros, sok hangszeres, mégis egysíkú és kiszámítható felépítésbe. Az ötödik, Festival című dal már inkább a régebbi albumokon megismert lassan építkezős, sötétebb hangulatú szerzemény, melyhez Jónsi Birgisson falzett hangja is némi feszültséget kölcsönöz, de az ötödik perc környékén beszálló elektromos gitárral szép lassan újra eléri a klasszikus elemekkel dúsított posztrock happy-endet. Az együttestől eddig megszokott minimalista hangszerelést egyre kevésbé érezhetjük, ahogy haladnak egymás után az album dalai. A túlzásba vitt díszítés a hetedik, Ára Bátur című számnál ér el arra a szintre, hogy az ember már azon gondolkodik, hogy kikapcsolja-e a lejátszót.

Flood (Nine Inch Nails, U2, PJ Harvey) producerkedése, és a különböző helyszíneken felvett (New York, London, Havanna és Reykjavik) dalok is mutatják, hogy a banda változtatni akart eddigi stílusán, de a kész anyagból kiderül, hogy nem is olyan egyszerű eltérni a már megszokott zenei sémáktól. Csak egy-két szám erejéig sikerült valami újat hozni az albumra, amúgy unalmas és giccses építkezés jellemzi a számokat. Egyébként, ezen az albumon szerepel először angol nyelven énekelt dal, méghozzá az All alright című zárószám, valószínűleg ezzel is próbálnak még nagyobb közönséghez eljutni. A Sigur Rós a Takk… című lemezen nyújtotta eddigi legjobb teljesítményét, s azt ezzel a mostani kiadvánnyal sem felülmúlni, sem saját stílusukat alapjaiban megváltoztatni nem sikerült. De még erről az albumról is sugárzik az együttestől eddig megszokott energia, és a dalok elég jól illenek a borús nyári estékhez, s mivel a korong hallgatása közben kint épp kopogott az eső, nem kaptak nagyon rossz pontszámot, de középszerűnél semmiképp sem jobb.

A MyMusic értékelése: 6/10

Fodor Csaba

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2021. február 25.

Használj ki! | PVRIS

PVRIS – Use Me (2020) | Az áll a Wikipédia ide vonatkozó cikkében, hogy a PVRIS egy amerikai rock együttes. Nos, ezt már a második album után is erősen megkérdőjeleztem volna, most viszont egyértelműen cáfolnám! A PVRIS olyan vegytiszta popegyüttes, hogy már abban is kételkednék, hogy Lynn Gunn tudja-e még egyáltalán, hogy hogyan kell fogni egy gitárt… Tovább

2021. február 14.

Machine Gun Kelly poppunk babérjai

Machine Gun Kelly – Tickets To My Downfall (2020) | Amikor először szembejött ez a szőke srác a Sleeping With Sirens – Alone című klipjében, egyáltalán nem értettem, hogy mégis mire ez a nagy hype körülötte. Sőt, a rapes albumait nem is komálom a mai napig sem, úgyhogy amikor jött a bejelentés, hogy stílusváltás következik, nagyon kíváncsi lettem. Egy hajdani rapstar fogja megreformálni a 2020-as poppunk színteret? Ugyan már... Tovább

2021. február 11.

Ez miért működik bárkinél is? | Neck Deep

Neck Deep – All Distortions Are Intentional (2020)|Negyedik lemezéhez érkezett a walesi poppunk brigád, én pedig hiába csinálok akármit, egyszerűen nem értem, hogy miért népszerű a Neck Deep. Közel 40 perc alatt összesen 5 percnyi érdekességet nem tudnék összeszedni a hallottakból, és még az is csak maximum középszerű lenne. Tovább

2020. október 5.

Ennyit várni a szenvedésre? - Sylosis – Cycle Of Suffering

Sylosis – Cycle Of Suffering (2020) | Nagyon sokáig tologattam magam előtt a Sylosis ötödik lemezét, hiszen mindenképpen akartam róla írni, mert csoda, hogy elkészült, de mégis olyan hosszú és olyan tömör hallgatnivaló, hogy nagyon nehezen szántam rá magam. Összességében nem csalódás a Cycle Of Suffering, de sajnos kultstátuszba sem fogom emelni soha. Tovább

2020. szeptember 30.

The Used – Heartwork (2020)

The Used – Heartwork (2020) | Őszintén, valamikor 2012-ben, a Vulnerable környékén veszítettem el a bandát, s noha azóta is átfutottam a lemezeiken, nagyon nem tudtak elkapni. A mostanira sem mondanám, hogy visszatérés a gyökerekhez és újra tizennégynek éreztem magam, miközben azt üvöltöm, hogy „ájkémálájv”, de pár fokkal azért közelebb kerültünk az élvezhetőséghez. Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky