2008. május 23. | Savas Henrik
Vajon van-e élet a különféle médiafelületeken agyon futtatott zenés tehetségkutatós műsorok után? Kíváncsi valaki az ott felbukkant arcokra, vagy ha már nem a tv elé kell leülni hanem ki kell mozdulni otthonról, vagy ne adj’ isten konkrét összeget kell áldozni azért, hogy lássuk/halljuk azt, akiért még emeltdíjas smseket is képesek voltunk áldozni a családi kasszából? Vagy marad a tinglitangli playback a Tesco parkolóban? Kovácsovics Fruzsina vetélkedővel elnyert lemezszerződésének végtermékét elemezzük.
A televíziós vetélkedős tehetségkutatós izék egyik nagy hátránya, hogy a műsor lecsengésével az idő sürgetése maradandóan nyomja rá bélyegét a végtermékre, nehogy feledésbe merüljön a név, ha már az ország szociális alapon sms-ezett oda milliókat egy csóró kissrácnak. A másik, a túl sok elvárásnak való megfelelés, ami kiölheti az egyéni színt és hangot a produkcióból, pontosan azt, amit várnánk a jelölttől. Ez utóbbi erősen érződik a Csillag Születik (micsoda eredeti név) tévés vetélkedő egyik döntősének, a csajos egyszálgitáros popban utazó Kovácsovics Fruzsina Üveggolyó című albumán.
A bevett szokás ugye az, hogy a frissen felbukkant tehetséget befutott zeneszerzők és szövegírók veszik szárnyaik alá, hogy a produkció mögött állók – legfőképpen az adott kertévé – elvárásainak megfelelő debütáló anyag szülessen. Így bármelyik idősávban megállja a helyét a cucc, legyen szó reggeli műsorról, vagy esti „sztár”híradóról. Fru bemutatkozó lemeze az összes paraméternek megfelel, teljesen kompatibilitást mutat a kereskedelmi médiumokkal, legyen szó rádióról, vagy tv-ről, a bájos aranyos énekes lány image gond nélkül hozz a tőle várt formát.
Bábák között a gyerek...
Jamie Wichester és Rakonczai Viktor a hazai popzene grundján szinte már megkerülhetetlen dalszerzők, ha csajos popzenéről, vagy igényesebb, reklámfilm jellegű szoftrockról van szó.
A Hazatalálsz című nyitótétel énekdallama Alanis Morisettet idézi, majd egy Dolly Roll-t idéző tinglitangli rock n’ roll követi, ami bárgyúságával a lemez mélypontja, bár a Bp-tv-n látható „előadók” így is tíz körömmel kapnának egy ilyen „Vár a féktelen száguldás” jellegű dal után. A helyzet azért nem ilyen borongós, a leányzó hangja rendben van, és pontosan alkalmazkodik a megírt zenékhez.
Találunk itt együtt integetős tapsolós roadshowra passzoló szerzeményt (Tikos napló), és Shania Twain-es country ízű darabot (Napsugár) egyaránt. Kellemes kiszámítható dallamok, bájos énekhang, aranyos kamaszverseket idéző szövegtémák találhatóak a 19 éves leányzó bemutatkozó lemezén. Kérdés, hogy Szekeres Adrienn dalszövegírója mennyire adja vissza annak a lánynak a gondolatait, érzéseit, aki pár hónap leforgása alatt egy vetélkedőn keresztül csöppent bele a köztudatba, majd a bemutatkozó albumán mindössze egy darab saját dalszöveget (Üzenet a nagyvilágnak) hozhatott? Tényleg azt kapjuk tőle, ami ő maga, vagy a profi szerzők biztosan hozott iparosmunkái lettek albumra pakolva? Olyan, mintha egy kiadatlan Jamie Winchester lemezt hallanék, ahol egy ismeretlen, tehetséges fiatal hang énekel.
Ez az a középutas karaktermentes megfelelni akaró hozzáállás sorolja be ezt a lemezt a háttérzene kategóriába. RTL road showra túl igényes, gyereknapra túl felnőtt, Bárokban, teázókban közepes hangerőn ideális.
„Az RTL Klub válasza a Tv2-nek Bartók Eszterre” írhatnánk, de Eszter már régóta kilépett a megasztáros skatulyából, és járja saját útját, bulvárt és egyéb felesleges sallangokat maga mögött hagyva. Ha szerencséje van, és a sarkára mer állni, akkor ez neki is sikerül. Jó lenne.
A MyMusic értékelése: 7/10
Tracklist:
Hazatalálsz,
Féktelen száguldás,
Titkos napló,
Csak halld a szívverést,
A sosevolt nyár,
Napsugár,
A túlsó part,
Jó a rosszban,
Játssz még!,
Ki vagyok én?,
A tükör másik oldalán,
Üzenet a nagyvilágnak,
Üveggolyó