2008. február 26. | déka
Manapság egyre többen lovagolnak a Bono fejéről le nem rohadó napszemüveg poénon és egyre elhatalmasodó messianisztikus küldetéstudatán, de tény, hogy a VH1 minden idők legjobb lemezének a Joshua Tree-t, a U2 ötödik, legsikeresebb stúdióalbumát választotta (letaszítva a trónról a mindenható Beatlest).
Az is tény, hogy a ’80-as évek szó hallatán még a „legalterabb” kukabúvárnak is beugrik a belső borítón szereplő Anton Corbijn fotózta különleges „címadó” fa, melynek korát nem lehet megállapítani. „Talán ez egy jó jel a lemezünkre nézve!” – nyilatkozta egykor a dobos Larry Mullen a Joshua fákról. Úgy tűnik bejött nekik. Rock bandaként elsőként kerültek a Time címlapjára, a RS a rock legnagyobbjai közé választotta őket, nevük kultfogalommá vált.
A Joshua Tree titkát nem könnyű megfejteni. Talán a banda addigi pályafutása és személyes élményeik szuperpozíciója adhatja a kulcsot a lemezhez. A harcos-karcos WAR (1983) és a szétesőbb, befelé fordultabb Unforgettable Fire (1984) után, mely fellökte őket a nemzetközi ismertség porondjára, a tapasztalatokat és kreatív energiáikat egyesítve; hűtöttek valamennyit punkos vérmérsékletükön, felfedezték az elvont muzsika és a stúdiózás lehetőségeit, így a forma már készen állt az áttörő lemez megalkotásához. Hiba lenne említés nélkül hagyni a Live Aid hatását a tagokra, főleg Bono-ra. A forma tartalommal megtöltése mégis leginkább a lemezfelvétel előtti amerikai út nyomán következett be. A Nicaraguába és El Salvadorba tett látogatás során szerzett élmények alapján élesen szembehelyezkedtek az Egyesült Államok agresszív latin-amerika politikájával, ugyanakkor elbűvölte őket a kontinens „szabadsághangulata”. Ezutóbbi élményük a tradicionális zenékhez, a rock gyökereihez való visszatérésükben tükröződik leginkább az albumon. A blueshoz és countryhoz fordulásban amúgy közrejátszott a Dylannal kötött barátság is.
Eredetileg tizenkilenc dal készült el, és duplaalbumot terveztek. A Hot Press magazin 1987 decemberi számában erről így nyilatkozott The Edge: "...nagyon nem értettünk egyet, hogy mely számoknak kellene az albumon rajta lennie. Ha Bono-n múlt volna, a The Joshua Tree sokkal amerikaibb és blues-osabb lett volna, de én megpróbáltam visszahúzni.”