3422 zenekar 12339 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Gitársuli

2005. december 19. | Jónás Tamás

Jónás Tamás gitársuli 28.

Copyright:

Sziasztok! Ezen a héten az adott hangnemben nem szereplõ hangoké lesz a fõszerep, ezek alkalmazásával egy hétköznapibb zenei alapot is fel lehet dobni.

A kíséret (ld. az elsõ mp3-at) tulajdonképpen egy triviális Am - G - F - F akkordmenetre vezethetõ vissza. A tuningolás elsõ elemeként végig megtartjuk az A basszust: Am - G/A - F/A - F/A.
A 3. ütemben az addigi kvintfogások helyett bõvített kvartot fogunk, amely sokkal markánsabb hangzást eredményez. Egy F-dúr akkordhoz a skálája alapján Bb hangot tennénk, de mivel a kör hangneme A-moll, így a H hang használata a kézenfekvõ. Az ütem végén a harmóniát feloldjuk kvintre (F-C).
A 4. ütem is bõvített kvarttal indul, ezúttal a tercre (F-A) feloldva. A kör legvégére egy G elõkészítéssel egy Bb kvintfogást teszünk, azaz kilépünk egy pillanatra az a-moll hangnembõl. Ettõl a lépéstõl nem változik meg a kör jellege, az A alaphangokat követõ Bb hang ellenére sem lesz itt szó A-fríg hangnemrõl, viszont így sokkal érdekesebb, színesebb lett.

A szóló a G# hang többszöri nyújtásával és visszaengedésével indul. A G# köztudottan az A harmonikus moll hetedik foka, de ebben a példában röviden és elrejtve szerepeltetjük, hogy ne hozhassa létre a jellegzetes (neoklasszikus) harmonikus moll-hangzást. Más szóval, a fenti módon alkalmazva blues-ban vagy "sima" rockban sem lenne stílusidegen, sõt, nagyon kellemesen disszonáns hatást eredményez visszaengedéskor, amikor az A basszus fölött megszólal a G# hang. (Ld. a második mp3-at.) Hozzáteszem, hogy a rockban a "disszonancia" szónak egész más definíciója (és értelme/szerepe) van, mint a klasszikus zenében, ezzel gondolom sokan egyetértünk.

A második ütemben a kromatikus skála hangjai szerepelnek, megkeverve. Az A hangtól (E-húr 17.) a H hangig (H-húr 12.) az összes hang szerepel, kivéve éppen azt a D# hangot, amelyet az A-moll hangnem blues-os megközelítésekor szoktak használni.
A harmadik ütemben (F-dúr a harmónia itt) a szóló is a bõvített kvartot hangsúlyozza ki, majd nyújtás segítségével az Eb hang szólal meg, így e pillanatban a két gitár egy F domináns szeptimet ad ki együtt. (Ez -- mármint a harmóniába nem illõ kis szeptimmel való operálás többek között Marty Friedman kedvelt módszere.)

A negyedik ütemben minden hagyományosan zajlik (hiszen ott már a kíséret épp eléggé rendhagyó). Csak arra kellett vigyázni, hogy a Bb akkord megszólalásakor olyan hang legyen kitartva, amely illik hozzá (D).

Az 5-6. ütemben mindössze háromféle hangot használtam: az I. V. és VII. fokokat. Itt a wah pedál általi ritmika viszi elõre a szólót. A 6. ütem végén az 5-7-5-4 résszel lépünk ki a minimalista szakaszból, és megint csak H hanggal megyünk rá az F-dúr akkordra. A 7. ütemben az F-dúr arpeggio-t is H hangon fejezzük be.
A 8. ütem egy egyoktávos kromatikus futammal indul, amelybõl egyedül a C# hang marad ki (ez is csak azért, hogy a skála lefelé jól kezelhetõ legyen a gitár nyakán). A futam párja pedig felfelé megy (ide egy blues-os kis terc->nagy terc lépést is bepakolhatunk), a záró Bb akkord pillanatában pedig ezúttal egy H-ról(!) nyújtott C hang szólal meg (IX. fok a Bb-dúr akkordhoz képest), amely kitartva maradhat az új körre is, hiszen a nyitó akkordhoz is nagyon jól illeszkedik.


A gyakorlat kottáját itt megtaláljátok jpg formátumban, ehhez a részhez két letölthetõ mp3 van, egyik itt, másik itt.

Jó gitározást!
Jónás Tamás - gitároktatás rock, blues, heavy stílusokban - kezdõknek, haladóknak és profiknak

dessum@freemail.hu - egyéni oktatás és távoktatás(!)
.

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2010. június 9.

Jónás Tamás Gitársuli 54.

A mai alkalommal egy E-mixolíd hangnemű pengetési gyakorlatot nézünk meg. Emlékeztetőül: a mixolíd skála majdnem végig megegyezik a dúr skálával, de a 7. foka le van szállítva. Így például az E-mixolíd skála hangjai: E F# G# A H C# D (ez utóbbi hang D# lenne a "sima" E-dúr skála esetén). Tovább

2010. május 20.

Jónás Tamás Gitársuli 53.

A mai anyagban a bal kéznek nem lesz könnyű dolga, de cserébe a jobb kéz pihenhet: neki egyáltalán nem lesz dolga. Így akár sonkás szendvics fogyasztása közben is lehet majd gyakorolni ezt a Joe Satriani stílusára emlékeztető futamot. Tovább

2010. május 6.

Jónás Tamás Gitársuli 52.

Ezúttal egy kromatikus futamot fogunk megvizsgálni, amely a nemrég megjelent harmadik OSV albumon szerepel. A szóló e-moll hangnemben van, és az első ütemben két úgynevezett "uniszónó nyújtás" található (a H-húron nyújtás, míg az E-húron csak tartjuk ugyanazt a hangot, amelyet a a H-húron a nyújtással megszólaltattunk - angol elnevezése "unison bend"). Tovább

2009. december 25.

Jónás Tamás Gitársuli 51.

Ezúttal egy domináns szeptim tapping-arpeggio van terítéken. Aki még nem próbált tapping-arpeggiót játszani, annak eleinte szokatlan lehet majd, hogy egyetlen pengetés sem szerepel majd benne (minden hang vagy "hammer-on a semmiből" vagy pedig tapping), de a mozdulatok viszonylag hamar begyakorolhatók. Tovább

2009. december 14.

Jónás Tamás Gitársuli 50.

A mai alkalommal egy újabb példát nézünk meg a szélesebb, egy húron belül akár tiszta kvart hangközt is átérő skálákra. A korábbi anyagok között egy e-moll hangnemben használható hasonló ötlet már szerepelt, ez a mostani technikailag kissé nehezebb lesz, legalábbis ami az eredeti felvételen hallható tempó elérését illeti, de maga a módszer természetesen sebességtől függetlenül bármilyen zenében felhasználható. Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky