2009. szeptember 30. | Jónás Tamás
Egy kis szünet után idén ősztől újult erővel folytatódik a gitársuli itt a MyMusic.hu oldalon. A szünet fő oka az első instrumentális szólóalbumom elkészítése volt, amelybe a http://jonastamas.com honlapon tudtok belehallgatni. A mai alkalommal a 'pitch axis' fogalmával ismerkedünk meg.
Ez a kifejezés annyit jelent, hogy egy adott témában végig azonos alaphang szerepel, de erre az alaphangra folyamatosan változó modális skálák kerülnek rá. A 'pitch axis' gyakorlati előnye is ebből fakad: érdekes hangulati hullámzásokat lehet általa létrehozni.
A mai zenei részlet és kotta egy ilyen példát mutat be. Amint a tabulatúrán is látszik, a teljes riff folyamán végig az üres D-húr szerepel, tehát az alaphang garantáltan a D hang lesz. Viszont erre a D hangra mindig más és más fogások kerülnek rá.
Az első ütem egy semleges hatású kvint-oktáv hangközzel indul (D-A-D hangok), de az ütem második és negyedik negyede között már indul a modális változás: a D-líd skálából kölcsönzött G# hanggal.
Az első ütem legvégétől (D-C-E hangok) a második ütem legvégéig D-mixolíd módusz jelenik meg (D alaphang, egy kereszt előjegyzés). Kiemelten szerepel a D-mixolíd két legfontosabb foka, a kis szeptim és a nagy terc (C és F# hangok).
Ezt követően "sima" d-moll skálával folytatódik a dolog, amely a harmadik ütem legvégétől D-dór skálává alakul át (legfontosabb fokok: kis terc és nagy szext, F és H hangok). Ezt követően a téma D-dúrba alakul át. Az ötödik ütemtől jön az ismétlés, kis variációkkal, valamint egy Eb-kvintfogással a legvégén, hogy a D-fríg hangnem is felbukkanhasson.
A tabulatúrában az angol modális skálanevek szerepelnek, fontos ilyen formában is ismerni őket. A legtöbb név könnyen felismerhető (lydian, dorian, stb), de a teljesség kedvéért a két magyartól eltérő formájú nevet említsük azért meg: minor=moll, major=dúr. A "w/bar" kifejezés pedig a tremolókar használatát jelenti.
Jó gitározást, keep on rockin'
Jónás Tamás
http://jonastamas.com
gitároktatás - dessum@freemail.hu