2009. december 14. | Jónás Tamás
A mai alkalommal egy újabb példát nézünk meg a szélesebb, egy húron belül akár tiszta kvart hangközt is átérő skálákra. A korábbi anyagok között egy e-moll hangnemben használható hasonló ötlet már szerepelt, ez a mostani technikailag kissé nehezebb lesz, legalábbis ami az eredeti felvételen hallható tempó elérését illeti, de maga a módszer természetesen sebességtől függetlenül bármilyen zenében felhasználható.
A hangnem ezúttal Disz-moll lesz, ami elég sok (szám szerint hat) módosított hangot jelent, de érdemes néha elhagyni a "megszokottabb" hangnemeket, ez nagyon jól fejleszti a gitár nyakán való tájékozódást is, arról nem is beszélve hogy egy szokatlanabb hangnem akár szokatlanabb ötleteket is sugallhat, így saját zenék írásakor is érdemes bátran kísérletezni a hangnemekkel.
Az első ütemben a 18. és a 23. bundok szerepelnek (akinek csak 21 vagy 22 bundos gitárja van, az az első ütemet egy oktávval lejjebb, a 6. és a 11. bundok között tudja eljátszani).
Fokok szerint nézve, az első ütemben a Disz-moll skála alábbi fokai jelennek meg:
E-húr: 1. és 5.
H-húr: 5. és 9.
G-húr: 3. és 7.
D-húr: 7.
Tehát ezek a hangok egy felbontott Disz-moll 9 akkordnak felelnek meg, mivel a teljes moll hármashangzat mellett (1-3-5) szerepel még a 7. és a 9. fok is
Második ütem:
E-húr: 4. és 1.
H-húr: 1. és 5.
G-húr: 6. és 3.
D-húr: 3.
Ezek a hangok a Disz-moll hármashangzathoz még a 4. és 6. fokot teszik hozzá, így ez egy kicsit nyitottabb hangzású akkord lesz.
Harmadik ütem:
E-húr: 1. és 6.
H-húr: 5. és 3.
G-húr: 3. és 1.
D-húr: 7.
Ez egy Disz-moll 13 akkord (a 9. és 11. fok nélkül, de a moll13 hangulatot így is hozza).
Negyedik ütem:
E-húr: 3. és 7.
H-húr: 7. és 4.
G-húr: 4. és 3.
D-húr: 1.
Ez pedig egy Disz-moll 11 akkord, amelyből a kvint és a 9. fok hiányzik (a kvint amúgy sem adna hozzá hangulati többletet).
Ennél a gyakorlatnál a bal kéz ujjainak párhuzamosnak kell lenniük a bundokkal, hogy a széles fogás ne legyen kényelmetlen. A hüvelykujj pedig nem "nézhet be" a vastag E-húrnál, mint pl. a hagyományos, pentatonra és nyújtásokra épülő blues megközelítésnél, hanem a gitárnyak túlsó oldalának közepén kell támaszkodnia. Fontos, hogy ezt a gyakorlatot csak bemelegített, "üzemi hőfokon" levő ujjakkal szabad játszani, mert a széles fogások miatt fennállhat a húzódás veszélye, ha rögtön ezzel kezdjük a napi gitározást.
Jó gitározást, keep on rockin'
Jónás Tamás
http://jonastamas.com
gitároktatás - dessum@freemail.hu