2007. szeptember 14. | Jónás Tamás
Megérkezett a 39-ik anyag a MyMusic Gitársuliba. Ebben a részben a C-dúr akkordra játszott H-moll pentaton skálával ismerkedhettek. A pentaton skálák érdekesssége, hogy tetszőleges modális hangnemet képesek előhívni, ha az alaphangtól eltérő tonalitású akkordra alkalmazzuk őket. Ha nem gitározol, akkor is érdemes belehallgatni a leckéhez készült mp3-ba, hogy tudd, milyen jó trükköket lehet nálunk tanulni.
C-dúr akkordra játszott H-moll pentaton skála
A pentaton skálák számos hasznos tulajdonsága közül az egyik legérdekesebb az, hogy tetszõleges modális hangnemet képesek elõhívni, ha az alaphangjuktól eltérõ tonalitású akkordra alkalmazzuk õket. A mostani példában a zenei alap nem egyéb, mint egy sima C-dúr akkord (a billentyûszólam által kicsit kidíszítve). Ha erre a C-dúrra egy pentaton skálát kellene használni, akkor majdnem mindenkinek teljesen logikus módon a C-dúr pentaton (C-D-E-G-A) hangsor jutna eszébe legelõször. Ez a skála egyébként megegyezik az A-moll pentatonnal (A-C-D-E-G), csak a kezdõhangban térnek el egymástól.
Ha viszont egyéb pentaton skálákat is kipróbálunk erre a statikus C-dúr kíséretre, akkor érdekes dolgok történnek. A mellékelt példában (mymusic39b.mp3) végig egy H-moll pentaton skálát használtam, amelynek öt hangja H-D-E-F#-A. Ebbõl az öt hangból négy (H-D-E-A) a C-dúr akkord "hazai" skálájában, a C-dúr skálában is szerepel, viszont az ötödik, a F# hang nincsen benne a C-dúr hangkészletben (ott F szerepel helyette). Ezért a H-moll pentaton alkalmazásával új zenei hangulatot tudunk a fapados C-dúrunk köré építeni: ha a C-dúr hármashangzat (C-E-G) és a H-moll pentaton (H-D-E-F#-A) hangjait összegezzük, akkor a C-D-E-F#-G-A-H hangsort kapjuk, amely nem más, mint a C-líd skála. Ez általában is igaz: minden dúr skálából líd skálát készíthetünk, ha a skála negyedik fokát fél hanggal megemeljük, és itt pont ez történt a F# hang által.
Amennyiben nem egy egyszerû C-dúr hármashangzatra használnánk a H-moll pentatont, hanem a C-dúr akkord díszített változataira, akkor az adott akkordot elemezni kell, mielõtt ezt megtennénk. Például a Cadd4, C7, C9, C7add4 akkordok nem fognak örülni a H-moll pentaton hangsornak, mert van bennük egy vagy több olyan hang, amely ütközne a pentaton skála valamelyik hangjával: a Cadd4-ben F hang szerepel, a C7 és C9 akkordokban Bb hang, míg a C7add4-ben F is, Bb is, és ezekre nem játszható a H-moll pentatonban benne levõ F# illetve H hang. (Pontosabban játszható, de akkor a stadionban nagy tülekedés lesz a vészkijáratok környékén:-)
Ez a mostani szóló technikailag nem számít bonyolultnak. Többnyire a 7. és 10. bund közötti H-moll pentaton helyszínt alkalmaztam, idõnkénti kitérõkkel mindkét irányba. Egy többször is visszatérõ díszítési trükköt emelnék még ki: egy-egy hosszabban kitartott hang után jól tud szólni a legato-val megszólaltatott és rögtön utána elhallgattatott szomszédos skálahang (lásd pl. a 4., 6., 10., 12., 16. ütemekben).
A gyakorlat kottáját itt megtaláljátok jpg formátumban, ehhez a részhez két letölthetõ mp3 van, egyik itt, másik itt.
Jó gitározást!
Jónás Tamás - gitároktatás rock, blues, heavy stílusokban - kezdõknek, haladóknak és profiknak
dessum@freemail.hu - egyéni oktatás és távoktatás(!)