2014. április 5. | Stewie
Kurt Cobain, a Nirvana frontember, a 90-es évek egyik legmeghatározóbb zenei embere, a grunge és az alternatív rock mainstreambe emelője, ma 20 éve lett öngyilkos seattle-i lakásában. Ez a cikk nem újabb képeket, pletykákat akar kreálni a 27 évesen elhunyt rockikon halálával kapcsolatban, csak tisztelegni akar munkássága előtt. Összegyűjtöttünk 10 Nirvana számot, amit mindenkinek meg kell hallgatnia életében. Ezek mutatják be legjobban Cobain munkásságát, és talán még a mai embereknek is sokat tudnak nyújtani. A számok nem rangsoroltak, nincs hierarchia a felsorolásban.
1. Negative Creep (Bleach – 1989)
A korai számok egyik legmegfogóbb darabja. A nyers erő, ami árad belőle, szó szerinte letaglózó. A szövege egyszerű, mégis mély: egy önreflexió, ami a pesszimista Cobaint mutatja be saját maga szerint. A felnövésről, az illúziók elvesztéséről szól ez a szám. A jellegzetes riffje beleég az agyba a maga egyszerűségével, Kurt ordításai pedig felteszik a pontot az i-re. Érdekesség, hogy sokan a szüzesség elvesztését látják a sorok között, amiben lehet is igazság, ha belegondolunk, hogy mikor nem lesz már valaki apuci kicsi lánya.
2. Smells like teen spirit (Nevermind -1991)
Talán a legismertebb szám, mind a Nirvanától, mind az egész grungetól, mint műfajtól. Ez a szám maga a 90-es évek 3 percben. Kifejezi az összes dühöt, szorongást és problémát, ami csak egy tizenévessel történhet. A cím amúgy nem a tinik illatából, hanem egy parfümből jön, amit Cobain akkori barátnője használt. Egy illuminált estén egy barátja felirta a falra, hogy „Smells like teen spirit”, vagyis, hogy olyan a szagod, mint annak a parfümnek. Kurt viszont nem ismerte a márkát, és nagyon tetszett a hangzása, így lett ez a kultuszszám címe.
3. Come as you are (Nevermind -1991)
A banda egyik legkultikusabb száma. Ezt tartják az egyik legjobb szövegű számuknak, nem hiába: az emberi döntésekről és akaratról, máig ez a legjobban megkomponált és megfogalmazott dal. Ezen kívül a rifftéma is megragadó: a „vizes” hatást keltő effekt a nagyon egyszerű, de megragadó riff és a hangolás, egy olyan kombót alkot, ami következtében bárki egy másodperc alatt felismeri a számot. A szám sikerét bizonyítja, hogy Aberdeenben (Cobain szülővárosa) ez a cím fogad mindenkit, aki bemegy a városba.
4. Aneurysm (Nevermind - 1991)
Ez az a szám, amit ha egy szóban kell összefoglalni, mindenki azt mondja, hogy GRUNGE. Ez a szám 4 percben összesűríti azt, amiről a műfaj szól: önmagunk keresése, a zene tágítása, és új vonalak feltérképezése. Az elején a több mint 1 perces instrumentális rész miatt nem a legismertebb, vagy legrádióbarátabb számuk, de minden igazi grunge rajongónak ez A szám. Mint ahogy Arisztotelész is fő tananyag minden tudománynál, úgy az Aneurysm is alapvető mindenkinek, aki ebben a műfajban akar akár csak hallgatni, akár zenélni is.
5. In Bloom (Nevermind - 1991)
Ha az előző szám a grunge himnusza volt, akkor ez az alternatív rock ars poétikája. Cobain ebben fogalmazta meg az underground és a mainstream hallgatók közti nagy ellentétet, a zenére, mint művészetre való figyelés kérdését. Szerinte a zenére tényleg figyelni kell, értéket kell közvetítenie, amit ha már kevesen meghallanak, sikeres a szám. Érdekes még a verse - chorus közötti éles váltás, ami kiemeli a mainstream - alternatív különbséget.
6. Radio Friendly Unit Shifter (Il Utero – 1993)
Nomen est omen: ez a szám mindenhova való, csak a rádióba nem. Cobain ezzel a számmal akart fricskát nyomni a rádióállomások orra alá. Nem akart mainstream lenni, ezért tett ellene. A zaklatottság és a gúny keresztezése. A fő riffje a számnak konkrétan zaj, széttorzított gitárnyúzás. Ezt a dalt a zene értelmezésének tágítása és a zenei ipar kigúnyolásának vágya szülte. Mindenképp a legérdekesebb számok között van számon tartva a mai napig.
7. Heart-Shaped Boksz (Il Utero – 1993)
A banda legmelankolikusabb dala. Ezt minden további nélkül ki merem jelenteni. De még azt is megkockáztatom, hogy a zenetörténelem leglehangolóbb száma. Cobain állítása szerint rákos gyerekek ihlették. Szerintem ez mindent elmond. Meghallgatása után nincs olyan ember, akinek tényleg jó kedve lenne. Mintha mindenkiből kihozná a legsötétebb fájdalmait, amiket mélyre ásunk, nehogy depressziósak legyünk tőle. Bár nem a legjobb dolog, amit a felszínre, és sokan nem is szívesen hallgatják, de azt el kell ismerni, hogy ilyen fokú melankolikus hangulat megidézésére tényleg szinte senki sem képes. Aki nem akar most magába nézni és elszomorodni, az ne hallgassa meg ezt a számot (most).
8. Rape Me (Il Utero – 1993)
Ha van dal, ami a kitartásról szól, akkor az ez. Explicit módon a világ arcába kiabálja, hogy nem török meg, akárhogy is próbálkozol. Cobain a következőket mondta a dalról: „Olyan, mintha ő (egy nő) mondaná: Erőszakolj meg, gyerünk, erőszakolj meg, harapj belém! Sose fogsz megölni. Túl fogom ezt élni, és utána majd én foglak k@rvára megerőszakolni téged, és még csak tudni se fogsz róla.”. Szerintem ez az a szám, ami bármikor kitartást tud adni az embereknek, anélkül, hogy rózsaszín fátylat lengetne és világbékéről zagyválna. Ez az erő dala, ami segít bármikor. Fun fact, hogy a ’92-es demón Cobain a karjában tartotta lányát, az akkor alig fél éves Frances Bean Cobaint, amikor felénekelte a számot, és hallatszik Bean sírása a tracken.
9. Where did you sleep last night (Lead Belly cover, MTV Unplugged in New York - 1994)
Bár ez egy amerikai népdal, amit Lead Belly hangszeresített, még a 40-es években, mégis úgy gondolom, hogy mindenképp a listán a helye. Ebben a performancban jön ki Kurt hangjának változatossága a legjobban: a váltások, a hangerővel való játék, mind-mind utánozhatatlan Nirvana védjegy lett. A cselló kísérettel előadott akusztikus dal mélyen a szívbe nyúl, és nem hagy hidegen senkit. Azért ezt a számot játszották el, és azért lett ez az utolsó szám, mert a Nirvana egyik kedvence volt Lead Belly. A koncert után a menedzser állítólag rászólt a bandára, hogy játszanak el még valamit (a Smells like-ot), de ezt Cobain úgy reagálta le, hogy egy Lead Belly számnál nem tudnak jobbat előadni, ez a tökéletes lezárása a koncertnek.
10. You know you’re right (Nirvana – 2002)
Azt hiszem, nem lehetne más a cikk végén, mint a legutolsó dal, amit kiadott a Nirvana (már jóval Cobain halála után). Az utolsó dal, amit irt, valószínűleg magáról a szituációról, amibe már benne volt. Ahogy a világ rá akarja erőltetni az akaratát, és szép lassan beleőrül ebbe a helyzetbe. A fájdalom szinte érződik a gitár minden egyes pengetésén. A dallam, amely keretbe foglalja a számot egy szerre lágy és őrjítő: mintha belenyugodna a helyzetbe, de azért, mert tudja már, hogy úgyse nyerhet, és belebolondul az egészbe. Méltó lezárása egy életpályának, kár, hogy túl korán történt.
Ez úton szeretnénk megköszönni Pongrácz Máténak és Sándor Norbertnek a segítséget!