2018. július 20. | Stewie
A post-punk egy nagyon összetett, és meg nem értett műfaj volt. Bár kevesebb, mint 10 évet élt a világkorában, máig meghatározó eredményeket ért el. Egyesitett a művésziességet a punkok haragjával, és megannyi más műfaj elemével, amiből egy igen színes műfajt alkottak. A teljesség igénye nélkül íme az az 5 post-punk album, amit mindenképp meg kell hallgatnod.
Joy Division: Unknown Pleasures: Talán nem lep meg senkit a lista első tétele. Ian Curtis tragikus halálával, ideje korán elmúló banda első albuma a post-punk egyik legikonikusabb dalait tartalmazza. Nem mellesleg már csak a boritóképéért érdemes a listára rakni, ami generációkat inspirált a zenei és a művészeti szférában egyaránt.
Pylon: Gyrate: Bár ritkán beszélünk a zenei berkekben az USA-ban található Athens városáról, a post-punk egyik ikonikus (bár szintén nem hosszú életű) bandája innen indult útnak 78-ban. A Pylon bemutatkozó albuma, a Gyrate jól mintázza, hogyan lehet az életérzésre koncentrálni a zene helyett egy albumnál. Bár sokféle szám van rajta a lényege nem magában a szövegben van, hanem a képben, amit Hay és bandája az összes szám összegeként a szemünk elég fest. Szinte megelevenedik az album hallgatás közben.
Siouxsie & The Banshees: The Scream: A banda debutáló-albuma 1978-ból mintapéldája a post-punk korszaknak: kemény és nyers számokkal dolgozik, azonban sose veszti el a fejét, ahogy azt a punkok tették. Mindig megtartja a zene feletti kontrollt. Bár vannak rajta még erősen punkos hangzású dalok is, mint a ’Carcass’ vagy a ’ Nicotine Stain’, de az egész album már tényleg a post korszak előszobája, ahonnan csak egy kicsi lökés a klasszikus post-punk albumok.
Pere Ubu: Dub Housing: A Cleveland-i banda a 70-es évek közepén született, de nem illet bele se vadságával, se származásával a mainstreamba (minden „igazi” punk ekkor New York-ban volt). Ezért inkább felvállalták különcségüket, és rá is játszottak a maguk módján. Második albumjuk, a Dub Housing el is mehetne egy normális rock’n’roll lemeznek, azonban az ének helyett sokkal inkább a kiáltások és nyögések dominálnak a számokban. Igazi avant garde élményt nyújt a maga sötét nyomasztó módján.
Magazine: Real Life: Az 1977-es alapítású Magazine a szó legszorosabb értelmében lett post-punk: az a Howard Devoto hozta létre, aki a Buzzcock születésénél is jelen volt. Azonban Devoto nem akart beleragadni a punk egyszerű sémájába, és új utakat keresett magának. Igy született meg a Magazine és annak bemutatkozó album a Real Life. Bár átütő sikert sose értek el, a post-punkok körében úttörőnek számítottak, és a Real Life mindenképp a műfaj mérföldköve lett, hangzatok art-rock beütésével, és a szaxofon előtérbe helyezésével.
Forrás: vinylmeplease