Négy mindenre elszánt zenész találkozása a Pink Floyd pszichedeliájával. Hogy mi sül ki ebből? Extrém kalandozás a zenei stílusok és megoldások széles palettáján kéz a kézben a Jaywalkkal.
Mielőtt belevágnék a zenekar bemutatásába, egy kérdéssel kell kezdenem ezt a cikket. Vagyis: sikeres lehet-e napjainkban egy pusztán feldolgozásokat játszó zenekar? A válasz igen, abban az esetben, hogyha valami meghatározó hangzást is belecsempésznek az átértelmezett dalokba, amellyel felhívhatják magukra a figyelmet.
A legtöbb zenekarnál kezdeti szárnypróbálgatásnak, közönségcsalogatónak tudható be a zenei klasszikusok eljátszása, példaképeik, kedvenc dalaik feldolgozása. Kisebb változtatásokat hajtanak végre a dalok szerkezetében: hol lelassítják, hol felgyorsítják vagy az eredetitől eltérő hangszert tesznek hozzá, mindezt azért, hogy a saját stílusukat reprezentálják. Majd a koncertek gyakoriságával a saját dalok és a feldolgozások aránya megváltozik, a repertoárból el-elmaradoznak az újragondolt darabok.
Ugyanakkor van néhány olyan banda, akik célként tűzték ki, hogy megmaradnak a „csak” feldolgozásoknál. Nem játszanak saját szerzeményeket, viszont az alapanyagot szolgáltató dalokat velejéig átalakítják. Közéjük tartozik a Jaywalk is. Magukat extrém Pink Floyd cover bandként definiálják, ami tökéletesen lefedi a zenekar „működési” elvét. Már maga az alapegyüttes választása is megmutatja, hogy itt bizony nem egy átlagos coverbandről van szó, hanem elszánt, kísérletező csapatról, akik nyitottak a zenei újdonságokra. Az alapanyag is kedvező, hiszen a Pink Floyd saját korának egyik legmeghatározóbb bandája volt a maga pszichedelikus hangzásvilágával. Az akkori határokat feszegette, újat akart alkotni és játszadozott a zenében megbúvó lehetőségekkel. A zenekar ezt a hagyományt viszi tovább: a hangokkal való kísérletezés, a zajokkal való játék jellemzi a Jaywalk tagjait is. Megőrzik a Pink Floyd által képviselt pszichedéliát és ezt ötvözik a jazz, a rock, a funky, blues és olykor még reggae elemekkel is.
Koncepciójuk, hogy a közönség előtt alig vagy egyáltalán nem ismert szerzeményeket szólaltatják meg, sajátos, „jaywalkos” hangzással. De a leghíresebb Pink Floyd dalok is szerves részét képezik repertoárjuknak, természetesen új kontextusba bújtatva.
Visszatérve a „jaywalkos” hangzásra, hogyan is jellemezhető ez? Egyrészt az egyediséget biztosító stílusok váltakozó fúziójával, másrészt a hangszerek játékával: a billentyű elborult vagy éppen lágy hangzása, a gitár nyers, karcos hangja, a különböző zajok, effektek kombinálása, harmóniája a dobbal és a basszussal.
A kísérletezésből fakadóan a banda képes a folytonos megújulásra, így jobbnál jobb ötletekkel gazdagítják a Pink Floydtól kölcsönvett anyagot. Ez néha a billentyű és a gitár lágyan felcsendülő hangjátékaként szólal meg (Wish You Were Here), máskor a jazzes etűdök kontrasztjaként a rockosabb gitártémákra vagy éppen az eltorzult effektekre helyezik a hangsúlyt (Young Lust). Koncertjeiken e két kategória keretébe ágyazva van jelen a pszichedélia disszonáns hangzásvilága.
A srácok szabadon bánnak a zenével, mernek új dolgokhoz nyúlni és így az eredetitől eltérő formulákból felépíteni az adott Pink Floyd dalt, ami ezáltal elnyeri végső „jaywalkos” formáját. Egyszóval: a kísérletezés a zenekar műköésének lényege. Kísérletezés, amelynek eredményeként koncertről koncertre haladva, tökéletesen összerakott, komplex megoldásokat kap a közönség. Ezenfelül, ők Magyarország egyetlen extrém Pink Floyd coverbandje.
A „Világot cserélek” az év talán legdrámaibb videoklipje, melynek középpontjában a háború, mint korunk rémséges és evidenciaszintre emelt létélménye áll. A dal Pajor Tamás tollából indult, majd Molnár Tamás refrénjeivel nyerte el végleges formáját. „A képi anyag egy disztópikus világot fest, tele utalásokkal. Tovább
Bevált csapaton ne változtass, tartja a mondás, és jelenleg nincs csapat a magyar könnyűzenében, amely jobban bevált volna, mint Azahriah és DESH párosa: 2022-ben a magyar streamelők kettejük közös dalát, a Pullupot hallgatták meg a legtöbbször az NMHH hivatalos statisztikái alapján – mintegy 6,5 milliószor. És ez csak egy a duó számos rekordja közül. Tovább
A klasszikus, nyers rock and roll és a modernebb, dalközpontú garázsrock sajátos keverékét játszó The Trousers srácairól legutóbb akkor adtunk hírt, amikor gőzerővel készültek közép-európai turnéjukra. A csapat azóta Csehország első számú punk-rock’n’roll produkciójával, a Degradace formációval karöltve négy országban zenélt a helyieknek, például Bécs, Trencsén, Prága, valamint Jindrichuv Hradec városaiban. A „Monarchy Madness II.” turné nagy sikerrel dübörgött minden állomásán, így jövőre megrendezésre kerül a harmadik felvonása. Tovább
Huszadik alkalommal adták át a Fonogram - Magyar Zenei Díjakat. A Fonogram-nap nevű interaktív műsorfolyam során az egyes zenei kategóriák nyerteseire izgalmas videók formájában derült fény. A 25 fős szakmai zsűri 18 műfaji kategóriában ítélte oda a díjakat. A MAHASZ emellett nyilvánosságra hozta azt is, hogy ki nyerte #azévslágere közönségszavazást. Tovább
Lovasi Eszter 2023-ban kezdte közzétenni dalait Jules War néven. A Parallels keserédes indie-popja, és a súlyos szerelmi leszámolást megidéző Love után megjelent Eszter harmadik szerzeménye, a Cold Anger. Tovább