3427 zenekar 12457 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Gitársuli

2009. október 10. | Jónás Tamás

Jónás Tamás gitársuli 45.

Copyright:

A mai alkalommal egy szélesebb, tercekre és kvartokra épülő skálaötletet nézünk meg, amellyel a szokványostól eltérő futamokat lehet alkotni. A tabulatúrából látszik, hogy es e-moll hangnemű akkordmenetről van szó (Em-D-C-Am-Hm akkordok), de mindegyik akkord ki van "színezve" különböző hetes, négyes és kilences fokokkal.

Az első ütemben a 19-15. bundok hangjai szerepelnek a két legvékonyabb húron, valamint a 19. bund hangja a G-húron. Érdemes megfigyelni, hogy a H-15 és a G-19 bundok hangja ugyanaz (D hang), a felvételen hallatszik is, hogy az egymás után játszott D hangok milyen érdekesen szólnak.

A második ütem még szélesebb, itt 17. és 12. bundok szerepelnek, azaz tiszta kvart hangközök.

A harmadik ütem a kombinációs lehetőségekre mutat példákat, itt nagy és kis tercek, valamint szekundok egyaránt előfordulnak.

A negyedik ütem pedig levezeti az addigi triolás futamokat, egy csúszásokkal tarkított záró dallam segítségével. Általában a néggyel osztható sorszámú ütemekben már érdemes fellazítani az addig ismételt motívumokat. Persze ez nem törvényszerű, de érdemes tudatosan megfigyelni a kedvenc riffekben, szólókban, hogy a periódusok végén milyen variációk jelennek meg.

A fenti fogásokon használatán kívül arra is érdemes odafigyelni, hogy az új ütem hangsúlyos részén megjelenő hang illeszkedjen az új akkordhoz. A mostani példában a 2. ütemet nyitó D hang az ütemhez tartozó D-dúr akkordnak az alaphangja, a 3. ütemben ugyanez történik, csak C hanggal. Az alaphangok mellett a tercek és a szeptimek legalább ilyen jó választást jelentenek. A 4. ütemben erre is van példa: az Am7 akkord egy G hangot (kis szeptim) "kap" a szólógitártól.

Jó gitározást, keep on rockin'
Jónás Tamás

http://jonastamas.com
gitároktatás - dessum@freemail.hu

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2010. június 9.

Jónás Tamás Gitársuli 54.

A mai alkalommal egy E-mixolíd hangnemű pengetési gyakorlatot nézünk meg. Emlékeztetőül: a mixolíd skála majdnem végig megegyezik a dúr skálával, de a 7. foka le van szállítva. Így például az E-mixolíd skála hangjai: E F# G# A H C# D (ez utóbbi hang D# lenne a "sima" E-dúr skála esetén). Tovább

2010. május 20.

Jónás Tamás Gitársuli 53.

A mai anyagban a bal kéznek nem lesz könnyű dolga, de cserébe a jobb kéz pihenhet: neki egyáltalán nem lesz dolga. Így akár sonkás szendvics fogyasztása közben is lehet majd gyakorolni ezt a Joe Satriani stílusára emlékeztető futamot. Tovább

2010. május 6.

Jónás Tamás Gitársuli 52.

Ezúttal egy kromatikus futamot fogunk megvizsgálni, amely a nemrég megjelent harmadik OSV albumon szerepel. A szóló e-moll hangnemben van, és az első ütemben két úgynevezett "uniszónó nyújtás" található (a H-húron nyújtás, míg az E-húron csak tartjuk ugyanazt a hangot, amelyet a a H-húron a nyújtással megszólaltattunk - angol elnevezése "unison bend"). Tovább

2009. december 25.

Jónás Tamás Gitársuli 51.

Ezúttal egy domináns szeptim tapping-arpeggio van terítéken. Aki még nem próbált tapping-arpeggiót játszani, annak eleinte szokatlan lehet majd, hogy egyetlen pengetés sem szerepel majd benne (minden hang vagy "hammer-on a semmiből" vagy pedig tapping), de a mozdulatok viszonylag hamar begyakorolhatók. Tovább

2009. december 14.

Jónás Tamás Gitársuli 50.

A mai alkalommal egy újabb példát nézünk meg a szélesebb, egy húron belül akár tiszta kvart hangközt is átérő skálákra. A korábbi anyagok között egy e-moll hangnemben használható hasonló ötlet már szerepelt, ez a mostani technikailag kissé nehezebb lesz, legalábbis ami az eredeti felvételen hallható tempó elérését illeti, de maga a módszer természetesen sebességtől függetlenül bármilyen zenében felhasználható. Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky