3422 zenekar 12339 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Gitársuli

2006. november 24. | Jónás Tamás

Jónás Tamás gitársuli 34.

Copyright:

A melodikus moll hatodik és hetedik módusza. A melodikus moll modális skáláit elsõsorban a jazzben használják, de nem ritkán felbukkannak rockzenében is, elsõsorban a progresszívebb irányzatokban. Az e heti példában a hatodik és a hetedik móduszt nézzük meg.

Ezeknek a hangsoroknak többféle elnevezése is elterjedt. A hatodik módusz nevei: félszûkített skála, lokriszi 2#, vagy moll 5b. Ha egy A-melodikus mollból indulunk ki, melynek hangjai A-H-C-D-E-F#-G#, akkor ezt a sort a hatodik hangtól indítva a F#-G#-A-H-C-D-E skálát kapjuk. Innen már jól láthatóak az elnevezések okai: ez a skála tartalmazza az alaphangra épített félszûkített négyeshangzatot (F#-A-C-E), a második fok leszállításával a lokriszi skálát kapnánk, az ötödik fok felemelésével pedig a természetes F#-moll hangsorhoz jutunk. A fentiekbõl nyilvánvaló lehet, hogy ezt a skálát kiválóan lehet alkalmazni félszûkített akkordra.

A hetedik módusznak is számos neve ismert: nemzetközileg a legelterjedtebb a superlocrian, de ezenkívül az alterált skála, a lokriszi 4b skála, és a szûkített egészhangos skála neveket is használják. Az A-melodikus mollt a hetedik hangról indítva a G#-A-H-C-D-E-F# skálát kapjuk. E hangsor alaphanghoz viszonyított minden hangközére igaz, hogy ez mindig a lehetséges kisebbik: alap, kis szekund, kis terc, szûkített kvart, szûkített kvint, kis szext, kis szeptim. A szûkített egészhangos skála név onnan származik, hogy a skála elsõ öt hangja megegyezik a fél-egész (más néven szûkített) skála elsõ öt hangjával, az utolsó öt hang között pedig egészhangos lépések találhatók. A negyedik fokát felemelve a lokriszi skálát kapnánk. A hetedik móduszt számos esetben lehet alkalmazni, a mostani példában az alterált akkordokhoz fogjuk használni.

Pár szót az alterált akkordokról is: ezeket a jazzben elsõsorban domináns szeptimekbõl képezik, a kvint vagy a kilences (adott esetben mindkettõ) felfelé vagy lefelé történõ változtatásával.

A példa akkordmenete egy ismétlõdõ négyütemes kör: D-félszûkített - G7alt (mégpedig G7#5) - Cm7 - Eb6add9 (lásd az elsõ mp3-at).

Az elsõ ütemben az F-melodikus mollból származó D-félszûkített skála (D-E-F-G-Ab-Bb-C) szerepel. A második ütemben G-alterált skála: G-Ab-Bb-Cb-Db-Eb-F. A harmadik ütem "hagyományos" c-moll skála, míg a negyedik ütem Eb-dúr skála (amely a C-moll párhuzamos dúrja). A harmadik ütem utolsó hangjától a negyedik ütem végéig egy kromatikával feldúsított 3b-s hangsort használtam.

Ezután az akkordmenet elölrõl indul. Az ötödik ütemben D-félszûkített akkord egy c-harmonikus moll skálát kapott, de épp azok a hangok lettek kiemelve, amelyek a D-félszûkített skálában is szerepelnek (C-Eb-G). A hatodik ütemben a G7alt akkordra a szólóban sorrendben az Eb-H-Bb-Ab hangokat alkalmaztam. Ezek közül három hang, az Eb, a Bb és az Ab úgy is tekinthetõ, mint a fent leírt lehetséges négyféle alteráció közül három (hiszen ezeknek az alaphangtól való távolsága az 5#, a 9#, és a 9b hangközöket (bõvített kvint, bõvített nóna és szûkített nóna) adja. A hetedik-nyolcadik ütemben c-(moll) blues skála szerepel.

A kör harmadik indulásakor, a tizedik ütemben, az alterált akkordra játszott egy húron zajló legato-sorozat a G-alterált skála egészfokú részébõl (Cb-Db-Eb), majd a fél-egész részébõl (Cb-Bb-Ab-G) áll, utána két ütem c-moll futammal. Az akkordmenet negyedik megjelenésekor az alterált akkordra az izgalmasan hangzó, alaphanghoz viszonyított 5b fok (Db) kerül. A hatodik ütemben ez az egy maradt ki a négyféle alterált hangból, most pótoljuk:-)

Ezek az akkordok és skálák a hagyományos rock-hangzáshoz szokott fül számára eleinte szokatlanul hangzanak, de érdemes ezeket a zenei világokat is kipróbálni, akár rock mûfajban is, egy sablonosnak ható rock-szólót is új életre tud kelteni, ha valami egészen váratlant is belepakolunk.

A gyakorlat kottáját itt megtaláljátok jpg formátumban, ehhez a részhez két letölthetõ mp3 van, egyik itt, másik itt.

Jó gitározást!
Jónás Tamás - gitároktatás rock, blues, heavy stílusokban - kezdõknek, haladóknak és profiknak

dessum@freemail.hu - egyéni oktatás és távoktatás(!)

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2010. június 9.

Jónás Tamás Gitársuli 54.

A mai alkalommal egy E-mixolíd hangnemű pengetési gyakorlatot nézünk meg. Emlékeztetőül: a mixolíd skála majdnem végig megegyezik a dúr skálával, de a 7. foka le van szállítva. Így például az E-mixolíd skála hangjai: E F# G# A H C# D (ez utóbbi hang D# lenne a "sima" E-dúr skála esetén). Tovább

2010. május 20.

Jónás Tamás Gitársuli 53.

A mai anyagban a bal kéznek nem lesz könnyű dolga, de cserébe a jobb kéz pihenhet: neki egyáltalán nem lesz dolga. Így akár sonkás szendvics fogyasztása közben is lehet majd gyakorolni ezt a Joe Satriani stílusára emlékeztető futamot. Tovább

2010. május 6.

Jónás Tamás Gitársuli 52.

Ezúttal egy kromatikus futamot fogunk megvizsgálni, amely a nemrég megjelent harmadik OSV albumon szerepel. A szóló e-moll hangnemben van, és az első ütemben két úgynevezett "uniszónó nyújtás" található (a H-húron nyújtás, míg az E-húron csak tartjuk ugyanazt a hangot, amelyet a a H-húron a nyújtással megszólaltattunk - angol elnevezése "unison bend"). Tovább

2009. december 25.

Jónás Tamás Gitársuli 51.

Ezúttal egy domináns szeptim tapping-arpeggio van terítéken. Aki még nem próbált tapping-arpeggiót játszani, annak eleinte szokatlan lehet majd, hogy egyetlen pengetés sem szerepel majd benne (minden hang vagy "hammer-on a semmiből" vagy pedig tapping), de a mozdulatok viszonylag hamar begyakorolhatók. Tovább

2009. december 14.

Jónás Tamás Gitársuli 50.

A mai alkalommal egy újabb példát nézünk meg a szélesebb, egy húron belül akár tiszta kvart hangközt is átérő skálákra. A korábbi anyagok között egy e-moll hangnemben használható hasonló ötlet már szerepelt, ez a mostani technikailag kissé nehezebb lesz, legalábbis ami az eredeti felvételen hallható tempó elérését illeti, de maga a módszer természetesen sebességtől függetlenül bármilyen zenében felhasználható. Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky