3422 zenekar 12339 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Gitársuli

2006. szeptember 29. | Jónás Tamás

Jónás Tamás gitársuli 33.

Copyright:

Szóló sûrûn váltakozó akkordokra. A mai téma harmóniamenete G#-moll - F#-dúr - E-dúr - F#-dúr. A kör mindössze két ütem alatt körbeér, ami azt jelenti, hogy (117-es BPM mellett) egy-egy akkord körülbelül 1 másodpercig szerepel, és utána jön is a váltás. Az akkordok alapján végig sima G#-moll hangnemet érdemes alkalmazni a szóló során: G#-A#-H-C#-D#-E-F#.

A fenti akkordmenet elég gyakori a rockzenében: mindenki tudna olyan számot mondani, amely A-moll - G-dúr - F-dúr - G-dúr akkordok ismétlõdésébõl áll (kezdve a Deep Purple - Child In Time-tól, órákig lehetne sorolni). A mi mostani akkordmenetünk tulajdonképpen ugyanez, csak fél hanggal lejjebb transzponálva. Ha az akkordlépések nem mutatnak sok újat, akkor a ritmizálásnak, hangszerelésnek stb. kell valami érdekeset hozni. 2006-ban már a fenti négy akkordot senki nem kajálja meg, ha kvintekkel vezetjük elõ:-) A jelen példában (lásd az elsõ mp3-at) a hármashangzatok körbejárásával és töltõ jellegû tizenhatodokkal dekoráltam ki a kíséretet.

Ha ilyen "mozgalmas" jellegû zenei alapra szeretnénk szólót játszani, akkor sokszor célszerû ezt a mozgalmasságot a szólóval ellensúlyozni, hiszen ha az állandó akkordváltások mellett a gitárszóló is teljes gázzal indul, akkor abból csak egy nagy zenei massza lesz. Ehelyett érdemes ismétlõdõ témákat, megjegyezhetõ és fülbemászó dallamrészleteket alkalmazni, és csak futólag egy-két gyors részt elhelyezni a szólóban. Az ismétlõdõ, egymásból kiinduló zenei frázisok olyan szerepet töltenek be, mint az emberi nyelvben a mondatok. Egy jól megtervezett gitárszóló olyan, mint egy jól elõadott beszéd, ahol a szavakat rendszerbe foglalva választjuk ki (nem lesz sikerünk, ha a szókincsünket ábécésorrendben zúdítjuk a hallgatóságunk nyakába:-)

Az 1-2. ütemben induló nyitótéma (I-II-III. fok, majd az oktáv) a 3-4. ütemben kis módosítással megismétlõdik (az oktáv helyett szeptim, majd csúszás az oktávról a kvintre). Az 5-6. ütemben is még felismerhetõen ott van az eredeti téma, csak most lefelé kanyarodik a vége. A 7-8. ütem eltérõ dallamával pedig a "válasz" funkciót tölti be az odáig felvetett kérdésekre. (Mint ahogy beszédben is a kérdõ mondat esetén emelkedõ jellegû a mondat hangsúlya és dallama, válasz esetén pedig ereszkedik.)

A 9. ütemben új téma jelenik meg, a 10. ütemben pedig ez ismétlõdik, kis variációkkal. A 11-12. ütemben érkezik a válasz erre.

A 13. ütem indítja a "kéthúros" témát, itt is eleinte növekvõ feszültséget eredményez a dallam (13-14. ütem), de máris érkezik a megnyugtató felelet (15-16. ütem).

A 17. ütem kromatikája a szeptim (F#) és a kvint (D#) közé esik, ez egy igen hatásos és bevált helyszín az egyszerû rockzenékbe is jól beleillõ kromatikus menetek számára.

Technikailag nehezebb rész a 22-24. ütemekben található: elõször egy öthúros G#-moll arpeggio (amely az éppen aktuális E-dúr alappal együtt egy Emaj7-et tesz ki), utána egy húrváltásos felfelé mozgás (a G#-moll skála elsõ három hangja, köztük mindig a kvint a H dúron), majd egy nagy nyújtás a 19. bundról (nagy terc, azaz 4 bund), amelyet egy sima nagy szekundos nyújtás követ.

A gyakorlat kottáját itt megtaláljátok jpg formátumban, ehhez a részhez két letölthetõ mp3 van, egyik itt, másik itt.

Jó gitározást!
Jónás Tamás - gitároktatás rock, blues, heavy stílusokban -
kezdõknek, haladóknak és profiknak

dessum@freemail.hu - egyéni oktatás és távoktatás(!)

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2010. június 9.

Jónás Tamás Gitársuli 54.

A mai alkalommal egy E-mixolíd hangnemű pengetési gyakorlatot nézünk meg. Emlékeztetőül: a mixolíd skála majdnem végig megegyezik a dúr skálával, de a 7. foka le van szállítva. Így például az E-mixolíd skála hangjai: E F# G# A H C# D (ez utóbbi hang D# lenne a "sima" E-dúr skála esetén). Tovább

2010. május 20.

Jónás Tamás Gitársuli 53.

A mai anyagban a bal kéznek nem lesz könnyű dolga, de cserébe a jobb kéz pihenhet: neki egyáltalán nem lesz dolga. Így akár sonkás szendvics fogyasztása közben is lehet majd gyakorolni ezt a Joe Satriani stílusára emlékeztető futamot. Tovább

2010. május 6.

Jónás Tamás Gitársuli 52.

Ezúttal egy kromatikus futamot fogunk megvizsgálni, amely a nemrég megjelent harmadik OSV albumon szerepel. A szóló e-moll hangnemben van, és az első ütemben két úgynevezett "uniszónó nyújtás" található (a H-húron nyújtás, míg az E-húron csak tartjuk ugyanazt a hangot, amelyet a a H-húron a nyújtással megszólaltattunk - angol elnevezése "unison bend"). Tovább

2009. december 25.

Jónás Tamás Gitársuli 51.

Ezúttal egy domináns szeptim tapping-arpeggio van terítéken. Aki még nem próbált tapping-arpeggiót játszani, annak eleinte szokatlan lehet majd, hogy egyetlen pengetés sem szerepel majd benne (minden hang vagy "hammer-on a semmiből" vagy pedig tapping), de a mozdulatok viszonylag hamar begyakorolhatók. Tovább

2009. december 14.

Jónás Tamás Gitársuli 50.

A mai alkalommal egy újabb példát nézünk meg a szélesebb, egy húron belül akár tiszta kvart hangközt is átérő skálákra. A korábbi anyagok között egy e-moll hangnemben használható hasonló ötlet már szerepelt, ez a mostani technikailag kissé nehezebb lesz, legalábbis ami az eredeti felvételen hallható tempó elérését illeti, de maga a módszer természetesen sebességtől függetlenül bármilyen zenében felhasználható. Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky