2005. szeptember 20. | Jónás Tamás
Sziasztok! Ezen a héten egy egyszerû akkordmenetet veszünk, és megnézzük, hogy hogyan lehet többféle skálát kombinálni a szólójáték során. A kör nyolc ütembõl áll, és két ütemenként vannak akkordváltások: D-D C-C D-D Gm-Gm.
Az utolsó ütemben egy Bb-C lépéssel is befejezhetjük a kört, mint az alapot tartalmazó mp3-ban is hallható.
Egyébként az akkordokat tetszés szerint színezhetjük, pl. a D lehet kvintfogás, a C-be beletehetjük a kilences fokot, a G-ben pedig kihangsúlyozhatjuk a moll jelleget azzal, hogy megjelenik a terc.
Mivel ez az akkordmenet tényleg (és szándékosan) igen "primitív", ezért választhatnánk azt is, hogy a szólóval lehozzuk a csillagokat az égrõl, négy-ötféle modális hangsort váltogathatunk, kromatikusan mászkálhatnánk fel-le, stb... De most nem ezt választjuk, hanem az egyszerû kísérethez ugyanolyan egyszerû, de (reményeink szerint) hatásos gitárszólót társítunk. (Lásd a másik mp3-at.)
Az elsõ két ütemben egy tremolókarral megtámogatott kilencedik fokkal nyitjuk a szólót. Utána egy A-G lépéssel érünk át a C-dúr akkordhoz.
Az 5-6. ütemben néhány ízlésesen disszonáns hangot is bevethetünk, részben a nyújtás szándékos eltúlzásával (5. ütem), részben pedig azzal, hogy eleve "rossz" hangról indítjuk a nyújtást (G# hangról, 6.ütem). (Ezt a szöveget véletlen mellényúláskor is el lehet sütni, pl: "Én csak színesítettem a szólót"...)
A 7-8. ütemben, a g-moll alatt semmi rendkívüli nem történik, csak egy moll hetest támasztunk alá. A kör legvégét egy nyújtott Bb hanggal fejezzük be, amely pontosan az újra induló nyolcütemes kör elejére ereszkedik vissza A hangra (a mostanáig használt d-moll hangnemben ez kis szext- tiszta kvint lépés).
A kör innentõl ismétlõdik, de mi változtatunk: mi lenne, ha mostantól váratlanul D-dúrban lennénk? Semmi gond: megszólaltatjuk a nagy tercet (F#), és ekkorra már senki nem emlékszik, hogy valaha is d-mollban játszottunk:-)
A C-dúr alatt (3-4. ütem) tulajdonképpen itt is ugyanaz történik, mint az elsõ körben (a G és E hangok szerencsére 2# és 1b hangnemekben is megvannak), csak ritmikailag térünk el a korábbi azonos résztõl. Az 5-6. ütemben megint hangsúlyozottan elszórunk pár nagy tercet, amelyre a kis szeptim, illetve az oktáv válaszol. Zárásként pedig egy D-dúr - g-moll váltást oldunk meg, itt ismét megszólalhat a Bb hang, és az utolsó ütemben, hogy keretes szerkezetünk is legyen, ismét a tremolókart használva tehetjük érdekesebbé a megszólaló g-moll skála elsõ három hangját.
A gyakorlat kottáját itt megtaláljátok jpg formátumban, ehhez a részhez két letölthetõ mp3 van, egyik itt, másik itt.
Jó gitározást!
Jónás Tamás - gitároktatás rock, blues, heavy stílusokban - kezdõknek, haladóknak és profiknak
dessum@freemail.hu - egyéni oktatás