3429 zenekar 12450 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Külföldi

2012. július 28. | govinda

Egy éve hunyt el Amy Winehouse

Copyright:

Az elképesztő tehetségű, de tragikus sorsú énekesnő 2011. július 23-án vesztette életét alkoholmérgezésben. Munkássága iránt azonban továbbra is nagy az érdeklődés, sőt talán nagyobb is, mint életében volt.

Amy Winehouse 1983-ban, Londonban látta meg a napvilágot, és ott is érte a halál, mindössze 27 évesen. A sors olyan tehetséggel ajándékozta meg, amellyel hatalmas sikerekre számíthatott: énekhangja, amelyhez hasonlóval ritkán találkozik az egyszerű zenehallgató, már önmagában garancia volt a reflektorfénybe kerülésre és az elismerésekre. Ez részben beteljesült: koncertjeit rengetegen látogatták, a szakma pedig számos más díj mellett öt Grammyvel is jutalmazta. Dalainak erőssége (karakteres, feledhetetlen hangja mellett természetesen), hogy egyszerre összetettek, igényesek, mégsem korlátozódnak egyetlen rétegre, és tökéletesen illeszkednek a popzenei palettára. Van bennük egyfajta nosztalgikus, múltidéző hangulat, füstös éjszakai jazz-klubokra emlékeztető atmoszféra, mégis nyugodt szívvel játszhatók a kereskedelmi rádiókban.

A zenével és az énekléssel is korán kezdett foglalkozni: a dalszerzésbe 13-14 éves korában fogott bele, első önálló albuma, a Frank pedig néhány héttel a húszadik születésnapját követően jelent meg. Az igazi áttörést a 2006-os Back to Black hozta meg a számára, melynek népszerűsége egyúttal a lejtőn is elindította, hogy aztán fokozatosan egyre mélyebbre süllyedjen a függőség, a botrányok, és a folyamatos küzdelem hálójában. Kálváriájáról minden fellelhető bulvárlap rendszeresen cikkezett, így az emberek többsége inkább részeg-drogos kalandjai, a róla megjelent megbotránkoztató fotók, vagy éppen férjével vívott csetepatéi kapcsán jegyezte meg a nevét. Talán legnagyobb slágere, a Rehab szintén szomorú apropót nyert Winehouse halálával: valóban nem hagyott fel önpusztító életmódjával, s bár a sajtó is, a közvélemény is kábítószer-túladagolásos tragédiát „jövendölt” a számára, végül másik súlyos szenvedélye, az alkohol végzett vele.

 


A tavalyi események óta népszerűsége viszont nemhogy csökkent volna, rohamosan megnövekedett. Legalábbis a számok erre utalnak: egyes mérések szerint a halála óta az Egyesült Államokban 855 000 lemeze kelt el; életében ennek a hatalmas mennyiségnek csak a töredékét produkálta. (Ne feledjük, összesen két stúdióalbuma jelent meg életében - egy harmadik, a korábbi dalok átdolgozásait illetve két vadonatúj szerzeményt tartalmazó korong pedig decemberben került kiadásra producere gondozásában. A (legális) zeneletöltésekkel sincs ez másképpen: halála óta több mint egymillió egyszázezer alkalommal töltötték le dalait. Ez különösen akkor kelt döbbenetes hatást, ha összehasonítjuk a 2011 júliusa előtti adatokkal: összesen körülbelül négyszázezren hallgatták őt digitális formában.

Amy Winehousera tehát úgy tűnik, emlékeznek, és még jó ideig emlékezni fognak; így van ez a „huszonhetes klub” többi tagjával is, azon óriási tehetségekkel, akik 27 esztendős korunkban távoztak közülünk, mint például Janis Joplin, Jim Morrison vagy Kurt Cobain. Hatalmas veszteségek mindannyian nemcsak a szakma, de a kultúra számára is. Sajnos már sohasem tudjuk meg, mire lettek volna képesek, ha több idő adatik meg nekik az alkotásra. Kétségtelen, hogy kultikus figurákká részben korai haláluk és különös-különleges életük miatt váltak, de ez egy fikarcnyit sem von le nagyságukból. Mint ahogy Amy Winehouse érdemeiből sem.

forrás: billboard.com

govinda
 

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2020. március 28.

Megjelent az After Hours, The Weeknd eddigi legsötétebb albuma

Már a korábban megjelent kislemezek – és főleg a hozzájuk tartozó klipek – alapján sejthető volt, hogy Abel Tesfaye nem a soron következő LP-jére fog vidám dalokat pakolni. A Heartless, a Blinding Lights és a címadó dal, az After Hours klipjeinek összefüggő története a hedonista, már-már apokalipszisre készülő The Weekndet mutatja meg, akinek minden mindegy, csak a szívét akarja kiönteni. Tovább

2020. március 27.

Tones And I újdonság

Valószínűleg nincs is olyan ember a világon, aki ne hallotta volna legalább egyszer 2019 legfülbemászóbb megahitjét, a „Dance Monkey” című felvételt Tones And I-tól. Nos, 2020 is hozott pár új dalt az ausztrál előadótól... Tovább

2020. március 27.

Az új Foals klip a koronavírusra figyelmeztet

Új videóklippel jelentkezett a Foals, mely ezúttal a világszerte egyre nagyobb területen fertőző COVID-19 koronavírusra kívánja felhívni a figyelmet! Tovább

2020. március 27.

Wiz Khalifa új ügye

Új trackkel jelentkezett Wiz Khalifa - itt a „Bammer”! A fúvósokkal megpakolt zenei alap és Wiz Khalifa rosszfiús rapje olyan különleges elegyet alkot, hogy a „Bammer” mindenkinek bekúszik az emlékezetébe. A közkedvelt rapper Mustarddal dolgozott együtt, az alkotói kémia pedig igencsak jól működik köztük. Tovább

2020. március 5.

A Car Seat Headrest fülbemászó indie-MIDI-hibrid slágerrel költözik vissza a hallójáratainkba
lightmedia news

Május elsején új albummal jelentkezik a Car Seat Headrest, melyről a "Can't Cool Me Down" című, szerdán megjelent beharangozó dal máris jelentős lelkesedésnek örvend a hallgatóság körében. A dinamikus trackhez készült frappáns lyric videó egy nap alatt átlépte a 38 ezres megtekintést, ez pedig egy "családi autó hátsó ülésének magányából", lo-fi projektként induló indie rock zenekarhoz képest nem semmi teljesítmény. Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky