Szemző Tibor és a Cinematic Music Company az A38-on
Magyarország egyik legjelentősebb kortárs zeneszerzője, a fimrendezőként, performerként, narrátorként és előadóművészként egyaránt kitűnő Szemző Tibor hatrészes életműsorozatának első eseményére kerül sor az A38 Hajón. Az egykor Erdély Miklóssal vagy a 180-as Csoporttal is együtt dolgozó művész páratlanul gazdag és változatos életművéből válogat, a nyitó alkalommal „irodalmi alapanyagot” használva: Hamvas Béla, Ottlik Géza és Ludwig Wittgenstein műveire írt darabjait adja elő együttesével, a Cinemtaic Music Comapnyvel.
Szemző Tibor Magyarország egyik legjelentősebb kortárs zeneszerzője, akire az avantgárd éppúgy hatott, mint az ambient vagy a minimalista, repetitív zene. Gazdag pályafutása során Erdély Miklóssal éppúgy dolgozott együtt, mint a 180-as Csoporttal és Forgács Péterrel. Rendkívül sokoldalú művész, önálló zenedarabokat, kísérőzenét filmekhez, színházi vagy táncszínházi előadásokhoz egyaránt komponál, de a zeneszerzésen kívül jelentősek performanszai, melyeket elsősorban az Új Modern Akrobatika nevű soporttal adott elő, emellett több filmet is készített. Hosszú ideig vezette 1998-ban alapított Gordiusi Čomó nevű együttesét.
Szemzőt szenvedélyesen érdekli az emberi hang és az instrumentális zene összeillesztése, illetve a különböző hangi rétegek egymásba tolása. Több darabjának fontos eleme a – nem énekelt, esetleg dúdolt – narráció, valamint a különálló rétegekből, "layerekből" összeálló zenei szövet. Ez a bonyolult rétegzettség valóságos szerzői védjegyévé vált Szemzőnek, legplasztikusabban talán az eddigi életmű opus magnumában, Az élet vendége című, Kőrösi Csoma Sándor „életrajzi” filmjében, illetve az ebből készült Csoma oratóriumban. Szemző sajátos alkotói helyzetéből adódóan nehéz eldönteni, hogy filmekhez ír-e kísérőzenét, vagy a zenéhez „forgat-e hozzá”: zeneszerző, fimrendező, és a kettőből fakadóan páratlan ritmusérzékű dramaturg egy személyben, a rétegzettség nagymestere.
Hasonló rétegzettség jellemzi majd ezt az estét, az A38 Hajó hatrészesre tervezett Szemző-retrospektívjének első előadását is: egyfajta folyamat alakul ki, melyben a dialógusoknak éppoly nagy szerepe van, mint a zenének vagy a vetített látványnak. Három mű hangzik fel, filmvetítés-kísérettel, Szemző Tibor és zenekara, a Cinematic Music Company előadásában. Az est első részében az Ez van! és a Láthatatlan történet című darabokra kerül sor, melyek két klasszikus irodalmi alak, Hamvas Béla és Ottlik Géza műveinek a hazai kortárs zenébe történő beemelésére tett nagyszabású kísérletek. A második részben a Wittgenstein Tractatus című darabot mutatják be, egy héttételes művet Ludwig Wittgenstein Tractatus Logico-Philosophicusa és a Vermischte Bemerkungen című munkájának librettóként történő használatával. A koncerten elhangzó mindhárom műben a beszélt hang, mint zenei szólam épül be a zene szövedékébe, a vetített filmek pedig cantus firmusként, egyfajta „rögzített dallamként” illeszkednek a nagy multimediális egészbe.
Lemezek
Pillanatkép a szigetről, 1987
Privát kijáratok, 1989
Meteo, 1990
Ain't Nothing But a Little Bit of Music for Moving Pictures, 1992
A lelkiismeret/Narratív kamaradarabok, 1993
Az utolsó magyar PVC, 1994
Tractatus, 1995
Viszonylagos dolgok, 1998
A túlsó part, 1999
Egy másik part/Angyalkar, 2000
Örvény oratórium, 2000 (Forgács Péterrel)
Balra a Nap, 2000
Láthatatlan történet, 2001
Dunai exodus, 2002
South of No North, 2003
Az élet vendége, 2006
A május 29.-i koncert egy hatrészes életműsorozat első eseménye lesz. A következő koncertekre 2012 folyamán kerül sor az A38 Hajón!
A DEX Songwriting Expót 2018-ban indította el az Artisjus azzal a céllal, hogy hiánypótló kezdeményezésként támogassa az információmegosztást és kapcsolatépítést a dalszerzői közösségen belül, valamint lehetőséget teremtsen a szakmai fejlődésre. A rendezvénysorozat most őszi kiadással várja a tanulni és inspirálódni vágyó zenei alkotókat. A meghívott szakemberek tematikus mesterkurzusain az érdeklődők novemberben és decemberben vehetnek részt az Artisjus székházban. Continuer
Legutóbbi, zsinórban harmadik teltház előtt bemutatott koncertjén Moriones bohóc karaktere meghalt, s ezzel egy új, titkokkal átszőtt epizód kezdődött el. Az őszi hosszúhétvégén, november 1-jén az Akvárium Klub nagytermében egy különleges este keretein belül végre megismerkedhetünk a TENEBRIS-történettel. A jegyértékesítés elindult és már most látszik: a TENEBRIS* című album megjelenését követően töretlen az óriási érdeklődés, rohamos tempóban fogynak a szabad férőhelyek. Continuer
Jubileumi évet ír a Mayhem, éppen 40 éve (!) indult útjára az a black metal gépezet, mely most múltidézésre hívja rajongóit és az olykor kaotikus, vagy éppen véres történetéből hoz korábban soha nem látott képeket és felvételeket. Continuer
A Glastonbury, a Wilderness és a Bestival fellépéseikről begyűjtött dicsérő kritikák, valamint az év elején lezajlott, pár fellépésből álló európai turnén debütált vadonatúj show fogadtatása után a dance műfaj úttörője, a Faithless bejelentette 21 állomásból álló egyesült királyságbeli és európai turnéját. Continuer
A tavalyi első INOTA Fesztivál fényművészeti programjának egyenes ági folytatásaképp jelentkezik most augusztus 30-tól a háromnapos INOTA Focus: RADIANCE, hogy ismét összekapaszkodjon az üzemen kívüli Inotai Hőerőmű és a kortárs vizuális kultúra. Az INOTA Fesztivál az ERSTE támogatásával ráadásul fényművészeti pályázatot hirdetett, a nyertes installációkat a Turbinacsarnokban mutatják majd be. Continuer