3422 zenekar 12339 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Koncertbeszámoló

2008. július 21. | déka

Pornófilmzene és francia csók - Caravan Palace - galéria!

Copyright:

Bonne Soirée! – így kezdődött a konferansz az Óváros téren a Caravan Palace július 16-i veszprémi koncertjén. Aztán a zenekar gondoskodott róla, hogy valóban jó esténk is legyen. A World Music Expo ellentmondásos felfedezettjei az idei veszprémi utcazene fesztivál jóvoltából másodszorra is magyar színpadra léptek, ezúttal azonban a kívánt hatás sem maradt el.

Míg az együttes alig 3 éves fennállása óta európai hírnévre tett szert, hazánkban eddig csak kevesen tudnak (tudtak) róluk; igaz, ezen az állapoton sokat segített, hogy az utóbbi hónapokban a Petőfi rádió sugározta Jolie Coquine című szerzeményüket.

A zenekart 2005-ben alapította 3, az elektronikus zenében elmélyedt jazzrajongó zeneszerző, Carles Delaporte - bőgő, elektromos hangszerek, Arnaud de Bosredon - gitár, elektronikus hangszerek és Hugues Payen - hegedű, scat és még több elektromos kütyü.  A három zenész egy ’20-es ’30-as évekbeli pornófilm zenéjének készítése közben szeretett bele az elektronikus hangzásokba…ez már sok mindent elárul! Az pedig még többet, hogy Colotis ’Latoya’ Zoé-t, az ifjú jazzénekesnőt egyszerűen bejelölték egy közkedvelt site-on ismerősnek, miután hallottak tőle egy számot...

Az LMT Connection zsíros funky-ján bemelegedett közönség már a koncert előtt fél órával megkezdte a gyülekezőt. Mire felállították az elektromos „gépházat” és behangolták a hangszereket, kialakult a kemény mag a színpad közvetlen közelében a bandát már ismerő, kissé eklektikus stílusú 20 főből. 11 órakor, óramű pontossággal berohant a zenekar a színpadra és a húrok közé csapott (a késéshez, hál’ istennek még nem elég ismertek).

Rögtön egy gyors számmal kezdtek, aminek az élvezeti értékét csak az rontotta, hogy a magas hangfekvésű hangszerek szólói csak a 10. sorból és annál hátrébbról voltak hallhatóak. A látvány azért némiképp kárpótolt bennünket. Hugues Payen már a második számban csatakosra hegedülte magát; időnként szó szerint kettéállt a szeme a lendülettől; az iram kegyetlen volt.

Chapi se maradt le mögötte a villámgyors klarinétszólókkal. Mögöttük a vibráló fények között foglaltak helyet a gitárosok; balra tőlük a mellettünk álló tinilányok által bálványozott Charles Delaporte pofozgatta az elektromos bőgőt. A masinériák erdejében Toustsou a kőkemény gépzenét igyekezett művészi magasságokba emelni, majd egy rövid szóló erejéig előlépett, mint harsonás.

Ebbe a kavalkádba robbant be Zoé és felhangzottak az ismerős dallamok; a Jolie Coquine és más swinges nóták. Az est könnyedebb, bolondosabb színezetett kapott. Zoé és Hugues meglehetősen élénk gesztusai már kaptak kritikát – a koncertjeik természetes velejárója a csókdobálás, földre rogyás, csacsifül mutogatás, nyelvnyújtogatás; így az se lepett meg, hogy az énekesnő a koncert közepén nekiállt sminkelni, majd rúzsát tréfásan felkínálta az egyik elöl álló lánynak.

Ez az élénk show-műsor csak a stílust hivatott közelebb hozni a közönséghez és nem tereli el a figyelmet a tagok muzikális képességeiről, legalábbis nem túlságosan. A konferanszié szerepét ezúttal Hugues töltötte be, aki francia létére meglehetősen szép angol kiejtéssel beszélt a magyar közönséghez; igaz érteni ezt is inkább csak a hátsó sorokból lehetett.

Az este második felében szokásukhoz hívek kezdtek megcserélődni a tagok és a posztok: Aurélien Trigo ábrándos tekintetű gitárosból először cigányprímássá avanzsálódott, majd nyugodtan beült a keverőpult mögé. Chapi kezében megjelent a szaxofon és mindenki vokálozott.

A Café de la Danse című szám refrénjében a ’30-as éveket idéző többszólamú kórus alakult ki a bandatagokból. Az előre odakészített nagydobokat egyszerre hárman is verték, ahogy a zene ritmusa kívánta; tovább fokozva az amúgy sem egyhangú előadás lendületét. Nehéz volt felfogni, hogy hogyan lehet egyszerre fel-le ugrálni, hegedülni, dobolni és énekelni, de a fiatal muzsikusok valahogy ezt is megoldották.

Egyik kicsit szívesen hallgattam volna még Arnaud de Bosredon virtuóz gitárjátékát, de ezen az estén csak a Star Scat-ben hagytak neki helyet egy rövid, de velős szólóhoz. (Ez a dal az értelmetlen szótagokkal helyettesített énekszólóról kapta a nevét, amit a sampleres Toustou ad elő eltorzított hangon.)

Az este végére sikerült rendesen felkorbácsolniuk a hangulatot. A közönség tagjai összekapaszkodva ugráltak és olyan zajt csaptak, hogy a zenészek magukat se hallották. Aki tudta a számok szövegét, velük énekelte (bár a jazzes fordulatokat nem könnyű követni). Zoé időnként interaktív programot tartott a hallgatóságnak: lalázott néhány ütemet, amit a közönség készségesen visszaadott, majd az egész csintalankodásba és idétlenkedésbe fordult, már e szavak legpozitívabb értelmében.

A levonulást a zenekar a lehető leggyorsabb módon végezte el, de így se tudták megelőzni a kemény mag „vissza-vissza!” kiáltásait. (Más helyekről a „nem értik-nem értik!” válasz hallatszott.) Nem is kérették magukat túl hosszú ideig; kezdődött a ráadás. A Brotherswing című nótát nem véletlenül hagyták a végére; a legtöbben ezt az opust kedvelték a leginkább, mert itt Zoé végre kiereszthette a hangját, a leleményes gépészek pedig az egész arzenált bevetették a techno-s alaphoz. A klarinét is kifejtette a mondanivalóját még egyszer, utoljára.

A koncert után a kíváncsi érdeklődők szétszéledtek, de voltak néhányan, akik megkíséreltek kontaktusba kerülni a zenészekkel. Ez nem is volt olyan lehetetlen, mint amilyennek először tűnt: a fellépők átöltöztek, majd nyugodt szívvel elvegyültek a hallgatóság állhatatosabb tagjai között. Lehetett velük beszélni, fotókat kattintgatni. Colotis Zoé megkérdezte tőlünk, hogy onnan (azaz Veszprémből) vagyunk –e, és mikor mondtam, hogy Pestről autóztunk le, hogy láthassuk őket; örömében a nyakamba ugrott.

Ha tehát bárki kíváncsi e csapat szimpatikus francia fiatal émelyítően ügyes színpadi produkciójára, nem árt sietnie: a zenekar most épp eléggé ismert ahhoz, hogy időnként ellátogathasson kis hazánkba, de koncertjeiket még mindig a meglehetősen családias, örömzenés hangulat jellemzi. Ennek az egyik lehetséges oka, hogy még mindig nem találtak kiadót az esetleges nagylemezükhöz; anyagaikat és videóikat csak az interneten lehet fellelni (szerencsére meglehetősen nagy számban). Reméljük, ami késik, nem múlik…

déka

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2025. január 6.

A januári elcsendesedéshez ad kapaszkodót Curtis

Egy korszaknyitó, új szívbemarkoló dallal jelent meg Curtis, mely édesapjáról állít emléket „Fehér rózsa” címmel. Lágy, keserédes zongora adja meg az alaphangot, Curtis pedig kiereszti az elmúlt évek minden fájdalmát a nem múló hiányról. A jazzes-melodikus vokált hamisítatlan rapverze váltja, lendületet adva és erőt az évkezdéshez. A rapper idén magasabb fokozatra kapcsol és készül egy új EP-vel is. Tovább

2020. február 20.

Háromszor is Unearth!

Egy éven belül már harmadszor járt nálunk 2020. február 19-én a metalcore alapbanda, ezúttal a Prong, a Dust Bolt és a Sinaro társaságában. Az A38 adott otthont a bálnak, ami már tavaly is remek helyszínnek bizonyult, hiszen a Darkast Hour-ral közösen már fullra tette a banda a bárkát. Annyit elárulhatunk mindenféle spoiler nélkül: most sem okoztak csalódást! Tovább

2020. február 6.

A téli formáját hozta a Slipknot az Arénába

Tavaly nyáron, a Volt Fesztiválon akkorát ment a kilenc maszkos őrült, amitől elhittem nekik, hogy a We Are Not Your Kind lesz az A lemez… Aztán kijött a korong, ami csalódást okozott, a Slipknot pedig visszatért hozzánk, hogy promotálja a lemezt, de ez sem ment annyira flottul. Plusz itt volt még a Behemoth is, de hát… Tovább

2020. február 4.

Telet temetett a The Biebers a Hajón!

Hatalmas, forró hangulatú, teltházas koncerttel indította 2020 második hónapját a The Biebers, hiszen minden jegy elkelt a téltemető/turnéindító koncertjükre. Puskás Petiék nem is okoztak csalódást, minden tőlük telhetőt megtettek, hogy meghálálják a rajongók bizalmát. A hangulat megalapozásáról a szintén fővárosi The Palace gondoskodott. Tovább

2020. január 21.

Évet nyitott nekünk a Fish!

Szombaton, azaz 2020. január 18-án megindult a 2020-as koncertszezon, legalábbis az ország egyik legjobb koncertbandájának, a Fish!-nek. Krisztiánék nem is sokat teketóriáztak, a Barba Negrában ismét lefektették az alapszabályt: ha házibuliról van szó, ők a legjobbak! Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky