3423 zenekar 12355 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Gitársuli

2005. március 29. | Jónás Tamás

Jónás Tamás gitársuli 21.

Copyright:

Sziasztok! Erre a hétre egy olyan akkordmenetet találtam ki, amelynek az akkordmenetét és a ritmikáját is érdemes elemezni. Az ütemmutató 7/4, amely nem is olyan ritka a rockzenében, mint ahogy azt gondolnánk (például: Pink Floyd, Police, U.K., a mai prog.metál mûfajban pedig teljesen "átlagosnak" számít.)

A jelen példában csak annyi történik, hogy ütemenkén az utolsó megszólaló hármashangzatot (6-5-4) követõen egy negyeddel elõbb indítjuk az új akkordot, mint ahogy az a ritmusérzékünk számára a legtriviálisabb lenne. Ha hagynánk ezt az akkordot még egy negyedig szólni, akkor egy sima, kétütemes, 4/4-es kört kapnánk.

A nyitó akkord egy A-dúr akkord, nagy szeptimmel a tetején (Amaj7). Érdemes megfigyelni, hogy ha nem az A hangot fognánk vastag E-húron (a bal kéz hüvelykujjal), hanem az A húron egy C# hangot fognánk le, akkor ez egy C#m akkorddá változna.

A második akkord egy C#-moll akkord, benne (kis) hetedik és (nagy) kilencedik fokkal. Ennek a hivatalos neve C#m9, ez az elnevezés már a benne rejlõ hetedik fokra is utal. (Megjegyzés: a példában a tercet nem használtuk, de azz akkordmenet alapján inkább az E hang illene, mert E# hang esetén nagyon blues-ossá válna ez az akkordmenet. Ezért mondhatjuk, hogy moll akkord.)

A harmadik akkord egy úgynevezett félszûkített (A#m7b5), azaz egy A#-moll, leszállított 5 fokkal és szeptimmel. Ezt sokszor egy áthúzott karikával jelölik az akkordnév után.

A negyedik akkord egy G#-dúr 4-es, amely az ütem végére G#-dúrban oldódik fel. Ez az akkord a hangnem dominánsát képezi, amely után egy C#m-akkord is indulhatna (tonika), de persze a fent leírtak miatt az ehhez nagyon hasonló Amaj7 bizonyos fordításai is jól szólnak. (Ekkor a basszus kis szekundot lép a kör ismétlésekor (G#-A), míg alapesetben G#-C# tiszta kvart lépés lenne.)

Készítettem egy improvizációt is erre a körre. Ezúttal az alábbiakat érdemes leszûrni:
- a szóló indulhat késéssel is, ez nagyon hatásos tud lenni (jelen esetben a 3. negyed pillanatában)
- a szóló során a hangsúlyozásainknak is követni kell a metrumot, azaz itt a 7/4-edet.
- gyors futamot nem csak folyamatosan, hanem megszakításokkal is érdemes alkalmaznunk (lásd a szóló 12-15. másodpercénél).
- ne feledkezzünk el a szokásos színezõ elemekrõl: hang utáni lecsúszás, vibrato, stb.

A gyakorlat kottáját itt megtaláljátok jpg formátumban, és ehhez a részhez is két mp3 tölthetõ le, az egyik itt, a másik itt.

Jó gitározást!
Jónás Tamás - gitároktatás rock, blues, heavy stílusokban - kezdõknek, haladóknak és profiknak

dessum@freemail.hu - egyéni oktatás

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2010. június 9.

Jónás Tamás Gitársuli 54.

A mai alkalommal egy E-mixolíd hangnemű pengetési gyakorlatot nézünk meg. Emlékeztetőül: a mixolíd skála majdnem végig megegyezik a dúr skálával, de a 7. foka le van szállítva. Így például az E-mixolíd skála hangjai: E F# G# A H C# D (ez utóbbi hang D# lenne a "sima" E-dúr skála esetén). Tovább

2010. május 20.

Jónás Tamás Gitársuli 53.

A mai anyagban a bal kéznek nem lesz könnyű dolga, de cserébe a jobb kéz pihenhet: neki egyáltalán nem lesz dolga. Így akár sonkás szendvics fogyasztása közben is lehet majd gyakorolni ezt a Joe Satriani stílusára emlékeztető futamot. Tovább

2010. május 6.

Jónás Tamás Gitársuli 52.

Ezúttal egy kromatikus futamot fogunk megvizsgálni, amely a nemrég megjelent harmadik OSV albumon szerepel. A szóló e-moll hangnemben van, és az első ütemben két úgynevezett "uniszónó nyújtás" található (a H-húron nyújtás, míg az E-húron csak tartjuk ugyanazt a hangot, amelyet a a H-húron a nyújtással megszólaltattunk - angol elnevezése "unison bend"). Tovább

2009. december 25.

Jónás Tamás Gitársuli 51.

Ezúttal egy domináns szeptim tapping-arpeggio van terítéken. Aki még nem próbált tapping-arpeggiót játszani, annak eleinte szokatlan lehet majd, hogy egyetlen pengetés sem szerepel majd benne (minden hang vagy "hammer-on a semmiből" vagy pedig tapping), de a mozdulatok viszonylag hamar begyakorolhatók. Tovább

2009. december 14.

Jónás Tamás Gitársuli 50.

A mai alkalommal egy újabb példát nézünk meg a szélesebb, egy húron belül akár tiszta kvart hangközt is átérő skálákra. A korábbi anyagok között egy e-moll hangnemben használható hasonló ötlet már szerepelt, ez a mostani technikailag kissé nehezebb lesz, legalábbis ami az eredeti felvételen hallható tempó elérését illeti, de maga a módszer természetesen sebességtől függetlenül bármilyen zenében felhasználható. Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky