2005. március 29. | Jónás Tamás
Sziasztok! Erre a hétre egy olyan akkordmenetet találtam ki, amelynek az akkordmenetét és a ritmikáját is érdemes elemezni. Az ütemmutató 7/4, amely nem is olyan ritka a rockzenében, mint ahogy azt gondolnánk (például: Pink Floyd, Police, U.K., a mai prog.metál mûfajban pedig teljesen "átlagosnak" számít.)
A jelen példában csak annyi történik, hogy ütemenkén az utolsó megszólaló hármashangzatot (6-5-4) követõen egy negyeddel elõbb indítjuk az új akkordot, mint ahogy az a ritmusérzékünk számára a legtriviálisabb lenne. Ha hagynánk ezt az akkordot még egy negyedig szólni, akkor egy sima, kétütemes, 4/4-es kört kapnánk.
A nyitó akkord egy A-dúr akkord, nagy szeptimmel a tetején (Amaj7). Érdemes megfigyelni, hogy ha nem az A hangot fognánk vastag E-húron (a bal kéz hüvelykujjal), hanem az A húron egy C# hangot fognánk le, akkor ez egy C#m akkorddá változna.
A második akkord egy C#-moll akkord, benne (kis) hetedik és (nagy) kilencedik fokkal. Ennek a hivatalos neve C#m9, ez az elnevezés már a benne rejlõ hetedik fokra is utal. (Megjegyzés: a példában a tercet nem használtuk, de azz akkordmenet alapján inkább az E hang illene, mert E# hang esetén nagyon blues-ossá válna ez az akkordmenet. Ezért mondhatjuk, hogy moll akkord.)
A harmadik akkord egy úgynevezett félszûkített (A#m7b5), azaz egy A#-moll, leszállított 5 fokkal és szeptimmel. Ezt sokszor egy áthúzott karikával jelölik az akkordnév után.
A negyedik akkord egy G#-dúr 4-es, amely az ütem végére G#-dúrban oldódik fel. Ez az akkord a hangnem dominánsát képezi, amely után egy C#m-akkord is indulhatna (tonika), de persze a fent leírtak miatt az ehhez nagyon hasonló Amaj7 bizonyos fordításai is jól szólnak. (Ekkor a basszus kis szekundot lép a kör ismétlésekor (G#-A), míg alapesetben G#-C# tiszta kvart lépés lenne.)
Készítettem egy improvizációt is erre a körre. Ezúttal az alábbiakat érdemes leszûrni:
- a szóló indulhat késéssel is, ez nagyon hatásos tud lenni (jelen esetben a 3. negyed pillanatában)
- a szóló során a hangsúlyozásainknak is követni kell a metrumot, azaz itt a 7/4-edet.
- gyors futamot nem csak folyamatosan, hanem megszakításokkal is érdemes alkalmaznunk (lásd a szóló 12-15. másodpercénél).
- ne feledkezzünk el a szokásos színezõ elemekrõl: hang utáni lecsúszás, vibrato, stb.
A gyakorlat kottáját itt megtaláljátok jpg formátumban, és ehhez a részhez is két mp3 tölthetõ le, az egyik itt, a másik itt.
Jó gitározást!
Jónás Tamás - gitároktatás rock, blues, heavy stílusokban - kezdõknek, haladóknak és profiknak
dessum@freemail.hu - egyéni oktatás