2015. augusztus 10.
Idén több mint ötvenezer ember gyűlt össze az O.Z.O.R.A. fesztiválon, mely mára Európa leghíresebb pszichedelikus fesztiváljává nőtte ki magát a Boom fesztivál után. Az első bulit a teljes napfogyatkozás apropóján tartották meg az 1999-ben a Tolna megyei Dádpusztán, 2004-től pedig a fesztivál rendszeressé vált.
Ozora egy harminchektáros magánterületen fekszik, mely hosszú évek alatt több tucat futurisztikus helyszínnel, ufószerű hatalmas színpadokkal, tájba épített land art műalkotásokkal egy elvarázsolt tündekertté nőtte ki magát hatalmas vizuális orgiát nyújtva éjjel-nappal.
Az utóbbi években jelentősen fejődött a helyszín infrastruktúrája. A meglévő épületek mellé épültek újak, mint például tavaly a Mirador torony, ami otthont ad Ozora saját galériájának, idén pedig a Butterfly House, egy többszintes, zegzugos pihenő a Main Stage közvetlen közelében. Ezen felül a rendezők minden évben fejlesztik a kommunális létesítményeket is, melyek sokat hozzátesznek az ideérkezők komfortjához: tanulván a tavalyi esőzések okozta kellemetlenségekből, a főbb közlekedési útvonalak immár kövezett utcákká váltak. (Idén 300 zuhanyzó és 680 környezetbarát wc üzemelt).
A fesztivál dekorációi egyre organikusabb stílust követnek.
A látvány évről évre ösztönösen és tapasztalatok alapján fejlődik. - állítják a szervezők.
Valóban, a különböző helyszínek dekorációi, idén is intuitívan egyedi hangulatot hoztak, mint például a main stage méhsejtekből építkező arculata, (aminek a megálmodója Vígh Dávid és csapata volt), vagy az organikus építészetet magába ölelő Dragon Nest élőzenei épületkomplexum.
Természetesen az éjszakai hangulatot nagyban meghatározó „ray painting” fényfestés deco is markánsan hozzátartozik az ozorai hangulathoz. Ez a vizual és a zene együtt adja a meseszerű hátterét az egész rendezvénynek.
A fesztivál széles programkínálata mellett a zenéé volt a főszerep.
Az idei rendezvényt Goa Gil, a goatrance úttörője indította 24 órás szettjével. Innentől kezdve nem volt megállás több mint egy hétig!
A nagyszínpadot a legnagyobb magyar trance-klasszikus Korai Örömből alakult Korai Trancemission nyitotta meg. Ezután egymást váltották a műfaj neves fellépői. Köztük hallhattuk a goa híres-hírhedt nagyágyúit is, mint Juno Reactor, Electric Universe, Ticon, Son Kite, Goatika, Raja Ram & Chicago párosa, vagy az Eat Static. Természetesen nem hiányozhattak a keverőpult mögül a stílus fiatalabb képviselői sem, mint Tristan,Koxbox, az egyetlen nemzetközi szinten jegyzett psytrance-előadó Para Halu vagy az izraeli Astrix. A 180 fölötti bpm-et kedvelők a darkpsy legnagyobb előadóira verették, fellépett többek között Penta, a mexikói Kashyyyk, orosz Kindzadza vagy a magyar Psybaba Allstars, Jirzijjel az élen.
Legnagyobb kedvencünk a Novelty Engine volt, akik egy fantasztikus dancehall-reggae-psy produkciót varázsoltak a naplementébe. A zenei alapokat két neves psy előadó, Ajja és Ott adta (ők emellett még külön-külön is lenyomtak egy-egy szettet a nagyszínpadon, illetve a chillben is), erre énekelt rá reggae-t a két jamaicai veteránhippie Cedric Myton és Rzee Jackson, kiegészülve egy gitárossal és egy billentyűssel.
A leghosszabban, közel 10 napon át működő színpad, a Pumpui kitartóan szolgáltatta a talpalávalót a könnyedebb ritmusok kedvelőinek. A folytonos partyhangulatért több neves hazai fellépő, köztük Tsubi, Hruscsov vagy a nagyszínpadon is pörgős szettet játszó Aurafood, illetve külföldi előadók, mint például a dél-afrikai Shane Gobi, vagy a holland Modern Errors felelt. Éjszakánként mozivá alakult a színpad, különböző, a goa-kultúrába vágó témájú filmekre pihenhettek azok, akik megfáradtak a nappali taposásban.
Pihenésre mindemellett a Chill Stage dubos, psybientes zenei alapokat nyújtó fellépői adtak lehetőséget: Master Margherita, Benji Vaughan, Aes Dana, Hadron Orchestra és Kalumet is remek szettekkel varázsoltak nyugodt, meghitt légkört a dómba.
A nyitókoncertet a Celtic & Vedic adta, mely a Pink Floyd producerének, Martin Glovernek (aka Youth) Ozorára összeállt formációja. A nyitányt követően Martint még több produkcióban is láthattuk, így a Chillben a Pink Floyd in Dub projektben. Szintén a Dragonban élvezhettük Killing Joke in Dub érettkorú punkcsapat produkcióját, melyben Martin basszusgitározott. A Dragon Nestben hallhattunk még a 25 éves brit Zion Train csapatát, akik dub reggae ritmusokkal szórakoztatták a közönséget. Visszatérő vendégként üdvözölhettük a Beats Antique experimentális-fúziós-elektronikus zenei alapokat akrobatikus performansszal kiegészítő formációját is. Fellépett még Lajkó Félix, aki tavalyi nagysikerű koncertje után visszatért Ozorára, a magyar spacerock-banda a Grabanc is. Először jött a fesztiválra az etno, trance,dub alapokkal kísérletező Óperentzia, és szintén magyar etno beatboxcsapat, az Airtist.
Személyes kedvencünk a Matsumoto testvérek voltak, akik a japán világzene utazó nagykövetei. Reo beatboxával, míg Koji didgeredoo és Hang Drum játékával kápráztatta el a közönséget. Koncertjüket látványos a hazai underground cirkuszi társaságának akrobatikus, légtornász zsonglőrjelenetei színesítették.
A zenei színpadok mellett számtalan programon töltődhettünk föl kreatív energiáikkal. Az Artibarn területén egész napos workshopok üzemeltek. Ruhakiegészítőket, ékszereket, hangszereket lehetett készíteni újrahasznosított anyagokból, így a tavaly otthagyott sátrakból, ponyvákból, vagy az előző nap összegyűjtött hulladékokból. A Re-textil szekcióban a fesztiválozók saját ruháikat, táskáikat maxolták ki. Emellett a hagyományos kézműves technikákat, így a batikolást, nemezelést, üvegfújást, fafaragást is ki lehetett próbálni. A kovácsműhelyben és kerámiás foglalkozáson elkészült műveket pedig éjszaka egy gyakorlott mester felügyelete mellett egy kültéri kemencében égették ki.
A környezettudatosság alapeleme volt az egy hetes ozorai együttlétnek. Itt mindenki figyel a környezetre, mindenhol rend és tisztaság fogad, nincs eldobott szemét, csikk, vagy asztalon hagyott ételmaradék. A már-már elviselhetetlenségig fokozódó kánikula ellenére tolerancia és vidám hangulat járta át a fesztivált, a zuhanyzók előtt türelmesen várta mindenki a sorára. Hőgutát elkerülendő a nagyszínpadon tűzoltó slagokkal hűtötték a táncolókat, ami önmagában is szürreális látvány volt.
A goa kezdetben pszichedelikus rock vezérelte mozgalom volt. A 80-as évektől fokozatosan nőtt az elektronikus zene szerepe, amikor a a beat nemzedék hippijeinek sokadik hulláma kezdett USA-ból az Indiai Goa tengerpartjaira járni, és itt megteremteni egy új, önfenntartó közösséget.
Az elektronika térhódításával fokozatosan kialakult a gyors, percenként 130 ütem körüli, szabályos ritmusú hangzás, mely különleges hang-világokba kalauzolja az embert.
Ez a pszichedelikus irányzat és létforma manapság egyre erősebben terjed világszerte, megteremtve a GOA új reneszánszát.