Baauer örülne, ha nem kéne többet játszania világhírnevet hozó számát
A Harlem Shake: nagyjából féltől egy percig terjedő időintervallum, ami alatt profi táncmozdulatoktól tökéletesen mentes, koordináltnak semmiképpen sem nevezhető rángásokat, ugrálást látunk. Mindezt pedig többezerszer, hiszen a Harlem Shake őrületbe mindenki becsatlakozott. Azonban nemrég kiderült, hogy ebből a dal készítője, Baauer, nem sok pénzt látott - legalábbis közvetve.
Ki ne emlékezne az internet legutóbbi őrületére, a Harlem Shake-re, mely zenés-táncos videók igazi armadájával örvendeztette meg azt a szerencsést/szerencsétlent, aki felmerészkedett rá? Volt már olyan verzió amiben egy hadsereg tolta a ritmusra, de a személyes kedvencem mégis az volt, amikor a Komáromi Nyugdíjasotthon lakói pörögtek rá a dalra.
A zenét egyébként egy fiatal brooklyni producer, Baauer készítette, akinek a nevét nemrég újra fölkapták, amikor is kiderült, hogy szinte semennyi pénzt sem látott az internetes mémmé vált alkotása sikeréből.
Baauer - polgári nevén Harry Rodrigues - állítása szerint, semmi köze nem volt ahhoz, hogy zenéje ekkora sikereket ért el. Legalábbis közvetve. A nótát ugyanis nagyobb ambíciók nélkül készítette el, egyfajta bemutatkozásnak szánta, amit aztán elküldött mindenkinek, akit csak elért a zeneiparban, hogy felfigyeljenek rá. A számot aztán több ismertebb zenész is lejátszotta, de egészen addig nem lett nagy siker, ameddig pár ausztrál srác fel nem töltötte saját verzióját a legismertebb videómegosztó oldalra. Onnantól kezdve aztán naponta jöttek az újabb és újabb átgondolások, táncoltak a zenére iskolások, kicsik és nagyok, állatok, katonák, rendőrök, de még nyugdíjasok is. Baauer különböző közösségi oldalait pedig ellepték a rajongók és újságírók. Ez egyébként rosszul érintette a 24 éves producert, egyrészt mert hihetetlen gyorsan jött az ismertség, ezért pedig szintén hamar elviselhetetlenné is vált, másrészt pedig az internetes őrület fogadtatása nem volt teljesen pozitív. Rengetegen abszolút baromságnak tartották a Harlem Shake-et, mind magát a zenét, mind pedig a belőle készült milliónyi videót.
Persze az ember sok mindent képes elviselni, ha közben megtömik a zsebét, de Baauer esetében még csak ez sem állt fent. Normál esetben ugye szép summát kellett volna leakasztania dalának sokszori felhasználása miatt, azonban volt egy hiba, amit elkövetett.
Nem járt utána a zenében felhasznált anyagmintáknak, így gyakorlatilag jogosulatlanul használta fel Jayson Musson rapper és Hector Delgado vokál-mintáit. Ami nem lenne gond, csak így pénz sem áll a házhoz a zenéből, legalábbis a youtube-os videókban felhasznált verzióból.
Ez persze nem jelenti azt, hogy az amerikai producernek szomorkodnia kéne. Habár a jogviták továbbra is folynak a minták körül, a Harlem Shake óriási ismeretséget hozott a fiatal srácnak, ezt pedig kamatoztatni lehet, amit a jelek szerint meg is tesz. Fellépései annyiba kerülnek mint a legismertebb DJ-társainak, és már olyan neves előadókkal is dolgozott együtt, mint Jay-Z.
A Billboard zenei magazin is kénytelen volt megváltoztatni irányelveit a Harlem Shake miatt, ugyanis mivel a dal a Youtube-on lett hatalmas siker (a hallgatóközönség pedig nyilván megkövetelte annak rendszeres lejátszását), a cég kénytelen volt az ottani letöltési számokat is figyelembe venni dallistáik kialakításakor. Ez egyébként a Harlem Shake mellett, sok későbbi dalnak is kapóra jött.
A sikerek ellenére úgy tűnik, Baauer nincs túlságosan oda saját gyermekéért, hiszen egy interjúban elmondta, annak örülne a legjobban, ha nem is kéne többet játszania a fellépésein. Ezt persze egyelőre nem teheti meg, hiszen nagyon sokan csak azért váltanak jegyet a brooklyni producer nevével fémjelzett bulikra, hogy hallják a hatalmas slágert. Ami egyébként valahol persze érthető, de ha csak a trap vonalon maradunk, Baaurnek sokkal jobb dalai is vannak a Harlem Shake-nél.
Feltarthatatlan fenntarthatósági küldetésük jegyében a brit együttes mind a 10 nagylemezét megjelenteti környezetbarát, fröccsöntési technológiával készült 140 grammos EcoRecords-ként. Ezzel a gyártás alatti szénkibocsátás 85 százalékkal kevesebb a megszokott ipari mértékekhez képest. Augusztus 15-én érkeznek ezek az új változatok és Magyarországon is elérhetők lesznek. Tovább
A Harry Potter rajongók most igazán örülhetnek, hiszen 2025. június 6-ától dupla bakelitlemezen lesz hallgatható az első négy film zenei anyaga. Tovább
A Tune-Yards, vagyis Merrill Garbus és Nate Brenner dinamikus duója nemrég megjelentette legújabb albumát, melynek címe "Better Dreaming". A vokálközpontú, táncoltató ütemekkel aláfestett korong kiadójuk, a 4AD szerint az "apokalipszis életigenlő art-popját"tartalmazza, melyben egyenlő arányban érezhető a mostani őrült világ fájdalma és a boldogság ereje is. A lemezt a "How Big Is The Rainbow", a "Limelight"és a "Heartbreak"című dalokkal harangozták be. Tovább
Megérkezett a népszerű olasz énekes-dalszerző, Damiano David várva várt debütáló szólólemeze, a "FUNNY little FEARS", amely a Sony Music Italy/Arista gondozásában jelent meg. Az album digitális verzió mellett többféle fizikai formátumban is elérhető vinylen, CD-n és kazettán. Tovább
Régóta dédelgetett álmát váltotta valóra a 2025. július 19-én Budapesten is fellépő Queens of the Stone Age: az amerikai zenekar a párizsi katakombák alagútjainak mélyén rögzítette "Alive in the Catacombs" című kisfilmjét, melynek június 5-én lesz a premierje. Tovább