Baauer örülne, ha nem kéne többet játszania világhírnevet hozó számát
A Harlem Shake: nagyjából féltől egy percig terjedő időintervallum, ami alatt profi táncmozdulatoktól tökéletesen mentes, koordináltnak semmiképpen sem nevezhető rángásokat, ugrálást látunk. Mindezt pedig többezerszer, hiszen a Harlem Shake őrületbe mindenki becsatlakozott. Azonban nemrég kiderült, hogy ebből a dal készítője, Baauer, nem sok pénzt látott - legalábbis közvetve.
Ki ne emlékezne az internet legutóbbi őrületére, a Harlem Shake-re, mely zenés-táncos videók igazi armadájával örvendeztette meg azt a szerencsést/szerencsétlent, aki felmerészkedett rá? Volt már olyan verzió amiben egy hadsereg tolta a ritmusra, de a személyes kedvencem mégis az volt, amikor a Komáromi Nyugdíjasotthon lakói pörögtek rá a dalra.
A zenét egyébként egy fiatal brooklyni producer, Baauer készítette, akinek a nevét nemrég újra fölkapták, amikor is kiderült, hogy szinte semennyi pénzt sem látott az internetes mémmé vált alkotása sikeréből.
Baauer - polgári nevén Harry Rodrigues - állítása szerint, semmi köze nem volt ahhoz, hogy zenéje ekkora sikereket ért el. Legalábbis közvetve. A nótát ugyanis nagyobb ambíciók nélkül készítette el, egyfajta bemutatkozásnak szánta, amit aztán elküldött mindenkinek, akit csak elért a zeneiparban, hogy felfigyeljenek rá. A számot aztán több ismertebb zenész is lejátszotta, de egészen addig nem lett nagy siker, ameddig pár ausztrál srác fel nem töltötte saját verzióját a legismertebb videómegosztó oldalra. Onnantól kezdve aztán naponta jöttek az újabb és újabb átgondolások, táncoltak a zenére iskolások, kicsik és nagyok, állatok, katonák, rendőrök, de még nyugdíjasok is. Baauer különböző közösségi oldalait pedig ellepték a rajongók és újságírók. Ez egyébként rosszul érintette a 24 éves producert, egyrészt mert hihetetlen gyorsan jött az ismertség, ezért pedig szintén hamar elviselhetetlenné is vált, másrészt pedig az internetes őrület fogadtatása nem volt teljesen pozitív. Rengetegen abszolút baromságnak tartották a Harlem Shake-et, mind magát a zenét, mind pedig a belőle készült milliónyi videót.
Persze az ember sok mindent képes elviselni, ha közben megtömik a zsebét, de Baauer esetében még csak ez sem állt fent. Normál esetben ugye szép summát kellett volna leakasztania dalának sokszori felhasználása miatt, azonban volt egy hiba, amit elkövetett.
Nem járt utána a zenében felhasznált anyagmintáknak, így gyakorlatilag jogosulatlanul használta fel Jayson Musson rapper és Hector Delgado vokál-mintáit. Ami nem lenne gond, csak így pénz sem áll a házhoz a zenéből, legalábbis a youtube-os videókban felhasznált verzióból.
Ez persze nem jelenti azt, hogy az amerikai producernek szomorkodnia kéne. Habár a jogviták továbbra is folynak a minták körül, a Harlem Shake óriási ismeretséget hozott a fiatal srácnak, ezt pedig kamatoztatni lehet, amit a jelek szerint meg is tesz. Fellépései annyiba kerülnek mint a legismertebb DJ-társainak, és már olyan neves előadókkal is dolgozott együtt, mint Jay-Z.
A Billboard zenei magazin is kénytelen volt megváltoztatni irányelveit a Harlem Shake miatt, ugyanis mivel a dal a Youtube-on lett hatalmas siker (a hallgatóközönség pedig nyilván megkövetelte annak rendszeres lejátszását), a cég kénytelen volt az ottani letöltési számokat is figyelembe venni dallistáik kialakításakor. Ez egyébként a Harlem Shake mellett, sok későbbi dalnak is kapóra jött.
A sikerek ellenére úgy tűnik, Baauer nincs túlságosan oda saját gyermekéért, hiszen egy interjúban elmondta, annak örülne a legjobban, ha nem is kéne többet játszania a fellépésein. Ezt persze egyelőre nem teheti meg, hiszen nagyon sokan csak azért váltanak jegyet a brooklyni producer nevével fémjelzett bulikra, hogy hallják a hatalmas slágert. Ami egyébként valahol persze érthető, de ha csak a trap vonalon maradunk, Baaurnek sokkal jobb dalai is vannak a Harlem Shake-nél.
2024. november 8-án újra kiadásra került a ‘Talking Heads: 77’ című, korszakalkotó album, mely fekete és neon zöld 2LP-n, valamint 3 CD/BR szettben lesz elérhető. Tovább
Megérkezett a „Two Faced”, a Linkin Park visszaszámláló felvétele a várva várt nyolcadik stúdiólemezük, a ’From Zero’ holnapi, azaz november 15-i debütálása előtt. A új dalban az ikonikus nu-metal banda eredeti, ezredfordulónk jellegzetes, műfajteremtő hangzása köszön vissza. A zenekartagok elővették ünnepi öltönyüket és így álltak kamerák elé kísérő és egyben utolsó, felvezető videóklipjükben. Tovább
A The xx mellett szólókarrierjével is egyre nagyobb sikereket elérő Romy és a szintén brit énekes-dalszerző-producer, Sampha tinikoruk óta barátok és egyben kollégák a Young kiadónál. Most egy közös dallal koronázzák meg sokéves kapcsolatukat: az "I'm on your team" nemrég a BBC Radio 1 "Hottest Record In The World" címkéjével debütált. A páros a szerzeményt Londonban rögzítette, miután 2023-ban mindketten megjelentették saját szólóalbumjaikat, a "LAHAI" és a "Mid Air" című lemezeket. A track társproducere és társszerzője a Doveman néven is alkotó Thomas Bartlett amerikai dalszerző-zongorista. Tovább
A korábban már a Sziget Fesztivál közönségét is megbuliztató Amyl and The Sniffers október 25-én jelenteti meg "Cartoon Darkness" című lemezét a Rough Trade Records kiadónál – az anyag a Fonogram – Magyar Zenei Díjra is jelölt "Comfort To Me" című albumot követi. Az ausztrál punkzenekar hamarosan egy telt házas európai turnéval koronázza meg a megjelenést, de hozzánk közel eső helyszínekről sajnos egyelőre nincs hír. Tovább
A Magyarországon visszatérő vendégnek számító The National bejelentette legújabb albuma érkezését: a "Rome" című koncertlemez december 13-án jelenik meg, a 21 dalos anyag a digitális formátum mellett egy dupla LP-n is napvilágot lát majd. (A Cherry Tree rajongói klub tagjai egy exkluzív, trikolor tripla LP-t is beszerezhetnek, melyen öt további felvétel is helyet kap.) Tovább