2010. március 23.
A Média Hungária és a hetivalasz.hu játékának egyik NetMiniszterelnök-jelöltje, Horváth Dávid a saját weboldalán vizsgálja a legális zeneletöltésre való fizetési hajlandóságot. Az alternatív online zenei piacmodellek kidolgozásával foglalkozó diák az online népszavazás kezdeményezésért, az ország 100%-os Internet-lefedettségéért és a dinamikus árazású zeneletöltésért kampányol. A netokracia.hu oldal nyitott, netszavazás alapú felmérése szerint az internetezők nagyobb hányada még mindig nem fizetne a letöltésért.
A Dunaújvárosi Főiskola diákja saját weboldalán vizsgálja, hogy mennyit vagyunk hajlandóak fizetni zenék letöltéséért. A nyilvánosan elérhető adatokból kiderül, a felhasználók nagyobbik része egyáltalán nem szeretne fizetni a dalok letöltéséért, de sokan vannak azok is, akik 100-200 Ft körüli összeget adnának egy-egy dalért. A NetMiniszterelnök-jelölt célja, hogy megnyerje a szerzői jogvédő szervezeteket (Artisjus, MAHASZ) és támogatásukkal bevezesse egy széles réteget kiszolgáló, alternatív piaci modellek alapján működő, dinamikus árazású, online zenei webshop működtetését, ahol jelképes összegért cserébe legálisan tölthetjük le kedvenc zenéinket. Ezzel megszűnne az adathordozó gyártási és forgalmazási költsége és nem egy egész albumért, hanem csak a hallgatónak tetsző 2-3 számért kellene fizetni. Horváth Dávid szerint, ha meghonosodna, és általánosan elfogadottá válna az a fogyasztói magatartás, amely szerint reális összegért, legálisan tölthetnénk le dalokat, rövid időn belül megszüntethetővé válna a jelenleg még érvényben lévő üres hordozói díj, vagyis az eddiginél olcsóbban vásárolhatnánk meg az üres adathordozókat, mint a CD, a DVD, a pendrive vagy a memóriakártya.
A megvásárolt adathordozókat üres hordozói díj terheli. Az üres hordozók díjfizetési körbe vonásával nem a szerzői jogdíjakban történő növekedést, hanem a film és zenemásolásokból származó bevételkiesések kisebb-nagyobb kompenzációját igyekszik ellátni az Artisjus. Így például az is megfizeti ezt a díjat, aki egyébként a családi képeit tárolja ezeken.
A lemezeladásból származó bevételek az elmúlt években jelentősen csökkentek. A MAHASZ weboldalán közzétett adatok szerint, az 1999 és 2008 közötti időszakban csaknem felére csökkent az eladott adathordozók száma.
Ugyanakkor a Harvard Bussines School 2009-es felmérése kimutatta, hogy az online zenepiacé a jövő, ez pedig csak a már bebetonozott, nagy kiadók érdekeit sérti, míg a piac egészének előnyös.
„Számtalan ismert vagy kevésbé ismert példája van az alternatív online zenei piacmodelleknek. A legegyszerűbb talán mégis az lenne, ha a piac szempontjából több, széles réteget kiszolgáló, dinamikus árazású, online zeneletöltő bolt jönne létre. A dinamikus árazás lényege, hogy alkalmazkodik a vevők preferenciáihoz. Vagyis a kedveltebb dalok arányosan többe kerülnének, mint a kevésbé hallgatottak.” – mondta Horváth Dávid NetMiniszterelnök-jelölt.