3422 zenekar 12339 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Koncertbeszámoló

2008. április 13. | Neményi Márton

Gázmaszkos norvég vascsővel ütött...

Copyright:

Egy gázmaszkos norvég vascsővel üti a színpad szélére applikált bádoghordót, hangszerként. Egy kopasz tangóharmóniás klezmerzenész nagyon viccesen arról énekel, hogy a téli olimpia még a gyerekek halálát is megérte. Egy barkós magyar frontember magzatpózba görnyedve ordítozza, hogy fuck. Egy péntek este az A38-on… tulajdonképpen leírhatatlan, illetve ami mégis leírható, azt alant leírjuk.

Vállalt némi kockázatot az A38 legénysége, amikor meghívta az egyik legnagyobb kultusszal rendelkező norvég együttest, a Kaziers Orchestrát, akik ugyan jobb helyeken az északiak egyik legsikeresebb zenei exportcikkének számítanak (annak ellenére, hogy dacosan csak anyanyelvükön énekelnek), Budapesten eléggé alulprezentáltak. Oké, voltak már a Szigeten, sikeresek is voltak, de hát a Nagyszínpadon mindenki sikeres, már csak a véletlenül arra járók számát tekintve is. Nem számít húzónévnek Geoff Berner sem, aki egy szál tangóharmonikával tolja zseniális zenés stand-up showját, ahogy a Psycho Mutants nevű magyar együttes is marad az undergroundon innen.

Szerencsére hamar kiderült, hogy a Budapesten állomásozó skandináv és egyéb illetőségű kultúrafogyasztókra lehet számítani. A hajón ugyanis gyakorlatilag alig-alig hallani magyar beszédfoszlányt, ha van is statisztikailag mérhető hazai része a közönségnek, az meg sem próbál anyanyelvünkön ismerkedni – tekintve a szőke hajak, kék szemek és a Budapesti divatnál sokkal menőbb (de legalábbis furcsa) ruhák arányát, ez érthető.

Kilenc után nem sokkal már javában zúz a pécsi Psycho Mutants, ami nem túl szerencsés, hiszen tumultus csak tíz körül alakul ki odafönt a kapunál, így a legtöbben lemaradnak az egyik legjobb kortárs magyar rock-produkcióról. A sajtóanyag szerint az együttes Tarantino és David Lynch filmjeinek zenei világát követi, ami egy koncepciózus hobbi- illetve garázszenekar képét sejtet (vö. The Tarantinos), de a helyzet szerencsére nem ilyen egyszerű. A Psycho Mutants igazi haláltánczene, sötét és baljós psycho- és rockabilly, blues-os és jazzes felhangokkal, a színpad felett ott lebeg Nick Cave és Tom Waits szelleme. A legkínálkozóbb hasonlat mégis éppen a Quimby tíz-tizenöt évvel ezelőtti teljesítménye (Jerrycan Dance, Majomtangó, Diligramm, az idősebbeknek nyilván megvan a dolog). Még az énekhang is stimmel, bár Karnics Zoltáné mélyebb és ércesebb, ahogy angolul nyomja (bájos magyar akcentussal). Mindehhez csak hozzátesz az Eugene Hütz-öt (Gogol Bordello) és a Lux Interiort (The Cramps) idéző mozgáskultúra: az énekes ugrál, rohangál, tekergőzik, vagy a dobok tövében összegörnyedve kántál, Jehan Paumero, a szigorú arcú harmonikás pedig magából kikelve vonaglik és ordít.

A pörgés egy rövidebb koncertnyi ideig leáll, jön ugyanis a kanadai Geoff Berner, és a már említett, stand-up comedyre emlékeztető egyszemélyes-egyhangszeres műsorával. Érthetetlen egyébként, miért kellett őt középre tenni, hiszen a fekete, kíméletlen humorra előadott dumaszínház-jellegű előadás igazi „odafigyelős” produkció, neki kellett volna kezdenie, amikor a közönség egyik fele már megérkezett, de még nem állt be. Ettől függetlenül persze Bernerre egy szavunk sem lehet, minden benne van, amitől szeretjük a stand-up comedyt és a jellegzetes zsidó humort (amely két jelenség között egyébként komoly átfedés van, nem véletlenül). A számok előtti felkonfok („Jó estét, Budapest! Vagy ne fárasszam magam? Itt mindenki norvég?!”), a dalszövegek és a zavarba ejtő szelíd mosoly ugyanolyan fontos, miközben a közönséget bevonva énekel és szövegel a házasságról, a piáról, a körülmetéléséről és persze a dugásról. „Nem szórakoztatni akarok, folkzenész vagyok, tanítok inkább”, mondja, majd megtanuljuk a „fucker” szót jiddisül, autentikus kiejtéssel. Politizál is, van egy kedves, fülbemászó kis dala arról, hogy a kanadai British Columbiában megrendezendő téli olimpia miatti megszorításokkal leállították a gyermekhalandóság kutatását, de sebaj. „All the dead children are worth it”, megéri a sok halott gyereket, énekli vele a mosolygós közönség tapsolva. Aztán kifejti, hogy ő tulajdonképpen a viszkinek köszönheti a fogantatását, a részletekbe nem megyek bele, megtette ő. Végül búcsú és marketing, „ott hátul lehet kapni cuccokat, a pólóimat úgysem tudjátok letölteni, szóval legalább azokat vegyétek”.

Az utolsó, legfontosabbnak szánt koncertről, a Kaizers Orchestráról nem könnyű írni. A jegyzeteim zavarosak, aztán fel is adtam, ez úgyis visszaadhatatlan. A koncert látványelemeit és zenei világát inkább vázlatpontokban ismertetném, az objektivitás és tárgyszerűség követelményeit maximálisan betartva.

- A billentyűs gázmaszkban lép fel.
- A színpadon van két bádoghordó, erre néha felállnak a gitárosok, és ott vonaglanak.
- A már említett gázmaszkos és az egyik gitáros néha elhagyja a hangszerét, hogy egy-egy ijesztő vascsővel üsse a hordókat
- A dobos pattintottkőkorszak-beli technikája még ennél is ijesztőbb
- Egyenruhában vannak, bár nyakkendő-ügyben láthatóan nem egyeztettek.

A Kaizers Orchestra egyébként olyan, mintha a Hives-t (akikkel nagyjából egyszerre lettek ismertek, szóval az egymástól koppintás ezzel kizárva) összeráznánk a Gogol Bordellóval, egyszerre félelmetes és nagyon kedves, amit csinálnak, szerencsére immár teltházban. Sokkal inkább rock, mint népzene, de a hatások azért egyértelműek – a közönség mindenesetre el van ájulva, angol és norvég visszázással hálálják meg az élményt. Középtempó és néhol szinte követhetetlen, négynegyed-alapú zúzás váltja egymást, bestof-jelleggel – a három albumnyi anyagból már lehet válogatni. Egyébként tényleg Norvégia egyik legsikeresebb együtteséről van szó, 2001-es lemezükért meg is kapták az ottani Grammy-t, ami szép bizonyíték arra, hogy tőlünk kicsit északabbra egészséges összhangban van a popzenei kánon és a zenék igazi minősége.

A végére pedig ide kívánkozik pár sor a közönségről, aki nagyon előzékeny és figyelmes, a színpad elől nem kékre-zöldre rúgva kell távozni, az egyik hangfal alatt hadonászó kerekesszékes srác köré spontán testőrség alakul, ha kimegyek, utat engednek, és miután visszajövök – ez leírva is furcsa -, azt látom, hogy megtartották a helyemet. Mindenki mosolyog, sörök és cigik cserélnek gazdát folyamatosan, értitek, mire célzok, na.

Neményi Márton

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2025. január 6.

A januári elcsendesedéshez ad kapaszkodót Curtis

Egy korszaknyitó, új szívbemarkoló dallal jelent meg Curtis, mely édesapjáról állít emléket „Fehér rózsa” címmel. Lágy, keserédes zongora adja meg az alaphangot, Curtis pedig kiereszti az elmúlt évek minden fájdalmát a nem múló hiányról. A jazzes-melodikus vokált hamisítatlan rapverze váltja, lendületet adva és erőt az évkezdéshez. A rapper idén magasabb fokozatra kapcsol és készül egy új EP-vel is. Tovább

2020. február 20.

Háromszor is Unearth!

Egy éven belül már harmadszor járt nálunk 2020. február 19-én a metalcore alapbanda, ezúttal a Prong, a Dust Bolt és a Sinaro társaságában. Az A38 adott otthont a bálnak, ami már tavaly is remek helyszínnek bizonyult, hiszen a Darkast Hour-ral közösen már fullra tette a banda a bárkát. Annyit elárulhatunk mindenféle spoiler nélkül: most sem okoztak csalódást! Tovább

2020. február 6.

A téli formáját hozta a Slipknot az Arénába

Tavaly nyáron, a Volt Fesztiválon akkorát ment a kilenc maszkos őrült, amitől elhittem nekik, hogy a We Are Not Your Kind lesz az A lemez… Aztán kijött a korong, ami csalódást okozott, a Slipknot pedig visszatért hozzánk, hogy promotálja a lemezt, de ez sem ment annyira flottul. Plusz itt volt még a Behemoth is, de hát… Tovább

2020. február 4.

Telet temetett a The Biebers a Hajón!

Hatalmas, forró hangulatú, teltházas koncerttel indította 2020 második hónapját a The Biebers, hiszen minden jegy elkelt a téltemető/turnéindító koncertjükre. Puskás Petiék nem is okoztak csalódást, minden tőlük telhetőt megtettek, hogy meghálálják a rajongók bizalmát. A hangulat megalapozásáról a szintén fővárosi The Palace gondoskodott. Tovább

2020. január 21.

Évet nyitott nekünk a Fish!

Szombaton, azaz 2020. január 18-án megindult a 2020-as koncertszezon, legalábbis az ország egyik legjobb koncertbandájának, a Fish!-nek. Krisztiánék nem is sokat teketóriáztak, a Barba Negrában ismét lefektették az alapszabályt: ha házibuliról van szó, ők a legjobbak! Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky