2008. február 9.
„Fejek lógnak a kukások fáin / szájvíz, zenegép, benzin” – értelmes, ugye? Reméljük, senki nem tette fel a karrierjét arra, hogy Beck stílusteremtő, tizenkét éves Odelay albumának dalszövegeit elemzi jelentéstani szempontból, hiszen az enyhén zakkant countryrocksztár maga ismerte be: némelyiknek (illetve konkrétan a nagy slágerek bizonyos sorainak) semmi értelme.
Beck házilag kotyvasztott (nem ritkán otthon, sávonként, egyedül rögzített) rockszámai a kilencvenes évek közepe óta bűvölik el a humorérzékkel és nyitottsággal megáldott amerikaiakat, akik vevők arra, ha saját kultúrájukat alulnézetből mutatják meg nekik. A Mellow Gold című reménytelenül szétesett, amatőr körülmények között készült első albuma (amelynek kezdő dala, a Loser azóta is a művész úr egyik legnagyobb slágere) még csak egy viszonylag szűk réteget szólított meg; a nagy kitörés, 96-ban, az Odelay albummal következett be, amely azóta is kreatív csúcspontja munkásságának. Beck nem csak karcos hangzású zenéjéről és innen-onnan összelopkodott hangmintáiról híresült el, hanem zavaros, szürreális (illetve mondjuk ki: érthetetlen), de nagyon vicces szövegeiről is.
Nemrég kiderült, hogy az album legnagyobb slágerei (Devil’s Haircut, The New Pollution) nem csak érthetetlenek, de bizonyos soraiknak soha nem is volt értelmük. A lemezfelvételnél ugyanis, amikor a zenei alapok már készen voltak, de a szövegek még nem teljesen, Beck halandzsával pótolta a hiányzó részeket. „Ezek csak rögtönzött részek voltak – mondta –, de később valahogy a szívünkhöz nőttek”. Így maradtak az albumon olyan elképesztően összetett költői képek, mint az első mondatban idézett sorpár a Devil’s Haircut című számban, vagy a The New Pollutionban a következő rész: „Cigaretta minden karján / liliomfehér lyuk-őrületek / karburátora a Holdhoz kötve / korok kajáin vörös szemek” – irigykedhetnek a hatvanas évek pszichedelikus dalszerző-zsenijei.
Beck sajnos nem mondott semmit arról, hogy akkor a többi szöveg jelent-e valamit – a rajongóknak azt ajánljuk, hogy bár próbálkozhatnak tovább az olyan szövegek megfejtésével, mint például „a Sátán sérója jár a fejemben”, a dolog komolyságát kezeljék fenntartással.
-nm-
Forrás: nme.com