Nem túlzás azt állítani, itthon is hatalmas népszerűségnek örvend a Trónok Harca regényfolyamából készült adaptáció. A sorozat zeneszerzője az a Ramin Djawadi, aki korábban például A szökés zenéjét is komponálta. Egy vele készült hosszabb interjúból szemezgettünk, amelyben például elárulja, miért az Emilia Clarke által alakított Daenerys Targaryen a kedvenc szereplője.
Van olyan film, ami elsőként ösztönzött arra, hogy zeneszerző legyél?
Ami igazán inspirált, az A Hét mesterlövész volt. Németországban felnőve imádtam az amerikai western-filmeket. Olyan 11 lehettem, és mindennap megnéztem, teljesen elvarázsolt.
Szerinted miért téged kértek fel a sorozat készítői?
Biztosan szerették a tematikus műveimet, és szintén pozitív benyomást tehetett, hogy sok etnikai hatás fedezhető fel a zenéimben. Kedvelhették még az ütős hangszerek uralta zenét. De használtunk például dudukot is, amelyik egy örmény hangszer.
A sorozatban egy fantasy-világ jelenik meg, sokféle hellyel és hatással. Mire építettetek leginkább? Néhol kelta zenei motívumok is felfedezhetőek.
Valóban, de nem akartunk túlságosan ebbe az irányba elmenni. A fuvola nagyon gyakori hangszer a kelta zenében, mi hagytuk a fuvolákat, a leggyakrabban használt hangszerünk a cselló, ezt hallhatjátok a főcímben is. Egyszerre tud sötét és szeszélyes, valamint szép és érzelmes lenni, ez pedig tökéletes a sorozathoz, hiszen ez alapjában véve egy sötét hangulatú széria. Nyilvánvaló, hiszen, minden családnak megvan a saját problémája.
Mennyire nehéz a sorozattal dolgozni?
Az egyik legnagyobb kihívás, hogy egy erőteljesen párbeszéd- és karaktercentrikus műről van szó. Néha egy adott résznél az a legjobb, ha nincs alatta zene, ha csend van. Általában az epizódok vége felé, amikor a sztori, a feszültség kezdi elérni a tetőpontját, a zene is nagyobb hangsúlyt kap.
Inkább a forgatókönyv vagy a képi világ inspirálta a zenét?
Olvastam a forgatókönyvet, de a képi megjelenítés egészen új lökést adott. Például a főcím: amikor a képsorait megmutatták, egyből arra ösztönzött, hogy megírjam azt a zenét hozzá.
Van kedvenc karaktered a sorozatban?
Daenerys. Fantasztikus látni, hogy a lány, aki kezdetben mellékszereplő, elhanyagolható karakter, mivé válik. Plusz vannak sárkányai. Egyszerre erős és cool!
Miket hallgattál, miközben a sorozat zenéjét komponáltad?
Romantikusokat, rockzenét, mindenfélét a rádióban. De egyáltalán nem hallgatok filmzenét, nem akarom, hogy befolyásoljon.
Használsz élő zenét?
Voltak olyan zenék, amelyeket igazi zenészekkel, kórussal rögzítettünk. A számítógépnek megvannak a korlátai, néhány grandiózus jelenetnél mindenképpen jobbnak tartottuk az élőzenés megoldást.
Adták már elő a zenéidet élőben, valódi zenekarral?
Volt egy koncertem Tenerifén, 2008-ban. Elhangzottak témák A Szökésből vagy épp a Vasemberből is. Gondolkodtunk már rajta, hogy kellene valami hasonló a Trónok harcával kapcsolatban is, biztos jó móka lenne.
Megjelent Oliver Sim, az újra aktív The xx bársonyos hangú énekes-basszerosának legújabb szólóanyaga, a "Telephone Games". A kecses elektropop vallomás az "Obsession" című tracket követi, és mindkét dal producere Bullion (Carly Rae Jepsen, Ben Howard, Nilüfer Yanya) volt. Továbbá mindkettő felvételhez a neves fotóművész és filmrendező, Sharna Osborne készített stílusos videóklipeket, melyek akárcsak a szerzemények, egyszerre játékosak, sikkesek és pimaszok. Tovább
Megjelent Kevin Parker koncerteken zenekarrá dúsuló zenei projektje, a Tame Impala ötödik nagylemeze, a "Deadbeat". A korongot a "Loser", az "End of Summer" és a Spotify Globális Top100-ban megjelenése óta szereplő "Dracula" című dalok vezették fel, melyek villámgyorsan betörtek a Billboard Hot 100 és alternatív zenei listáira, az eddigi legsikeresebb Tame Impala daldebütálásokat eredményezve. Tovább
A hangfelvétel-kiadók nemzetközi szervezete, az IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) - amelynek hazai képviselője a MAHASZ - megjelentette Music in the EU (Zene az EU-ban) című regionális jelentése második felvonását. Tovább
Az afrikai gitárzene úttörő kvartettjének számító, és korábban a hazai Bánkitó fesztiválon is fellépő Mdou Moctar vadonatúj session videóval jelentkezett: a "Live at Smokey's Wedding, Agadez" című 14 perces kisfilm egy barátjuk tradicionális tuareg esküvői ünnepségébe enged betekintést, ahol ők voltak a díszvendégek. Az autentikus lagzis produkciót mindössze egy Zoom diktafon és egy iPhone segítségével örökítették meg utókornak. Ez az utolsó a 2023-ban, Nigerben rögzített anyagaik közül. Tovább
Szeptember elején megjelent a Big Thief nevű amerikai indie folk banda hatodik albuma, a "Double Infinity", melynek elvarázsolt és gondolatébresztő "Words" című dalához egy különleges hangulatú videóklipet is forgattak. Ez nagy dolognak számít a zenekar háza táján, hiszen a 2017-es "Mythological Beauty" kisfilmje óta nem készítettek klasszikus klipet, melyben hangszer nélkül láthatóak lennének. Tovább