3422 bands 12339 MP3 a descargar
Categorías
Hirdetés
Események

2011. október 28.

A remek Fourplay játszik a Kongresszusi Központban

Copyright:

A világhírű kortárs jazz kvartett, önmagukban is világsztár tagjaival – Bob James, Nathan East, Harvey Mason és Chuck Loeb - két évtizede töretlenül sikeres, egymás után söpri be a szakma és a közönség elismerését világszerte. Ez főleg annak köszönhető, hogy a R&B-t, a popot és még több más stílust egyedülálló módon ötvözték a jazzel, kihasználva annak számtalan dimenzióját, és az abban rejlő végtelen lehetőséget. Mindezt mintegy féltucat felvételen bizonyították, amelyek közül hat a Billboard kortárs jazz listájának az élvonalába is került, és amelyekkel áttörték a rétegzene kategóriáját.

A Fourplay történetét 1990-ben a billentyűs Bob James kezdte írni, aki a hatvanas évek közepétől kezdve több szólóalbummal büszkélkedhetett, és aki a jazz zongoristák körében akkora már világszerte nagy név volt, nem csak hangszeres zenészként, hanem zeneszerzőként és hangszerelőként is. James a Grand Piano Canyon albumának felvételekor összeállt régi barátjával, a dobos, producer és zeneszerző Harvey Masonnel, aki többek között  Herbie Hancock, Barbra Streisand, és a Notorious Big albumain játszott. Ugyancsak csatlakozott hozzájuk a Sergio Mendes gitárosaként is ismert Lee Ritenour, valamint a világhírű basszusgitáros és énekes, Nathan East, aki olyan sztárokkal dolgozott együtt, mint Barry White, Eric Clapton, vagy Phil Collins. A négy zenész az album készítése közben határozta el, hogy továbbra is együtt muzsikálnak, és megalapították a Fourplay-t. Első, a kvartett nevét viselő, a R&B-t, a popot és a jazzt ötvöző albumuk 1991-ben látott napvilágot.
 
Az önmagában is világsztárokból álló felállás három sikeres albumot jelentett meg, köztük olyanokat, mint az Elixir, amelyen olyan vendégművészek énekeltek, mint Phil Collins, Patti Austin és Peabo Bryson. Ritenour gitárjátéka egyesülve James hangszeres tudásával a korai Fourplay hangzás alapkövét jelentette, mégis a kilencvenes évek közepén elhagyta a kvartettet és helyére Larry Carlton került, akit a The Crusaders, Joni Mitchell, vagy Quincy Jones albumairól ismerhetett a közönség. 
 
Carlton a 4 című albumon debütált, amelyen – akárcsak a másik három tag – zeneszerzőként is megmutatta tehetségét, mindezt világhírű énekesek - El Debarge, Babyface Edmonds, Kevyn Lettau és Shanice társaságában.
 
Az 1999-ben megjelent Snowbound-ot követő Yes Please! című albummal alapjaiban megrengették a kortárs jazz addigi ismertető jegyeit azzal, hogy a blues, a funk, sőt még a kelta zene elemeit is becsempészték a szerzeményekbe. Ez a fajta kísérletező kedv érezhető az ezt követő Heartfeltcímű albumon is, amelyen egymást követő improvizációkat egyesítettek egységes szerzeményekké. Ennek eredményeképpen nem igazán szólalnak meg tiszta dallamok rajta, de az album egésze egyszerre kísérletező, tapogatózó, mégis élvezhető lett. 
 
A 2004-es Journey album letisztult és ugyanakkor egységes lett és tökéletesen beleillett a Fourplay eklektikus filozófiájába, hiszen számos stíluselemet foglalt magába. Ennek legékesebb bizonyítékai Sting Fields of Gold című slágerének finom feldolgozása és Mason bossa novája, a Rozil. Ezt 2006-ban az X című album követte a kék szemű soulsztár, Michael McDonald közreműködésével, aki mintegy újraértelmezte Steve Winwood My Loves Leavin' című klasszikusát. Két évvel később, az eddigieken kívül afrikai zenét is felvonultató Energy című album három egymást követő héten időzött a Billboard kortárs jazz slágerlistájának élén
 
Tizenkét év után Carlton tavaly lépett ki a kvartettből, hogy a szólókarrierjének szentelje az idejét, így a csapathoz a virtuóz gitáros, Chuck Loeb csatlakozott, aki teljes mértékben egyenrangú partnerként tudott együttműködni a többi taggal zenészként és emberként egyaránt. Loeb nyíltan bevallotta, hogy mindig is nagy Fourplay rajongó volt, és tisztában van vele, hogy ez a lehetőség meghatározza a későbbi karrierjét is. 
 
Loebet először a legutóbbi, Let’s Touch The Sky című albumon hallhatjuk, csakúgy mint a két világhírű énekest, Anita Bakert és Ruben Studdardot. Az új zenész új energiákat mozgósított a kvartettben, amelytől még nagyobb kísérletezőkedvük lett és még azt a kevés, maradék kötöttséget is lerázták magukról, amit a kortárs jazz megkövetelt volna tőlük. 
 
- Mind a négyen elég régóta vagyunk ebben a szakmában ahhoz, hogy tudjuk, a zenészekre mindig nehezedik egyfajta nyomás, hogy kössenek kompromisszumot – mondta James az album kapcsán. - Mi ezt azonban nem akarjuk, nem akarunk elveszni a középszerűségben. A célunk az, hogy az élvonalban maradjunk, a zenét magasabb szintre emeljük, és ezzel együtt magasabbra tegyük a mércét mások számára is. Néha fel kell rázni magunkat és a környezetünket és a  közönséget, még akkor is, ha csak egy kortárs jazz kvartett tagjai vagyunk, akik két évtizede veszünk részt ebben a nagy közös játékban. Egyvalami biztos a zeneiparban, és az üzleti életben, az a változás. 
 
Az album egészét átszövő romantikához és optimizmushoz tökéletesen illik a ritmusos és egzotikus címadó szerzemény, amelyben James új gitárosával karöltve kápráztatja el a hallgatót kellemes latin ritmusokkal, majd az ezt követő 3rd Degree-vel Loeb zeneszerzőként is bizonyít, bár ez nem csak neki, de a többieknek is lehetőséget ad arra, hogy virtuozitásukat kibontakoztassák.    
 
A két vendégművész, Ruben Studdard és Anita Baker a soulos Love TKO című szerzeményben énekelnek együtt, és az álomszerű You’re My Thrill-ben. Studdard meghívása Nathan East ötlete volt, aki egy élő tévéfelvételen találkozott vele Washingtonban. 
 
 - A leállás alatt elkezdtem basszusgitározni a Love TKO-t, Riben pedig odalépett a mikrofonhoz, hogy énekeljen, és megállt az élet a stúdióban – emlékszik vissza East. - Abban a pillanatban tudtam, el kell hívnom őt, hogy ezt egy Fourplay albumon is elénekelje, és amikor ezt megemlítettem neki, nagyon lelkes volt. 
 
Anita Baker az utolsó, You’re My Thrill című dalt énekelte fel az albumra. Azután mondott igent a fiúknak, hogy együtt léptek fel a JVC Jazz Fesztiválon Oaklandban.
 
- Nem tudtuk, mikor tudjuk Anitát a stúdióba csábítani, úgyhogy először egy olyan hangszerelést készítettünk, amelyben neki nem is volt szólama – mesélte James. - Amikor eljött hozzánk, nem voltunk biztosak benne, hogy tetszeni fog neki, de miután meghallgatta, láttuk rajta, hogy nyert ügyünk van. Egy-két nap alatt el is készült vele a felvétel. 
 
 Mason, aki a kezdetektől részt vett a Fourplay történetében, biztos benne, hogy az idő múlásával nem csillapodik a kísérletező kedvük, és a kvartett célja továbbra is az, hogy újabb zenei dimenziókat fedezzenek fel. 
 
- A Let's Touch The Sky tökéletesen kifejezi, hogy mi a filozófiánk és hol tartunk most – mondta. - Valamilyen módon most attól újultunk meg, hogy friss vér került a csapatba, aki újabb lehetőségeket tárt fel előttünk. Szeretnénk látni, tudunk-e még magasabbra repülni vele!
 

FOURPLAY

LETS TOUCH THE SKY

BUDAPEST KONGRESSZUSI KÖZPONT

2011. NOVEMBER 3.

 

 

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2024. november 18.

Ősszel újabb tematikus napokkal folytatódik a DEX Songwriting Expo

A DEX Songwriting Expót 2018-ban indította el az Artisjus azzal a céllal, hogy hiánypótló kezdeményezésként támogassa az információmegosztást és kapcsolatépítést a dalszerzői közösségen belül, valamint lehetőséget teremtsen a szakmai fejlődésre. A rendezvénysorozat most őszi kiadással várja a tanulni és inspirálódni vágyó zenei alkotókat. A meghívott szakemberek tematikus mesterkurzusain az érdeklődők novemberben és decemberben vehetnek részt az Artisjus székházban. Seguir

2024. szeptember 20.

Nagyszabású műsorral vár a slágergyáros Moriones

Legutóbbi, zsinórban harmadik teltház előtt bemutatott koncertjén Moriones bohóc karaktere meghalt, s ezzel egy új, titkokkal átszőtt epizód kezdődött el. Az őszi hosszúhétvégén, november 1-jén az Akvárium Klub nagytermében egy különleges este keretein belül végre megismerkedhetünk a TENEBRIS-történettel. A jegyértékesítés elindult és már most látszik: a TENEBRIS* című album megjelenését követően töretlen az óriási érdeklődés, rohamos tempóban fogynak a szabad férőhelyek. Seguir

2024. szeptember 1.

MAYHEM: 40 éves szülinap és Vágtázó Halottkémek a Barba Negrában

Jubileumi évet ír a Mayhem, éppen 40 éve (!) indult útjára az a black metal gépezet, mely most múltidézésre hívja rajongóit és az olykor kaotikus, vagy éppen véres történetéből hoz korábban soha nem látott képeket és felvételeket. Seguir

2024. augusztus 30.

A Faithless bejelentette 21 állomásos európai turnéját

A Glastonbury, a Wilderness és a Bestival fellépéseikről begyűjtött dicsérő kritikák, valamint az év elején lezajlott, pár fellépésből álló európai turnén debütált vadonatúj show fogadtatása után a dance műfaj úttörője, a Faithless bejelentette 21 állomásból álló egyesült királyságbeli és európai turnéját. Seguir

2024. augusztus 29.

Hamarosan nyit az INOTA Focus

A tavalyi első INOTA Fesztivál fényművészeti programjának egyenes ági folytatásaképp jelentkezik most augusztus 30-tól a háromnapos INOTA Focus: RADIANCE, hogy ismét összekapaszkodjon az üzemen kívüli Inotai Hőerőmű és a kortárs vizuális kultúra. Az INOTA Fesztivál az ERSTE támogatásával ráadásul fényművészeti pályázatot hirdetett, a nyertes installációkat a Turbinacsarnokban mutatják majd be. Seguir

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky