A nemrég alakult „interkulturális” együttes július 2-án tette közzé az első közös dalt Miracle Worker címmel, a lemezbemutató pedig szeptember 20-án várható. Az eddig nyilvánosságra hozott hírmorzsák főleg meglepőek – mi lesz ebből?
A 68 éves Jagger hivatalos weboldalán nem szerénykedik, amikor jellemzéséről van szó. „Zenész, énekes, dalszerző, rock legenda, színész, rendező” és egyben a modern kor egyik legismertebb és legnagyobb hatást kiváltó brit zenészének tartja magát. Gyermekkorának ismertetése után rögtön a Rolling Stones alapítását írja le. Önállóan az embert is megmutatta közönségének – a Jagged Films 2001-ben Being Mick címmel dokumentumfilmet készített az akkor 58 éves sztár életének egy évéről.
Mick számára mindig a dalok és a zene volt elsődleges, a zenei stílus csak második helyen szerepel – bluestól raggae-ig minden megtalálható a repertoárjában. Eredetiségével 2005-ben kiérdemelte a Golden Globe-díjat, a „zenéért tett szolgálatait” pedig 2003-ban lovagi címmel jutalmazták.
De mégis miként illik bele a képbe a SuperHeavy?
A megalakulás története némileg hasonlít a Rolling Stoneséhoz: néhány ember összetalálkozik, akik szeretik a zenét és alapítanak egy bandát – kissé idealisztikus, de nem kirívóan egyedi eset. Dave Stewart, Joss Stone, Damian Marley és A.R. Rahman különböző kultúrákat és stílusokat képviselnek, de elmondásuk alapján ez nem gátolta a közös munkát – gyakorlás és előre megírt dalok nélkül, szinte ösztönösen zenéltek együtt. Ugyanakkor különös módon folyton Jaggerhez kötik az együttest, holott - mint a Guardianban olvasható - Stewart ötlete volt.
A kultúraköziség mellé stílusköziség társul – a bemutatkozó dalt például reggae/pop kategóriába sorolja a music-news. Az együttes nevét Muhammad Ali ihlette, a CD borítóján oroszlánfej látható (India címerében Asóka oroszlános csakrája szerepel), ráadásul a második dalban (Satyameva Jayate, vagyis Csak az igazság győzedelmeskedik – egyben India mottója) Jagger szanszkritül énekel. Egyelőre dominálni látszanak tehát az ázsiai jegyek. Mindamellett a zenekar bevallása szerint Damain apját, Bob Marley-t is példaképének tartja, ami a Miracle Worker-ben kétségtelenül megjelenik Amerika javára.
Kérdés, hogy vajon mi lesz az európai vonás. A válasz talán a szövegekben keresendő. A Miracle Worker a szerelemről szól (bár a cím először John Lennontól a Working Class Herot idézte fel számomra), nyelvezete azonban olyan kifinomult, mondhatni elegáns, amivel ritkán találkozunk napjaink zenei tömegtermelésében. Az olyan szavak, mint „mentalitás”, „nézőpont”, „regenerál” fehér hollók a dalszövegek világában, most pedig egy számba vannak összezsúfolva, miközben úgy belesimulnak a ritmusba, hogy szinte észre sem vesszük, hogy egy 18. századi költeményt hallgatunk. Így már a szanszkriten sem csodálkozom…
Annak ellenére, hogy turnét nem terveztek, igen megalapozott reklámmal készültek még az első lemez megjelenése előtt. A propagandából is látszik, hogy nemzetköziek akarnak lenni: a világon mindenhol elérhetővé igyekeznek tenni a Miracle Workert, és már az első sorral mindenkihez szólnak – „to all the lovers who might be thinking of breaking up” - hiszen van-e olyan szerelmespár a világon, aki egyszer sem gondolt a szakításra?
A The xx-ből is ismerős londoni dance-pop csillag, Romy új dallal jelentkezett: megjelent a "Love Who You Love". A track egyfajta szimbolikus zárófejezetként szolgál 2023-as "Mid Air" című merész debütáló szólóalbumához, amely a queer szerelem és az önfelfedezés intimitását tárta fel. Ez a felvétel egy igaz szerelemprojekt, melyet Romy 2020 óta formált, a produceri munkálatokat pedig BloodPop és Jamie xx oldalán végezte. A felszabadultság fontosságát hirdető szerzeményhez egy videóklip is készült, amelyet az énekes-dalszerző alkotó- és élettársa, Vic Lentaigne rendezett. Weiter
Megjelent Oliver Sim, az újra aktív The xx bársonyos hangú énekes-basszerosának legújabb szólóanyaga, a "Telephone Games". A kecses elektropop vallomás az "Obsession" című tracket követi, és mindkét dal producere Bullion (Carly Rae Jepsen, Ben Howard, Nilüfer Yanya) volt. Továbbá mindkettő felvételhez a neves fotóművész és filmrendező, Sharna Osborne készített stílusos videóklipeket, melyek akárcsak a szerzemények, egyszerre játékosak, sikkesek és pimaszok. Weiter
Megjelent Kevin Parker koncerteken zenekarrá dúsuló zenei projektje, a Tame Impala ötödik nagylemeze, a "Deadbeat". A korongot a "Loser", az "End of Summer" és a Spotify Globális Top100-ban megjelenése óta szereplő "Dracula" című dalok vezették fel, melyek villámgyorsan betörtek a Billboard Hot 100 és alternatív zenei listáira, az eddigi legsikeresebb Tame Impala daldebütálásokat eredményezve. Weiter
A hangfelvétel-kiadók nemzetközi szervezete, az IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) - amelynek hazai képviselője a MAHASZ - megjelentette Music in the EU (Zene az EU-ban) című regionális jelentése második felvonását. Weiter
Az afrikai gitárzene úttörő kvartettjének számító, és korábban a hazai Bánkitó fesztiválon is fellépő Mdou Moctar vadonatúj session videóval jelentkezett: a "Live at Smokey's Wedding, Agadez" című 14 perces kisfilm egy barátjuk tradicionális tuareg esküvői ünnepségébe enged betekintést, ahol ők voltak a díszvendégek. Az autentikus lagzis produkciót mindössze egy Zoom diktafon és egy iPhone segítségével örökítették meg utókornak. Ez az utolsó a 2023-ban, Nigerben rögzített anyagaik közül. Weiter