3422 zenekar 12339 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Események

2009. június 9.

Giora Feidman: Minden dalra lehet táncolni

Copyright:

Giora Feidman

„A zenetörténelem élő része”: Több, mint 50 évvel azután, hogy  Giora Feidman először lépett a világ színpadára a klarinétjével, ez a dicséret, nem is tűnik túlságosan nagynak. A modern zene legfontosabb interpretálóinak egyikeként az évtizedek során Giora Feidman “jelenséggé” vált. Művész, tehetségkutató-felfedező és világszenzáció: a zene töretlen népszerűségű nagykövete.

Nehéz szavakba önteni, mit is művel a színpadon a klarinétjével; hogy nevet, zokog, miként nyűgözi le a hallgatóságát, miközben folyamatosan elkápráztatja őket valami újdonsággal. És mégis Giora Feidman arra ügyel, hogy újra és újra, újabbnál-újabb módon mutassa be a zenéjét. Sokoldalúsága, a saját, újító jellegű interpretációja a tangót, jazzt, komolyzenét és klezmert illetően remek és nagyszerű egésszé olvad össze. Zenei tevékenységeinek lenyűgöző skálája a jelenlegi vállalkozásaiban is tükröződik. Zenekari koncertsorozatai, rengeteg szólófellépése, valamint különféle filmes, színházi és zenei projektekben történő részvétele mind-mind azt mutatják, hogy Giora Feidman már régóta a legsokoldalúbb zenészek egyike. Kitűnősége a kulturális, vallásos és zenei gyökereiből fakadó jól megkülönböztethető személyes stílusából ered.

Egy argentínai zsidó bevándorló gyermekeként született 1936-ban és fiatalkorát az egyedi, zsidó zenei hagyomány, a klezmer jellemezte. Komolyzenei képzése után 18 évesen Feidmant felvették a Buenos Aires-i Teatro Colon Szimfonikus és Operazenekarba. Ezt két évvel később az Izraeli Filharmonikus Zenekarba, annak legifjabb klarinétosaként történő felvétel követi. A majdnem két évtizeden át ívelő tagsága során korának minden kiemelkedő karmesterével játszik. Ez idő alatt Giora Feidman kifejleszti a zene iránt érzett méltánylását, amely szerinte “a legbensőbb szellemiség nyelve”, olyan közeg, amely minden határt legyőz.

A hetvenes évek elején Feidman otthagyja az Izraeli Filharmonikus Zenekart és belekezd zenei üzenetének átadásába; a jó öreg klezmer hagyományainak világszerte tapasztalható újjáélesztésébe, amelyet a komolyzene és a modern zene sokoldalú stílusaival gazdagít. New Yorkból kiindulva, ahol a „klezmer királyaként” ünneplik, kikövezi az útját „zsidó léleknek” a klasszikus zenei színpadokra. Ezáltal a közönségének nem csupán a klezmer nagyon személyes interpretációját mutatja meg, hanem egyúttal határtalanul mély hódolatot az élet iránt. Ezzel egyidejűleg folyamatosan fejlődik a zenéje is. A kvartettjével egyetemben, amely a világkörüli fellépésein kíséri őt, Giora Feidman új irányokba kalandozik el. Argentin gyökereihez visszatérve, a tangó elengedhetetlen és alapvető részévé válik zenéjének. Olyan jelenlegi vállalkozásaival, mint a Spirit of Music (A zene szelleme), Tango Klezmer és Dance of Joy (Örömtánc) vagy a “Two Religions – One Language: Music” (Két vallás, egy nyelv: zene), a klarinétos a kultúrák közötti hidat építi fel. Ez az együttélés legalább annyira izgalmas, mint amennyire lenyűgöző és Feidman saját életének hátteréből fakad. Ezzel párhuzamosan Feidman ugyanakkor hű marad zenei karrierjének kezdeteihez, amikor is az útja során számos olyan közismert zenekarral lépett fel, mint például a Kronos Quartet vagy a Lengyel Kamarazenekar; továbbá olyan CD-ket adott ki, amelyeken a Berlini Szimfonikusokkal és a Müncheni Kamarazenekarral együtt játszik. 2002 júliusában a Müncheni Rádió zenekarával lép fel egy, a zene világa által már régóta várt eseményen: „Giora Feidman Mozart klarinétkoncertjeit játssza.” Mindezek mellett a művész a legkülönbözőbb vállalkozások keretein belül jelenik meg. Ezek között szerepel egy hangfelvétel a némafilmek egyik klasszikusához, a Gólemhez, továbbá egy utazás az elmúlt évszázadokon keresztül, amelyen az orgonista Matthias Eisenberggel együtt évek óta dolgozott. A koncertfellépések mellett ott van még a színpad. Németországban 1984-ben kezdődik Feidman rendkívüli sikere, ahol Peter Zadek azóta legendássá vált alkotásában, a “Gettóban” jelenik meg. Feidman tehetsége, amelyben a klarinétosi tehetségét a színpadi tehetségéhez mérik és nagyban dicsérik, 1994-ben folytatódik olyan operákban, mint a “Der Rattenfänger” (A hamelni patkányfogó) Dortmundban és a “Lilith” (1996-ban Bayreuthban), továbbá a “Meschugge vor Hoffnung” a Hamburgi Stúdiószínházban.

Ezt a zenei kört nemzetközi filmprojektek egészítik ki. A kilencvenes évek elején Giora Feidman Steven Spielberg meghívására válaszolva Itzhak Perlmannal együtt hozzájárul az Oscar-díjat elnyerő “Schindler listája” című film zenéjéhez. Feidman központi karakterszerepet játszik mind a “Beyond the Silence” (Jenseits der Stille) című filmben, mind pedig a Joseph Vilsmaier által rendezett “Comedian Harmonists” (ua.) című filmben. Mindkét film zenéjében Ora Bat Chaim műveit dolgozza fel. A festőnő, költőnő és zeneszerzőnő Ora Bat Chaim zenéje Giora Feidman számára a megértés szimbóluma. A nemzetiszocializmus áldozatainak emlékünnepségén együtt lép fel a berlini filharmonikusokkal a Bundestagban, a bemutatkozó fellépésén előadott szerzeményének címe “Love” (Szeretet). 2003 tavaszán a “Love” a címadó dala a “Giora Feidman plays Ora Bat Chaim” című lemezének. Ezért a lemezért kapta meg az “Echo Classic 2003” díjat a “Classics without Boundaries” (Klasszikusok határok nélkül) kategóriában a Deutschen Phonoakademie-től. 2004 és 2005 során ez a lenyűgöző művész Európa-szerte lezajlott koncertkörútjain villanyozza fel a közönségét. Jelenlegi projektjei egyikének címe “Nothing but Music” (Csak zene!), amiben nemzetközi hírű színészek és zenészek költői képek felhasználásával beszélik el és kalandozzák be a világot és a huszadik század történelmét, és amelyben a nagy klarinétos a Zene Szellemét vezényli.

A minden határokat legyőző zene elérésének álma Giora Feidman számára már rég valósággá vált. Koncertjei és hangfelvételei, amelyek többek puszta zenei élménynél, egy új párbeszéd közegévé váltak. 2001-ben a Német Szövetségi Köztársaság nagy érdemrendjével tüntették ki. 2005-ben ő kapta a német-lengyel határvárosban Görlitz/Zgorzelecben a nemzetközi „Brückepreis“-t (Híd-díj) a nemzetközi megértést elősegítő hozzájárulásáért. Annak az évnek az augusztusában volt művészi munkásságának egyik csúcspontja, a XX. Világifjúsági Nap Kölnben, amelyen 800.000 főnyi hallgatóság és XVI. Benedek pápa előtt lépett fel. 2006 márciusában ünnepelte Giora a 70. születésnapját és a születésnap alkalmából egy tévés dokumentumfilmet játszottak le.

“Éljen sokáig Giora, a klarinétja és a zenéje! Nemzedékek, kultúrák és osztályok között épít ő hidat és mindezt tökéletes művészi érzékkel teszi!” - írta a remek klarinétosról egyszer Leonard Bernstein. Az ő lelkes véleménye még ma is igaz.

1 2

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2025. július 4.

Idén nyáron is fesztiválhangulatot ígér a veszprémi Gyárkert

A régió egyik legnagyobb és legnépszerűbb szezonális koncerthelyszíne, a Gyárkert Kultúrpark 2025-ben már harmadszor hozza el az egész nyáron át tartó fesztiválélményt Veszprémbe. A telt házas nyitóhétvégén a Halott Pénz és Majka indította el a koncertsorozatot. A nyár folyamán hétvégenként a hazai zenei élet kiemelkedő előadói, legendái – többek között Charlie, a Ganxsta Zolee és a Kartel, Ákos, a Carson Coma, Pogány Induló, Dzsúdló, Rúzsa Magdi, Desh, a Quimby, Krúbi és a Bagossy Brothers Company – lépnek majd színpadra. Tovább

2025. június 30.

Ingyenes belépési lehetőséget kínálnak a Rockmaraton szervezői az elbocsátott dunaújvárosi dolgozók számára

A regionális és országos sajtót az utóbbi hetekben egyaránt futótűzként járta be a hír, miszerint a dunaújvárosi vasmű dolgozói tömegesen veszítették el állásukat alig néhány nap leforgása alatt. Ez a szám csupán munkavállalói szinten többezres nagyságrendű, nem beszélve az elbocsátottak családjairól, akik valamennyien hihetetlenül nehéz helyzetbe kerültek. Tovább

2025. június 18.

Metálóriások egymás után - Avenged Sevenfold

Amikor valaki azt mondja, hogy 2025 a metál éve Magyarországon, aligha lehet vele vitatkozni. Tavasszal az Iron Maiden robbantotta fel az Arénát, most pedig egy újabb legendás zenekar érkezik Budapestre: június 19-én az Avenged Sevenfold csap le a Budapest Park színpadán. A kaliforniai srácok nem először járnak kishazánkban, 2018-ban felléptek a VOLT Fesztiválon. Azóta sok változáson mentek át, részben ezért is lesz olyan különleges a koncert. Tovább

2025. június 17.

ByeAlex és a Slepp - Sypmhonic Aréna 2026-ban

A 2024-es telt házas Aréna-koncert és a több nagy sikerű, exkluzív Erkel Symphonic előadások után a ByeAlex és a Slepp 2026-ban újra szintet lép: február 7-én visszatérnek az Arénába egy különleges és látványos produkcióval, olyan egyedi vizuállal és zenei élménnyel, amelyet a közönség már megtapasztalhatott az Arénában és az Erkel Színházban. Tovább

2025. április 16.

Papp Szabi és Fehér Balázs is Depeche Mode-ot énekel

Papp Szabi, Fehér Balázs, Lányi Lala, Szakos Krisztián és Késmárki Zsolt – új neveket lepleztek le a szervezők a grandiózus Depeche Mode Special Tribute koncert kapcsán, és további meglepetések várhatók még. Eközben az esemény szintet lépett és fesztivállá alakult, köszönhetően annak, hogy az MVM Dome mellett Budapest és több vidéki helyszín szórakozóhelyei, vendéglátóegységei is csatlakoztak a programhoz. Aznap mindenhol Depeche Mode szól majd. Az esemény már nemzetközi színtéren is komoly figyelmet kapott: megkezdődik a jegyek értékesítése Európa-szerte. Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky