3422 zenekar 12339 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Koncertbeszámoló

2008. május 4. | Neményi Márton

Kavinsky és Feadz: megszakított közösülés - Galériával!

Copyright:

Állítólag poptörténelmi pillanat volt az A38-on csütörtökön, legalábbis a ami a mostanában nagyon menő francia elektronikus színteret illeti. A tavalyi bulija után ismét idejött ugyanis Kavinsky, és egy Ed Banger-tanítvány, Feadz. A történelmi fordulópont elmaradt, mégis érdemes volt ott lenni. Feadz langyosra vette, Kavinsky az őrületig hergelte a nagyrészt napszemüveges közönséget, a legjobbak pedig a magyarok voltak. De hogy kerül ide a Radiohead?
 

Ha valamire emlékezni fogunk 2007-ből tíz év múlva, akkor az a nagy francia house-robbanás lesz. Illetve a sokadik nagy francia house-robbanás, hiszen nem most árasztották el a világot először a croissant-zabáló őrültek zakatolós-fröcskölős elektronikával. Laurent Garnier neve rémlik valakinek? Nem? Daft Punk? Na ugye. Szóval tavaly nem történt más, csak elővették és leporolták a fiatal dj-k az utóbbi együttes iskolateremtő, ’97-es Homework című albumát, és egyszerűen megcsinálták újra. Hiába az utánérzések, baromi jó albumok születtek ebből a mozgalomból, ott volt például a Digitalism bemutatkozása (pedig ők németek!), a Simian Mobile Disco mennybe menetele (na, ők meg angolok), és hogy maradunk a franciáknál, a Justice, olyan követőkkel, mint Sebastian, Kavinsky és a bizarr hangú mc, Uffie producere, Feadz – ez utóbbiaknak még nagylemezük sincs, bár ez az elektronikus zenében nem jelent semmi rosszat, sőt.

Köréjük aztán egy kis kiadó is szerveződött, név szerint Ed Banger Records. 2002 óta vannak a pályán, és 2006 óta nagyágyúk, legnagyobb húzónevük pedig kétségtelenül a Justice. Bár én szemlesütve bevallom, hogy mindig túlértékeltnek éreztem őket, a tökéletes marketingnek, design- és ruhafetisizmusnak, és persze a mindenütt jelen lévő vaskos, általában tévékből összetákolt keresztnek hála akkora floorfiller a párizsi duó, amekkorát a Daft Punk óta biztosan nem láttunk. Szóval az ő nagy haverjaik, a kiadótól független Kavinsky, és a 2001-es színrelépéséhez képest csak nemrég az Ed Bangerhez csatlakozott Feadz érkezett csütörtök este a hajóra, hogy enyhítsen a fejletépős elektróra éhes közönség elvonási tünetein, amelyet eddig főleg a Kollektíva dj-i próbáltak kezelni, egyébként szép sikerekkel.

Ahhoz képest, hogy – ahogy ezt beharangoztam – poptörténelmi pillanatra lehetett számítani, az A38 gyomra még éjfél után is jobbára kongott. Pedig ekkor kezdett Feadz, a fiatal reménység, akit mindenki a nagy elődök méltó tanítványaként emleget. Nem tudom, hogy a magyar közönség túl közönyös, vagy túl éleslátó ahhoz, hogy eleve ide sem tolta a képét, de a mulasztás nem megbocsáthatatlan, ugyanis a vicces baseballsapkában potmétereket tekergető arc szettje nem volt az igazi. Nem az a baj, hogy az ütem végig változatlan, nem a lehengerlő fordulatokért jöttünk ide, hanem az igazi, minőségi bulizenéért, de ezt csak félig kapjuk meg. Feadzre párpercenként rájön az agymenés, ilyenkor megtöri a négynegyedeket, és föléjük tol valami egészen meglepő, extrém zajt, ami tart egy rövid ideig, aztán visszatér a biztonságos, sekély és langyos vizekre, rengeteg Daft Punk-idézettel, természetesen.

Ezek után epekedve vártam, hogy Kavinsky rendet tegyen. A pókerarcú, szigorúan napszemüvegben fellépő dj nem egyszerűen retrót csinál, hanem konkrétan azt képzeli, hogy 1986-ot írunk. Kialakított maga köré egy kisebb mítoszt, aminek persze ő a főhőse, és a lényege, hogy akkoriban szakadékba zuhant vörös Ferrari Testarossájával, aztán az autóval együtt feléledt, és azóta kíméletlen elektro-szellemként kísért a legmenőbb bulikon. Nos Kavinsky a hajón is inkább kísértett, mint vadult, bár a Feadz által feltett lécet azért lazán megugorja. Már a fellépése előtt hergeli a közönséget, „na mi van, alszotok? menjetek aludni!”, mutogatja a kezével, majd a brutális Wayfarer című instant klasszikussal indít, de a bevadulással vár, csavarja, húzza a felvezető dübörgést, kicsit túl sokáig is, mindenki ugrálna már, kész coitus interruptus. Persze aztán megadja a tömegeknek (akik ekkor már laza félházat alkotnak), amit akarnak, egy kicsit tényleg a nyolcvanas évek közepén vagyunk, ahol a világ legmenőbb zenei megoldásának a visítozó szintifutamok számítanak. Később elkezdi csak lazán pakolgatni a slágereket és a remixeket, sőt megteszi azt, amit csak a nagyon kezdők és a nagyon menők mernek: egyszerűen berak egy számot, amit arra érdemesnek tart (Presets: My People), és kész. A buli második felében visszatér a Testarossás dolgaihoz, és mi megnyugodva vesszük tudomásul, hogy visszatértünk 1986-ba.

Direkt nem írtam a bulit felvezető Kollektíva-különítményről és az őket felváltó We Plants Are Happy Plantsról sem. Ez csak zsurnál-hatásvadászat, ugyanis a legjobbat hagytam a legvégére: az est győztesei a magyarok voltak vicces, változatos és egyúttal földbe döngölős szettjükkel. Hibátlan, szórakoztató műsor volt mindannyiuké, a két francia között lett volna a helyük, ami nyilván szentségtörés, de a bulinak nagyon jót tett volna. We Plants még egy maga gyártotta Radiohead-remixet is megengedett magának. Az a pártucat ember pedig, aki véletlenül már 11-kor ott volt, megtudhatta, hogy lehet a Paranoid Adroidra is ugrálni, ha a dal a megfelelő kezekben van – egyébként rég nem láttam dj-t a saját műsorán ennyire jól szórakozni, mint a Kavinsky mester iránti tiszteletből fehér napszemüvegben fellépő srác. Kár, hogy ez a közönségre nem ragadt át.

Neményi Márton

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2020. február 20.

Háromszor is Unearth!

Egy éven belül már harmadszor járt nálunk 2020. február 19-én a metalcore alapbanda, ezúttal a Prong, a Dust Bolt és a Sinaro társaságában. Az A38 adott otthont a bálnak, ami már tavaly is remek helyszínnek bizonyult, hiszen a Darkast Hour-ral közösen már fullra tette a banda a bárkát. Annyit elárulhatunk mindenféle spoiler nélkül: most sem okoztak csalódást! Tovább

2020. február 6.

A téli formáját hozta a Slipknot az Arénába

Tavaly nyáron, a Volt Fesztiválon akkorát ment a kilenc maszkos őrült, amitől elhittem nekik, hogy a We Are Not Your Kind lesz az A lemez… Aztán kijött a korong, ami csalódást okozott, a Slipknot pedig visszatért hozzánk, hogy promotálja a lemezt, de ez sem ment annyira flottul. Plusz itt volt még a Behemoth is, de hát… Tovább

2020. február 4.

Telet temetett a The Biebers a Hajón!

Hatalmas, forró hangulatú, teltházas koncerttel indította 2020 második hónapját a The Biebers, hiszen minden jegy elkelt a téltemető/turnéindító koncertjükre. Puskás Petiék nem is okoztak csalódást, minden tőlük telhetőt megtettek, hogy meghálálják a rajongók bizalmát. A hangulat megalapozásáról a szintén fővárosi The Palace gondoskodott. Tovább

2020. január 21.

Évet nyitott nekünk a Fish!

Szombaton, azaz 2020. január 18-án megindult a 2020-as koncertszezon, legalábbis az ország egyik legjobb koncertbandájának, a Fish!-nek. Krisztiánék nem is sokat teketóriáztak, a Barba Negrában ismét lefektették az alapszabályt: ha házibuliról van szó, ők a legjobbak! Tovább

2019. december 4.

Budapest, are you with us? – Avagy Ghost-on jártunk

Papa Emeritus, alias Tobias Forge, december 3-án este elhozta nekünk okkult színházát a Papp László Sportarénába és mindenkit elvarázsolt a humorával és a zenéjével. Viszont el kell ismernem, hogy igaza volt azoknak, akik azt mondták, hogy zeneileg sem rossz ez az egész Ghost mizéria, de látványelemekkel és a show-val együtt minimum ötször olyan erős. Melegített a svéd Tribulation és az amerikai All The Witches. Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky