3422 zenekar 12339 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Koncertbeszámoló

2008. május 4. | Neményi Márton

Kavinsky és Feadz: megszakított közösülés - Galériával!

Copyright:

Állítólag poptörténelmi pillanat volt az A38-on csütörtökön, legalábbis a ami a mostanában nagyon menő francia elektronikus színteret illeti. A tavalyi bulija után ismét idejött ugyanis Kavinsky, és egy Ed Banger-tanítvány, Feadz. A történelmi fordulópont elmaradt, mégis érdemes volt ott lenni. Feadz langyosra vette, Kavinsky az őrületig hergelte a nagyrészt napszemüveges közönséget, a legjobbak pedig a magyarok voltak. De hogy kerül ide a Radiohead?
 

Ha valamire emlékezni fogunk 2007-ből tíz év múlva, akkor az a nagy francia house-robbanás lesz. Illetve a sokadik nagy francia house-robbanás, hiszen nem most árasztották el a világot először a croissant-zabáló őrültek zakatolós-fröcskölős elektronikával. Laurent Garnier neve rémlik valakinek? Nem? Daft Punk? Na ugye. Szóval tavaly nem történt más, csak elővették és leporolták a fiatal dj-k az utóbbi együttes iskolateremtő, ’97-es Homework című albumát, és egyszerűen megcsinálták újra. Hiába az utánérzések, baromi jó albumok születtek ebből a mozgalomból, ott volt például a Digitalism bemutatkozása (pedig ők németek!), a Simian Mobile Disco mennybe menetele (na, ők meg angolok), és hogy maradunk a franciáknál, a Justice, olyan követőkkel, mint Sebastian, Kavinsky és a bizarr hangú mc, Uffie producere, Feadz – ez utóbbiaknak még nagylemezük sincs, bár ez az elektronikus zenében nem jelent semmi rosszat, sőt.

Köréjük aztán egy kis kiadó is szerveződött, név szerint Ed Banger Records. 2002 óta vannak a pályán, és 2006 óta nagyágyúk, legnagyobb húzónevük pedig kétségtelenül a Justice. Bár én szemlesütve bevallom, hogy mindig túlértékeltnek éreztem őket, a tökéletes marketingnek, design- és ruhafetisizmusnak, és persze a mindenütt jelen lévő vaskos, általában tévékből összetákolt keresztnek hála akkora floorfiller a párizsi duó, amekkorát a Daft Punk óta biztosan nem láttunk. Szóval az ő nagy haverjaik, a kiadótól független Kavinsky, és a 2001-es színrelépéséhez képest csak nemrég az Ed Bangerhez csatlakozott Feadz érkezett csütörtök este a hajóra, hogy enyhítsen a fejletépős elektróra éhes közönség elvonási tünetein, amelyet eddig főleg a Kollektíva dj-i próbáltak kezelni, egyébként szép sikerekkel.

Ahhoz képest, hogy – ahogy ezt beharangoztam – poptörténelmi pillanatra lehetett számítani, az A38 gyomra még éjfél után is jobbára kongott. Pedig ekkor kezdett Feadz, a fiatal reménység, akit mindenki a nagy elődök méltó tanítványaként emleget. Nem tudom, hogy a magyar közönség túl közönyös, vagy túl éleslátó ahhoz, hogy eleve ide sem tolta a képét, de a mulasztás nem megbocsáthatatlan, ugyanis a vicces baseballsapkában potmétereket tekergető arc szettje nem volt az igazi. Nem az a baj, hogy az ütem végig változatlan, nem a lehengerlő fordulatokért jöttünk ide, hanem az igazi, minőségi bulizenéért, de ezt csak félig kapjuk meg. Feadzre párpercenként rájön az agymenés, ilyenkor megtöri a négynegyedeket, és föléjük tol valami egészen meglepő, extrém zajt, ami tart egy rövid ideig, aztán visszatér a biztonságos, sekély és langyos vizekre, rengeteg Daft Punk-idézettel, természetesen.

Ezek után epekedve vártam, hogy Kavinsky rendet tegyen. A pókerarcú, szigorúan napszemüvegben fellépő dj nem egyszerűen retrót csinál, hanem konkrétan azt képzeli, hogy 1986-ot írunk. Kialakított maga köré egy kisebb mítoszt, aminek persze ő a főhőse, és a lényege, hogy akkoriban szakadékba zuhant vörös Ferrari Testarossájával, aztán az autóval együtt feléledt, és azóta kíméletlen elektro-szellemként kísért a legmenőbb bulikon. Nos Kavinsky a hajón is inkább kísértett, mint vadult, bár a Feadz által feltett lécet azért lazán megugorja. Már a fellépése előtt hergeli a közönséget, „na mi van, alszotok? menjetek aludni!”, mutogatja a kezével, majd a brutális Wayfarer című instant klasszikussal indít, de a bevadulással vár, csavarja, húzza a felvezető dübörgést, kicsit túl sokáig is, mindenki ugrálna már, kész coitus interruptus. Persze aztán megadja a tömegeknek (akik ekkor már laza félházat alkotnak), amit akarnak, egy kicsit tényleg a nyolcvanas évek közepén vagyunk, ahol a világ legmenőbb zenei megoldásának a visítozó szintifutamok számítanak. Később elkezdi csak lazán pakolgatni a slágereket és a remixeket, sőt megteszi azt, amit csak a nagyon kezdők és a nagyon menők mernek: egyszerűen berak egy számot, amit arra érdemesnek tart (Presets: My People), és kész. A buli második felében visszatér a Testarossás dolgaihoz, és mi megnyugodva vesszük tudomásul, hogy visszatértünk 1986-ba.

Direkt nem írtam a bulit felvezető Kollektíva-különítményről és az őket felváltó We Plants Are Happy Plantsról sem. Ez csak zsurnál-hatásvadászat, ugyanis a legjobbat hagytam a legvégére: az est győztesei a magyarok voltak vicces, változatos és egyúttal földbe döngölős szettjükkel. Hibátlan, szórakoztató műsor volt mindannyiuké, a két francia között lett volna a helyük, ami nyilván szentségtörés, de a bulinak nagyon jót tett volna. We Plants még egy maga gyártotta Radiohead-remixet is megengedett magának. Az a pártucat ember pedig, aki véletlenül már 11-kor ott volt, megtudhatta, hogy lehet a Paranoid Adroidra is ugrálni, ha a dal a megfelelő kezekben van – egyébként rég nem láttam dj-t a saját műsorán ennyire jól szórakozni, mint a Kavinsky mester iránti tiszteletből fehér napszemüvegben fellépő srác. Kár, hogy ez a közönségre nem ragadt át.

Neményi Márton

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2025. január 6.

A januári elcsendesedéshez ad kapaszkodót Curtis

Egy korszaknyitó, új szívbemarkoló dallal jelent meg Curtis, mely édesapjáról állít emléket „Fehér rózsa” címmel. Lágy, keserédes zongora adja meg az alaphangot, Curtis pedig kiereszti az elmúlt évek minden fájdalmát a nem múló hiányról. A jazzes-melodikus vokált hamisítatlan rapverze váltja, lendületet adva és erőt az évkezdéshez. A rapper idén magasabb fokozatra kapcsol és készül egy új EP-vel is. Tovább

2020. február 20.

Háromszor is Unearth!

Egy éven belül már harmadszor járt nálunk 2020. február 19-én a metalcore alapbanda, ezúttal a Prong, a Dust Bolt és a Sinaro társaságában. Az A38 adott otthont a bálnak, ami már tavaly is remek helyszínnek bizonyult, hiszen a Darkast Hour-ral közösen már fullra tette a banda a bárkát. Annyit elárulhatunk mindenféle spoiler nélkül: most sem okoztak csalódást! Tovább

2020. február 6.

A téli formáját hozta a Slipknot az Arénába

Tavaly nyáron, a Volt Fesztiválon akkorát ment a kilenc maszkos őrült, amitől elhittem nekik, hogy a We Are Not Your Kind lesz az A lemez… Aztán kijött a korong, ami csalódást okozott, a Slipknot pedig visszatért hozzánk, hogy promotálja a lemezt, de ez sem ment annyira flottul. Plusz itt volt még a Behemoth is, de hát… Tovább

2020. február 4.

Telet temetett a The Biebers a Hajón!

Hatalmas, forró hangulatú, teltházas koncerttel indította 2020 második hónapját a The Biebers, hiszen minden jegy elkelt a téltemető/turnéindító koncertjükre. Puskás Petiék nem is okoztak csalódást, minden tőlük telhetőt megtettek, hogy meghálálják a rajongók bizalmát. A hangulat megalapozásáról a szintén fővárosi The Palace gondoskodott. Tovább

2020. január 21.

Évet nyitott nekünk a Fish!

Szombaton, azaz 2020. január 18-án megindult a 2020-as koncertszezon, legalábbis az ország egyik legjobb koncertbandájának, a Fish!-nek. Krisztiánék nem is sokat teketóriáztak, a Barba Negrában ismét lefektették az alapszabályt: ha házibuliról van szó, ők a legjobbak! Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky