2015. április 23.
A rendkívül rangos Chicagói Nemzetközi Filmfesztivál televíziós versenyén a Zeneakadémia imázsfilmje Silver Hugo díjat nyert intézményi arculat (Institutional/Corporate Identity) kategóriában egyedüli díjazottként. A díjat 2015. április 22-én adták át Chicagóban. A Zeneakadémia imagespotját kifejezetten magas színvonalú hazai és nemzetközi TV-s produkciók közül választották ki.
Silver Hugo a Lisztériumnak
A Zeneakadémia Lisztérium – ahol él a zene című imázsklipje a Chicagói Nemzetközi Filmfesztivál televíziós versenyében, reklámfilm kategóriában bizonyult a legjobbnak. A számos magyarországi televíziós csatornán, valamint a BBC-n, a Mezzón és a YouTube-on 2015 januárjában bemutatott spot elsődleges célközönsége az a fiatal és fiatalos kultúrafogyasztó réteg, amelynek érdeklődésén kívül esik a komolyzene, de nyitott az új, eredeti élményekre. Ezért a film nem a 140 éve alapított intézmény hagyományait, hanem a Zeneakadémián születő zene katartikus erejét, a Nagyterem egyedi atmoszféráját kísérelte meg a rendelkezésre álló 40 másodpercben megmutatni. A kisfilm formabontó kreatív koncepcióját Szabó Stein Imre kommunikációs igazgató, a film kreatív producere és a Zeneakadémia ügynöksége részéről Gács Róbert álmodta meg és Géczy Dávid rendezte. A szpot Kutrik Bence által komponált zenéjét az erre az alkalomra jelentősen kibővült, sorai közt több Junior Prima-díjas tehetséget tudó Musiciens Libres kamaraegyüttes szólaltatta meg, s a forgatásnak a Liszt Ferenc téri zenepalota közönsége is aktív részese lehetett. A szpotot a Chicagói Nemzetközi Filmfesztivál „televíziós reklámok–intézményi arculat” kategória legjobbjaként, Silver Hugo díjra tartotta érdemesnek a nemzetközi zsűri (a kategóriában más díjat nem adtak ki a 2015. április 22-ei gálán). Az az első alkalommal 1964-ben megrendezett amerikai seregszemlén nyert díj Martin Scorsese vagy John Carpenter pályafutásának is meghatározó állomása volt, s az elmúlt években olyan magyar alkotók érdemelték ki, mint Antal Nimród (Kontroll) vagy Pálfi György (Taxidermia). A 2003 óta értékelt televíziós kategóriákban a bírálati szempontok között a produkciók kreatív koncepciója és technikai megoldásai mellett a megvalósítás költséghatékonysága is szerepel. Az elismerés rangját jelzi, hogy a reklámfilmek között évről évre a nemzetközi élmezőny leginnovatívabb és legkiemelkedőbb alkotásai versengenek, s a korábbi években olyan világmárkák filmjeit díjazták, mint a FIAT, vagy a Discovery Channel.
„Ekkora elismerésre nem is számítottam, úgy értelmezem, hogy a nemzetközi közvélemény szemében új trendet nyitottunk a komolyzene kommunikációjában. Ez egy negyven másodperces novella-sűrítmény, tehát célirányos, soha nem a mindenség megfogalmazása a célja. Mindazonáltal természetesen a Zeneakadémia egészéből táplálkozik, sugározza a minőséget, és azt, hogy itt él a zene. Ezt tartottam a központi üzenetnek, hiszen ebben vagyunk teljesen egyedülállók, hogy konkrétan itt születik a zene napról napra, vizsgáról vizsgára, hallgatóról hallgatóra. Két részre oszthatjuk ezt a filmet. Az első egy feszültségfokozó rész, hiszen az elején nem tudjuk, hogy hol vagyunk. Szándékoltan nemzetközi közönséget látunk, olyan figurákkal, akik nem tipikus Zeneakadémia-látogatók, és nem is a klasszikus koncerttermekben megszokott módon viselkednek.” – nyilatkozta Szabó Stein Imre a Zeneakadémia kommunikációs igazgatója.
A Chicagoi Nemzetközi Filmfesztivál televíziós verseny küldetése, hogy elismerje a rendkívüli technikai és kreatív energiát a kereskedelmi televíziós reklámok és produkciók mögött és hangsúlyozza annak jelentőségét a kommunikációban. Minden évben neves médiaszakemberekből összeállított zsűri bírálja a különböző kategóriában jelölt produkciókat. A zsűri minden szempontból elemzi a produkciók technikai megoldásait, szakszerűség, kreativitás és hatékonyság szempontjából. A produkció költségvetésének jól átgondoltságát és a források találékony használatát is nagyra értékelik.
A Zenekadémia számos szakmai díjat kapott az elmúlt években. Kiemelkedő elismerés a legjelentősebb világmárkák design-teljesítményét jutalmazó Red Dot Design Award díj volt, melyet 2014-ben nyert el a Zeneakadémia. 2014-es Arany Penge versenyről kategóriagyőztesként Bronz Penge díjat hozott el az egyestés koncertismertető-sorozat, a 2013-as Media Design versenyen pedig második helyezést kaptak a Zeneakadémia műsorfüzetei. Szintén 2014-ben a Kreatív szaklap által meghirdetett Kreatív Craft Awardon nyert első díjat a Zeneakadémia.