3422 bands 12339 MP3 herunterladen
Nachrichten
Hirdetés
Események

2015. január 15.

Évtizedes hiányt pótol a Müpa Régizene Fesztiválja

Copyright:

2015-ben a historikus zenében is stafétabotot ragad a tizedik születésnapját ünneplő Művészetek Palotája. A január 21. és 25. között első alkalommal megrendezendő Régizene Fesztiválra a műfaj legkiválóbb hazai és nemzetközi képviselőit hívják meg.

A hat koncertes eseménysorozat nyitóelőadásán a műfaj világsztárja, Philippe Herreweghe a negyvenöt éve működő Collegium Vocale Gent élén dirigálja az európai zene egyik alapvetését, Bach h-moll miséjét. A zárónapon a neves specialista a Purcell Kórussal és az Orfeo Zenekarral kiegészült belga társulat élén mutatja be az első historikus „mozgalmár”, Mendelssohn Paulus című oratóriumát, amelynek nyilvános próbáiba a közönség is betekinthet. Természetesen a fesztivál fényét hazai bemutató is emeli: Bach Máté-passiójának 1841-ben előadott változata első alkalommal csendül fel Magyarországon korhű hangszereken, a műfaj egyik legavatottabb hazai népszerűsítője, Vashegyi György és társulatai tolmácsolásában.

Magyarországon a régizene egyedülálló történettel bír, hiszen a műfaj hazai térhódítása a nyolcvanas évektől kezdve voltaképp párhuzamosan zajlott a nyugati színtér megszilárdulásával. Számtalan lemezfelvétel, és a közönség koncertélményei őrzik azokat a remek előadásokat, amelyeket a szárnyait bontogató magyar régizene-mozgalomnak köszönhetett a hazai zenekultúra. Meglepő módon a zenében a vasfüggöny sem tűnt már akadálynak: Nicholas McGegan karmester és az 1981-ben alapított szombathelyi Capella Savaria számtalanszor muzsikáltak együtt; de a két évvel később létrehozott Concerto Armonico, valamint Malcolm Bilson fortepianista lemezfelvételei közül is többet a mai napig kiemelkedőnek tartanak. A magyar historikus zenészek és külföldi kollégáik együttműködése egyfelől zenetörténeti tény, másrészt pedig új fejezetéhez ért, hiszen a hazai pionírok „második generációjából” Vashegyi György és az általa alapított Orfeo Zenekar – amelynek immár gyakran visszatérő koncertmestere Vashegyi egykori tanára, Simon Standage – és a Purcell Kórus a kilencvenes évektől kezdve igazán széles körben is megkedveltették a magyar közönséggel a historikus előadásokat. A koncertjáró közönséget ma már a bélhúros vonósok és natúrhangszerek hangzása is képes ámulatba ejteni – ennek fényében több mint meglepő, hogy Budapest csaknem egy évtizede adott otthont utoljára régizenei tematikájú fesztiválnak. Ezt a hiányt hivatott pótolni a Müpa kezdeményezése.

A januári rendezvénysorozat talán legjobban várt fellépői, Philippe Herreweghe és a Collegium Vocale Gent sikertörténete negyvenöt éve kezdődött. Az eredetileg pszichiátriai pályára készülő karnagy 1970-ben, genti egyetemi diáktársaiból alapította meg a világ egyik legszebb hangzású vegyeskarát, amely magas színvonalon valósította meg a történetileg hű előadásmódot a barokk vokális zenében. Autentikus és szövegközpontú produkcióik, gyönyörködtetően áttetsző hangzásuk miatt hamar a világ élvonalába került az együttes, amelyet Gustav Leonhardt és Nikolaus Harnoncourt is gyakran hívott közös produkciókra. Igaz, kezdetben az együttes a barokk zenére összpontosított, de az utóbbi időben kiszélesítette repertoárját a bécsi klasszika, a romantika, sőt a 20. századi zene felé is – széleskörű látásmódjukról ez alkalommal élőben is meggyőződhetünk, hiszen az általuk előadandó opuszok – Bach h-moll miséje és Mendelssohn Paulus című oratóriuma – egymástól időben és stílusban is merőben eltérő korszakok szülöttei.

A világon bárhol különleges alkalomnak számítana, hogy Philippe Herreweghe, valamint egyedülálló tökéletességet képviselő kórusa és zenekara egymás után két produkcióval is fellépnek ugyanazon a helyen, ráadásul Bach h-moll miséjét éppen azzal a kivételes konstellációjú előadógárdával mutatja be a karmester, amellyel 2011-ben elkészítette harmadik (!) lemezfelvételét a műből. Ráadásul az érdeklődők január 24-én délelőtt és délután a Paulus nyilvános próbáin betekintést nyerhetnek Herreweghe intenzív légkörű műhelymunkájába is. A historikus iskola talán legjelentősebb hazai képviselője, Vashegyi György és az általa vezett Orfeo Zenekar és Purcell Kórus magyarországi bemutatóval készül: Bach Máté-passiójának 1841-es lipcsei változata először hangzik el Magyarországon korhű hangszereken. A fesztivál további közreműködőiként üdvözölhetjük a Carl Philipp Emanuel Bach művészetének egyik legelhivatottabb előadójaként ismert Spányi Miklóst és a Concerto Armonicót, akik a Bach-fiú és édesapja művészetébe kalauzolnak. Kamarakoncerten élvezhetjük továbbá a Savaria Régi Zene Műhely nemzetközi hírű professzorai, Kalló Zsolt és Papp Rita együttjátékát, a Concerto Vocale Gent állandó orgonistájaként is ismert Maude Gratton pedig Bach billentyűs hangszerre írt műveit játssza, ezúttal csembalón.

A Régizene Fesztivál a Facebookon

2015. január 21. // J. S. Bach: h-moll mise
Collegium Vocale Gent Kórus és Zenekar, Philippe Herreweghe

2015. január 22. // J. S. Bach–Mendelssohn: Máté-passió
Purcell Kórus, Orfeo Zenekar, Vashegyi György

2015. január 23. // Apa és fia zenéje a Bach-dinasztiából
Spányi Miklós és a Concerto Armonico

2015. január 23. // Maude Gratton csembalókoncertje

2015. január 24. // Mendelssohn: Paulus – nyilvános próba 10:30 és 15:00
Collegium Vocale Gent Kórus, Purcell Kórus, Orfeo Zenekar, Philippe Herreweghe

2015. január 25. // Mendelssohn: Paulus
Collegium Vocale Gent Kórus, Purcell Kórus, Orfeo Zenekar, Philippe Herreweghe

2015. január 25. // Kalló Zsolt és Papp Rita kamarakoncertje

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2024. november 18.

Ősszel újabb tematikus napokkal folytatódik a DEX Songwriting Expo

A DEX Songwriting Expót 2018-ban indította el az Artisjus azzal a céllal, hogy hiánypótló kezdeményezésként támogassa az információmegosztást és kapcsolatépítést a dalszerzői közösségen belül, valamint lehetőséget teremtsen a szakmai fejlődésre. A rendezvénysorozat most őszi kiadással várja a tanulni és inspirálódni vágyó zenei alkotókat. A meghívott szakemberek tematikus mesterkurzusain az érdeklődők novemberben és decemberben vehetnek részt az Artisjus székházban. Weiter

2024. szeptember 20.

Nagyszabású műsorral vár a slágergyáros Moriones

Legutóbbi, zsinórban harmadik teltház előtt bemutatott koncertjén Moriones bohóc karaktere meghalt, s ezzel egy új, titkokkal átszőtt epizód kezdődött el. Az őszi hosszúhétvégén, november 1-jén az Akvárium Klub nagytermében egy különleges este keretein belül végre megismerkedhetünk a TENEBRIS-történettel. A jegyértékesítés elindult és már most látszik: a TENEBRIS* című album megjelenését követően töretlen az óriási érdeklődés, rohamos tempóban fogynak a szabad férőhelyek. Weiter

2024. szeptember 1.

MAYHEM: 40 éves szülinap és Vágtázó Halottkémek a Barba Negrában

Jubileumi évet ír a Mayhem, éppen 40 éve (!) indult útjára az a black metal gépezet, mely most múltidézésre hívja rajongóit és az olykor kaotikus, vagy éppen véres történetéből hoz korábban soha nem látott képeket és felvételeket. Weiter

2024. augusztus 30.

A Faithless bejelentette 21 állomásos európai turnéját

A Glastonbury, a Wilderness és a Bestival fellépéseikről begyűjtött dicsérő kritikák, valamint az év elején lezajlott, pár fellépésből álló európai turnén debütált vadonatúj show fogadtatása után a dance műfaj úttörője, a Faithless bejelentette 21 állomásból álló egyesült királyságbeli és európai turnéját. Weiter

2024. augusztus 29.

Hamarosan nyit az INOTA Focus

A tavalyi első INOTA Fesztivál fényművészeti programjának egyenes ági folytatásaképp jelentkezik most augusztus 30-tól a háromnapos INOTA Focus: RADIANCE, hogy ismét összekapaszkodjon az üzemen kívüli Inotai Hőerőmű és a kortárs vizuális kultúra. Az INOTA Fesztivál az ERSTE támogatásával ráadásul fényművészeti pályázatot hirdetett, a nyertes installációkat a Turbinacsarnokban mutatják majd be. Weiter

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky