A francia rock egyik legjelentősebb és legnagyobb nemzetközi sikert elért együttese, az Anthony Gonzalez vezette M83 először jár Magyarországon. Az A38 Hajón legutóbbi, monumentális dupla albumát mutatja be.
Kezdő zenekritikusok és alkoholos befolyás alatt álló nyelvészhallgatók kedvenc szórakozása, hogy egymásra licitálva sorolják a rocktörténet legtalálóbb zenekarneveit. Most nem hirdetünk végeredményt, de annyi biztos, hogy az M83 (mivel francia zenekarról van szó, ejtsd: em-katröven-troá, de a jegyet vásárolni szándékozóktól elfogadjuk az em-nyolcvanhármat is) dobogós helyen végezne. A kozmikus hangulatokkal szívesen operáló, kifelé és befelé egyaránt űrhajózó, kicsit pszichedelikus, kicsit újhullámos zenekar az egyik legszebb spirálgalaxisról, a Messier 83-ról választotta nevét.
Bár az M83-t zenekarként szokás számon tartani, alapvetően mégis egyszemélyes projektről van szó: a spanyol-francia Anthony Gonzalez produkciójáról, amit az antibes-i születésű fiatalember még a kétezres évek elején alapított Nicolas Fromageau társaságában. Aztán a második album világkörüli turnéja után az utóbbi elhagyta a projektet, Gonzalez pedig dalszerző-producer-frontemberként lényegében egyedül vitte tovább az ügyet, természetesen igencsak illusztris, már-már állandó taggá váló vendégzenészekkel.
Az M83 azon kevés francia zenekar közé tartozik, amelyek angolszász területen is jelentős sikert arattak, majdhogynem nagyobbat, mint hazájukban – talán ez is az oka, hogy Gonzalez nemrég Los Angelesbe költözött. Pedig az első lemez nem ígérte a későbbi nagy népszerűséget: aránylag visszhangtalanul tűnt volna el a franciaországi lemezkiadás tengerében, ha a neves Mute kiadó nem jelenteti meg újra. A második album, a Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts már igazán tarolt, Gonzalez népszerűsége producerként is hatalmasat nőtt. Az M83 saját zenéi mellett irgalmatlan mennyiségű remix-felkérést kapott, és a Bloc Party, a Depeche Mode, a Goldfrapp, a Placebo számára készített remixek ismertté és elismertté tették a zenekar nevét.
Ehhez járult az, hogy Gonzalez nem csupán nagyszerű zeneszerző, de igazán komoly producer és menedzser is, aki pontosan tudja, hogy kivel érdemes együttműködni a siker érdekében. Zseniális producerekkel/hangmérnökökkel dolgozott együtt, mint például a Suede-, a Sugarcubes- vagy a Sigur Rós-lemezekről ismert Ken Thomasszal, vagy a Rapture, a Ladytron és Tracey Thorn hangzásfelelősével, Ewan Pearsonnal. Az M83 előzenekarként turnézott a Depeche Mode-dal, a Killersszel, a Kings of Leonnal, egyszóval: kegyetlenül befutott.
Minden partner közül a leggyümölcsözőbb együttműködést a kitűnő dalszerző-billentyűs-énekesnővel, Morgan Kibbyvel alakította ki, aki a budapesti koncerten is jelen lesz. Kibby talán az egyetlen, akinek Gonzalez beleszólást enged a művészi folyamatba, méghozzá nem is keveset: dalszerzőként, hagszerelőként és muzsikusként is jelentős a szerepe. Komoly munkát végzett az M83 legutóbbi, tavaly megjelent nagylemezén, a Hurry Up, We Are Dreamingen is, aminek anyagát az A38-as koncerten is bemutatják.
Manapság, amikor jóformán mindenki különálló számokban, iTunes- és Spotify-letöltésekben gondolkodik, maximum 99 centes értékben, meglehetősen ritka jelenség a dupla album. Az egyszerre trendi és időn kívüli M83 ezzel is szembe megy a korszellemmel: egy gigantikus, Gonzalez szavaival „epikus” mű, ami hangulatában a gyerekkor cocteau-i álomvilágát, zeneileg pedig a nyocvanas évek szintipopját idézi. A „szintipop-megidészés” elsőre rosszul hangzik, azonban az M83 elképesztően invenciózusan, egyedien nyúl ehhez a hagyományhoz, varázslatosan gazdag, hol ambientes, hol diszkósan lüktető, hol pszichedelikusan elszálló, hol monumentális, hol slágeres, de mindig friss és kiszámíthatatlan, dúsan áradó hang-tájképeket teremtve.
Nem véletlen, hogy a Hurry Up... az összes komolyan vehető zenei magazin éves összesítésében az elsők között szerepelt, a Pitchforktól a Spinig. A kritikusi hozsannák ezúttal találkoztak a közönség ítéletével is, a zenekar történetében először látványos eladásokat produkálva, dupla albumként például a 15. helyig kúszott fel a Billboard kétszázas albumlistáján.
A kortárs elektronikus rock egyik leginkább aktuális zenekara először jár Magyarországon. Az A38 Hajón úl nagylemezét mutatja be.
A zenekar tagjai
Anthony Gonzalez: ének, gitár
Yann Gonzalez: gitár
Morgan Kibby: billentyűsök, ének
Jordan Lawlor: basszusgitár
Loïc Maurin: dob
Lemezek
M83, 2001
Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts, 2003
Before the Dawn Heals Us, 2005
Digital Shades, Vol.1, 2007
Saturdays = Youth, 2008
Hurry Up, We Are Dreaming, 2011
M83
2012. június 4., hétfő 21h
A38 Hajó – Petőfi híd budai hídfő
Jegyár: 6600 Ft, elővételben: 6000 Ft
Jegyek elővételben vásárolhatók az A38 Hajó honlapján, illetve személyesen az A38 Hajón.
A DEX Songwriting Expót 2018-ban indította el az Artisjus azzal a céllal, hogy hiánypótló kezdeményezésként támogassa az információmegosztást és kapcsolatépítést a dalszerzői közösségen belül, valamint lehetőséget teremtsen a szakmai fejlődésre. A rendezvénysorozat most őszi kiadással várja a tanulni és inspirálódni vágyó zenei alkotókat. A meghívott szakemberek tematikus mesterkurzusain az érdeklődők novemberben és decemberben vehetnek részt az Artisjus székházban. A continua
Legutóbbi, zsinórban harmadik teltház előtt bemutatott koncertjén Moriones bohóc karaktere meghalt, s ezzel egy új, titkokkal átszőtt epizód kezdődött el. Az őszi hosszúhétvégén, november 1-jén az Akvárium Klub nagytermében egy különleges este keretein belül végre megismerkedhetünk a TENEBRIS-történettel. A jegyértékesítés elindult és már most látszik: a TENEBRIS* című album megjelenését követően töretlen az óriási érdeklődés, rohamos tempóban fogynak a szabad férőhelyek. A continua
Jubileumi évet ír a Mayhem, éppen 40 éve (!) indult útjára az a black metal gépezet, mely most múltidézésre hívja rajongóit és az olykor kaotikus, vagy éppen véres történetéből hoz korábban soha nem látott képeket és felvételeket. A continua
A Glastonbury, a Wilderness és a Bestival fellépéseikről begyűjtött dicsérő kritikák, valamint az év elején lezajlott, pár fellépésből álló európai turnén debütált vadonatúj show fogadtatása után a dance műfaj úttörője, a Faithless bejelentette 21 állomásból álló egyesült királyságbeli és európai turnéját. A continua
A tavalyi első INOTA Fesztivál fényművészeti programjának egyenes ági folytatásaképp jelentkezik most augusztus 30-tól a háromnapos INOTA Focus: RADIANCE, hogy ismét összekapaszkodjon az üzemen kívüli Inotai Hőerőmű és a kortárs vizuális kultúra. Az INOTA Fesztivál az ERSTE támogatásával ráadásul fényművészeti pályázatot hirdetett, a nyertes installációkat a Turbinacsarnokban mutatják majd be. A continua