Az év felfedezettje Budapesten – Jamie Woon az A38-on
A 2011-es év legnagyobb felfedezettje, a hűvös elektronikus ritmusokat lágy és kifinomult soullal ötvöző Jamie Woon koncertje kétségkívül a szezon egyik legaktuálisabb és legfontosabb zenei eseménye lesz az A38 Hajón. A mindmáig legnagyobb slágere, a Lady Luck Budapesten felvett videoklipjével egyben a fővárosi tömegközlekedésnek is emlékművet állító Woon finom, elegáns, szomorkás hangulatú popzenéje az idei év legkomolyabb befutójává tette a énekes-dalszerzőt: az év végi szavazásokon és díjkiosztókon bérelt helye van Nagy-Britanniában.
A 2011-es év nagy brit befutója Jamie Woon, aki éppen arra készül, hogy az Amy Winehouse utáni űrt betöltse - fiúként (az összevetés nem véletlen, hiszen Woon Winehouse háttérvokalistája is volt). A pár évvel ezelőtt még dubstep-produkciókkal kísérletező Woon idén megjelent első lemezével valósággal sokkolta a kritikusokat és a közönséget: csodálatos, kristálytiszta neo-soul, némi elektronikus rafinériával és varázslatos atmoszférával megtámogatva. Nekünk magyaroknak külön öröm, hogy első nagy slágerének videoklipjét budapesti metrókocsikban és villamosokon vette fel, örök emléket állítva a mi drága Combinóinknak.
A maláj kínai apától és skót-ír anyától (a kelta hagyományokat ápoló énekesnőtől, Mae McKennától) származó Jamie Woon gondos képzésben részesült, elég csak a híres-neves BRIT Schoolra utalni, ahol az ifjú Jamie nem kisebb előadók társaságában tanulhatott, mint Amy Winehouse, Adele, Katie Melua vagy Leona Lewis, tehát a kortárs szigetországi dalszerző-előadók krémje.
Woon érdeklődése akkoriban még az underground elektronika felé irányult, és a londoni dubstep-színtér egyik meghatározó alakja lett. Rengeteget dolgozott például a dubstep-pápa Buriallel (aki egyébként első nagylemezén is közreműködött). Ám a pop-orientáció mindig is működött benne, és a 2007-es debüt, a Wayfaring Stranger egészen elképesztő fordulat volt: a klasszikus angolszász spirituálé-ballada minimalista neo-soul feldolgozása, és az abból készült csattogós Burial-remix jóformán szöges ellentéte volt mindannak, amit a korabeli londoni underground képviselt.
Az elmúlt években Jamie Woon szinte teljesen a neo-soul felé fordult, ami az évtized-forduló leginkább meghatározó zenei irányzata lett Angliában. Ám Woon a mainstream pop megoldásai helyett mindig is hűvösebb, intellektuálisabb megközelítést képviselt. Professzionális producerként, a káoszpad avatott ismerőjeként, és nem utolsósorban elsőrangú, slágerérzékeny dalszerzőként és énekesként tökéletesen egyedi zenei világot épített fel. Nem csoda, hogy idén áprilisban megjelent első nagylemeze, a beszédes című Mirrorwriting (Tükörírás) majdhogynem tökéletes debütalbum, ami teljes fegyverzetben mutat fel egy érett, igényes, komplex és professzionális előadó-zeneszerzőt.
Finom, elegáns balladák, mélyen átélt, már-már spirituális soul-szerzemények, sosem tolakodó, de meghatározóan jelen lévő elektronika, loopok, ismétlődő szekvenciák, egymásra simuló zenei rétegek, egészen egyedi énekstílus: ezek jellemzik a Mirrorwritinget, amiről egymás után születtek az újabb és újabb slágerek: az említett Lady Luck után a varázslatos hangulatú Night Air, vagy a minimalista Spirits. „Elég melankolikus lemez... De hát mit vártok? Angliában élek” - mondja Woon az albumról, de a melankólia mellett még rengeteg minden van a muzsikában: igazi, gazdag, de nem szentimentális érzelmesség, a Night Air-ben közre is működő édesanyjától örökölt kelta hatások, a digitális eszközök nyúltotta lehetőségek és így tovább. Jamie Woon duókoncertje kétségkívül az egyik legizgalmasabb produkció lesz, amire idén az A38 Hajón sor került.
A DEX Songwriting Expót 2018-ban indította el az Artisjus azzal a céllal, hogy hiánypótló kezdeményezésként támogassa az információmegosztást és kapcsolatépítést a dalszerzői közösségen belül, valamint lehetőséget teremtsen a szakmai fejlődésre. A rendezvénysorozat most őszi kiadással várja a tanulni és inspirálódni vágyó zenei alkotókat. A meghívott szakemberek tematikus mesterkurzusain az érdeklődők novemberben és decemberben vehetnek részt az Artisjus székházban. A continua
Legutóbbi, zsinórban harmadik teltház előtt bemutatott koncertjén Moriones bohóc karaktere meghalt, s ezzel egy új, titkokkal átszőtt epizód kezdődött el. Az őszi hosszúhétvégén, november 1-jén az Akvárium Klub nagytermében egy különleges este keretein belül végre megismerkedhetünk a TENEBRIS-történettel. A jegyértékesítés elindult és már most látszik: a TENEBRIS* című album megjelenését követően töretlen az óriási érdeklődés, rohamos tempóban fogynak a szabad férőhelyek. A continua
Jubileumi évet ír a Mayhem, éppen 40 éve (!) indult útjára az a black metal gépezet, mely most múltidézésre hívja rajongóit és az olykor kaotikus, vagy éppen véres történetéből hoz korábban soha nem látott képeket és felvételeket. A continua
A Glastonbury, a Wilderness és a Bestival fellépéseikről begyűjtött dicsérő kritikák, valamint az év elején lezajlott, pár fellépésből álló európai turnén debütált vadonatúj show fogadtatása után a dance műfaj úttörője, a Faithless bejelentette 21 állomásból álló egyesült királyságbeli és európai turnéját. A continua
A tavalyi első INOTA Fesztivál fényművészeti programjának egyenes ági folytatásaképp jelentkezik most augusztus 30-tól a háromnapos INOTA Focus: RADIANCE, hogy ismét összekapaszkodjon az üzemen kívüli Inotai Hőerőmű és a kortárs vizuális kultúra. Az INOTA Fesztivál az ERSTE támogatásával ráadásul fényművészeti pályázatot hirdetett, a nyertes installációkat a Turbinacsarnokban mutatják majd be. A continua